Nyheter

Verdens mest populære bibelvers

Du hadde kanskje trodd at Johannes 3,16 – bibelverset med kallenavnet «Den lille bibel» – ville være på listen? Det er det ikke.

– Jeg er ikke overrasket over versene som er på toppen av listen. Det disse versene har til felles er trøst og oppmuntring. De handler ikke om dom, sier Atle Ottosen Søvik ved Menighetsfakultetet. 
Mobilappen YouVersion Holy Bible fra Life.Church rundet i disse dager 200 millioner nedlastinger, og publiserte en liste over de mest populære bibelversene. I tillegg til fire vers som handler om trøst og oppmuntring, er Romerne 12,2 tatt med. Verset handler om at kristne ikke skal «bli lik verden».

Dette er vel ikke et oppmuntrende vers?

– Nei, men det er et allment livsråd. Det passer inn i samme kategori som de andre versene – alle er akseptert å dele, uten at folk tenker «hvorfor sender du dette». Det blir på linje med «Live like there’s no tomorrow» eller andre livsråd. Det kunne stått med store, snirklete bokstaver på en vegg i stua, sier Ottesen Søvik.

De 6 mest populære

Nettstedet Christianity Today har funnet ut at dette er de seks mest populære bibelversene i verden:

  1. Ordspråkene 3, 5-6: Stol på Herren av hele ditt hjerte, støtt deg ikke til din egen innsikt! Tenk på ham hvor du enn ferdes, så gjør han stiene dine jevne.
  2. Filipperne 4, 6-7: Vær ikke bekymret for noe! Men legg alt dere har på hjertet, fram for Gud. Be og kall på ham med takk. Og Guds fred, som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og tanker i Kristus Jesus.
  3. Josva 1, 9: Jeg har jo sagt deg: Vær modig og sterk! La deg ikke skremme, og mist ikke motet! For Herren din Gud er med deg overalt hvor du går.» 
  4. Romerne 12, 2: Innrett dere ikke etter den nåværende verden, men la dere forvandle ved at sinnet fornyes, så dere kan dømme om hva som er Guds vilje: det gode, det som er til glede for Gud, det fullkomne.
  5. Romerne 15, 13: Må håpets Gud fylle dere med all glede og fred i troen, så dere kan bli rike på håp ved Den hellige ånds kraft.
  6. Jeremia 29, 11: For jeg vet de tanker jeg tenker om dere, sier Herren. Det er fredstanker og ikke tanker til ulykke. Jeg vil gi dere fremtid og håp.

Norge var først til å oversette

På to år har antallet mobiler med Bibel-appen YouVersion doblet seg. Bibelappen har i flere år vært blant de mest populære appene på markedet.

– Det har vært en eventyrlig utvikling, sier Per Byrknes.
Han jobbet i Norea Mediemisjon den gangen Bibel-appen ble lansert i Norge, i 2010.
– Vi var de første som oversatte appen fra engelsk, i 2010, sier han.
Nå jobber han i Norsk Luthersk Misjonssamband, og reiser blant annet mye rundt på bedehus på Vestlandet. Der oppdager han stadig at folk har lastet ned appen.

Det som skjer nå, med internett, er en like stor revolusjon som trykkunsten, og det får enormt store konsekvenser for Bibelen. Det har ikke så mange tenkt gjennom. 

Jorunn Økland, bibelforsker ved Universitetet i Oslo

– Denne appen har gjort at det nå er greit å ta mobilen opp på møtet, sier Byrknes, og legger til: 

– Det som gjør denne appen til et svært godt alternativ til en papir-bibel, er at man alltid har den med seg i lomma. Om du sitter på bussen eller er på møte, så har man Bibelen med seg, sier Byrknes. 

Tilbake til middelalderen

– Det som skjer nå, med internett, er en like stor revolusjon som trykkunsten, og det får enormt store konsekvenser for Bibelen. Det har ikke så mange tenkt gjennom. Bibelbruken har blitt mye mer oppstykket, sier professor Jorunn Økland, som har forsket på kulturell bibelbruk.

Hun legger til:
– Når noen nå sier «Bibelen sier…» er bibel-grunnlaget de lener seg på mye mer oppstykket enn det var tidligere. Litt som det ble i  middelalderen. Da var bibelversene folk kunne var nøye utvalgt av prest og liturgi.
I dag er det ifølge henne andre instanser som «velger ut» hvilke bibelvers som blir lært, og det er typisk slike vers som nevnt i listen over som blir mye delt. 

Enkeltvers uten sammenheng

– Slik mediene er i dag, er det jo slik at man bare deler korte vers, ikke lengre historier sier Ottesen Søvik.

– Noe av problemet med å lese enkeltvers uten kontekst, er at vi lett leser det i lys av vår egen individualistiske kultur, og tenker at Gud er en gud som skal løse våre problemer, sier Geir Otto Holmås.
Også blant de seks mest populære bibelversene, er det noen vers som blir brukt uten sammenheng med versene før og etter, ifølge Holmås.
– For eksempel i Jeremia 29,11, der det står «Det er fredstanker og ikke tanker til ulykke. Jeg vil gi dere fremtid og håp» …
I Bibelen ble dette verset sagt til lederne for Israel, kort tid etter de ble bortført til Babylon.
– … i dag blir dette av og til brukt som et løfte om et guddommelig «quick fix», men ut fra konteksten ser vi at det ikke helt er tilfellet. Israelsfolket blir i verset før oppfordret til å slå seg til ro i landet, for det er enda 70 år til de skal bli få reise fra Babylon, sier Holmås.

Noe av problemet med å lese enkeltvers uten kontekst, er at vi lett leser det i lys av vår egen individualistiske kultur

Geir Otto Holmås, teolog og spaltist for Tro24.no

Han advarer mot å bruke bibelvers utenfor sin sammenheng, og nevner et annet vers som ofte blir «misbrukt», når det blir tatt ut av konteksten.
 – I Filipperne 4, 13 skriver Paulus «Alt makter jeg i ham som gjør meg sterk». I dag blir det verset ofte brukt som om kristne har fått en slags åndelig superkraft, men utifra sammenhengen ser vi at det heller handler om utholdenhet i lidelser, sier Holmås.

Bibelbruk i verden

  • Hvert sekund åpnes YouVersion-appen 112 ganger, tre bokmerker blir laget, fire bibelvers blir delt, 18 vers blir understreket, i snitt blir 50 bibelkapitler lyttet til og 342 kapitler lest. 
  • I Mexico, Storbritannia og Sør-Korea var Jesaja 41, 10 det mest populære verset: Frykt ikke, for jeg er med deg! Se deg ikke engstelig om, for jeg er din Gud! Jeg styrker deg og hjelper deg og holder deg oppe med min rettferds høyre hånd.
  • I Nigeria, Sør-Afrika og Filippinene var Jeremia 29, 11 det mest populære verset: For jeg vet de tanker jeg tenker om dere, sier Herren. Det er fredstanker og ikke tanker til ulykke. Jeg vil gi dere fremtid og håp. 
  • I Canada var Efeserne 1, 23 det mest populære verset: [Kirken] som er hans legeme, [er] fylt av ham som fyller alt i alle.
  • I Kina var 1. Korinterbrev 10, 13 det mest populære verset: Dere har ikke møtt noen fristelse som mennesker ikke kan tåle. Og Gud er trofast. Han skal ikke la dere bli fristet over evne, men gjøre både fristelsen og utgangen på den slik at dere kan tåle den.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter