Nyheter

Frykter ikke ‘eventkirke’

Trosopplæringen åpner kirkedøren for mange barn, men få forplikter seg. – Bruk happenings til å rekruttere til videre arbeid, råder eksperter.

– Breddetiltak er det beste Kirkerådet har utviklet, men de store begivenhetene må utyttes smart, sier kommunikasjonsrådgiver Ann Helen Frivold.

Sammen med Marianne Drivdal, trosopplæringsleder i Nordstrand og Ljan menigheter i Oslo, holdt hun i går seminaret «Troverdig kommunikasjon» under Trosopplæringskonferansen i Lillestrøm.

I et fullsatt seminarrom på Norges Varemesse, med rundt 400 tilhørere, kom de med praktiske tips til god kommunikasjon og markedsføring av menighetens arrangementer. I Nordstrand menighet har de for eksempel hatt stor suksess med å reklamere for og trekke barn til Tårnagent-helg, kunne Drivdal fortelle.

LES MER: Hareid menighet fikk heder på kirkelig stormønstring

Høye tall

I fjor var det ti år siden Trosopplæringsreformen ble vedtatt og satt i gang. I år får alle menigheter for første gang midler fra den. Men nettopp enkeltbegivenheter, som Tårnagent-helg og LysVåken (kirkeovernatting), drar flest barn og foreldre til kirken. Det kom fram i en rapport fra Stiftelsen Kirkeforskning (Kifo) i fjor. Der ble det slått fast at de nasjonale breddetiltakene fanger opp mellom 25 og 30 prosent av barna i målgruppen, det vil si døpte i et bestemt årskull.

«Oppslutningstallene er veldig høye tatt i betraktning hvor mange som går fast i kirken», slo Pål Ketil Botvar fast da Vårt Land presenterte rapporten i fjor. Han er en av forskerne som hadde sett nærmere på kirkelige breddetiltak i fem menigheter.

LES MER: Hedres for å gi dåpsfaddere en hjelpende hånd

– Ha løpesedlene klare

Frivold og Drivdal er imidlertid ikke redde for at Den norske kirke skal bli en «eventkirke».

– At vi klarer å skape et kontaktpunkt mellom kirke og vanlige folk er ekstremt positivt. Vi må bruke breddetiltakene som en rekrutteringsarena for kontinuerlig tiltak og langvarig engasjement, sier Ann Helen Frivold.

– Hvordan kan det gjøres?

– Når barn har vært på Tårnagent-helg sier de gjerne at dette var «så gøy» og «dette var beste helgen ever». Når de da spør om de kan komme igjen neste helg, holder det ikke å si: «Kom tilbake når du er 11, da skal du få overnatte i kirken». Arrangørene må på forhånd ha tenkt hvilke tiltak barna sluses inn i der og da. Ha løpesedler for menighetens speidergruppe eller kor klar, sier hun.

LES MER: Aasrud om trosopplæringen: Vi er på rett vei

Kafé og olabilløp

I Nordstrand menighet er de bevisste på for eksempel å involvere kirkens speidergruppe i Tårnagent-helgen, forteller Marianne Drivdal.

– Vi prøver å dra på vekselvirkningene. Speiderne har bidratt med førstehjelpskurs hvor de har tatt utgangspunkt i teksten om den barmhjertige samaritan. For eksempel har barna fått være med på å bygge en båre. Vi har også hatt olabilløp hvor speideren er med og promoterer seg selv med kafé, store bannere og flyers, sier hun.

LES OGSÅ: Den norske kirke bør eie og drive skoler

– Blir flere rekruttert av det?

– Vi fikk trosopplæringsmidler først i fjor, så vi har ikke testet dette ut lenge, men jeg har tro på at det fungerer på sikt.

2.000 deltakere var i år samlet under Trosopplæringskonferansen. Det er ny rekord for Den norske kirkes største treffsted for ansatte og frivillige som arbeider med menighetsutvikling, barn, unge og trosopplæring. Konferansen arrangeres årlig i samarbeid mellom Kirkerådet og IKO - Kirkelig pedagogisk senter.

Les mer om mer disse temaene:

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje er journalist i religionsavdelingen i Vårt Land

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter