Nyheter

Tror menigheten kan mette samme behov som sosiale medier

– Instagram lever på unges behov for å bli sett, det behovet kan kirken også mette, sier Alexis Lundh i Ungdom & Medier.

Bilde 1 av 2

Barn og unge mellom 16 og 24 år er i snitt på internett og sosiale medier 2,5 timer hver dag, viser medieundersøkelsen fra 2014.

– Og du har kanskje en halv time i uka. Hvor stor kan egentlig din påvirkning være, spør Alexis Lundh i Ungdom & Medier.

Han er på Skjærgårds Music & Mission for å ha seminar om «hvordan plante evige sannheter i dagens unge?».

Tidsbruken til Internett har økt dramatisk de siste årene, skriver Barne–, ungdoms- og familiedirektoratet i en utredning.

– Hvordan kan kirken bruke de samme behovene hos unge som sosiale medier, spør Lundh.

Slik påvirker sosiale medier

Lundh viser fire behov hos unge som sosiale medier metter, og viser så hvordan kirken kan mette de samme behovene, og med det knytte unge til kirken.

1. Behovet for å bli bekreftet

Sosiale medier: Når et innlegg, bilde eller annet får en kommentar eller et likerklikk opplever unge en følelse av bekreftelse.

Kirken: I kirken kan dette behovet mettes ved at man sier «hei» og snakker med nye unge i kirken.

2. Behovet for mestring

Sosiale medier: Unge opplever mestring når de spiller spill på data eller smarttelefoner. Dette er noe av grunnen til at mange unge bruker mye tid på mobilen.

Kirken: Gi de unge oppgaver i kirken. For eksempel knyttet til musikk, data, presentasjon, video, vaktmestertjenester.

3. Behovet for å bli elsket

Sosiale medier: Appen Tinder viser for eksempel at unge har behov for å bli elsket. I denne appen skal du, basert på et bilde og en kort profiltekst, avgjøre om du ønsker å møte en person på et stevnemøte, eller ikke.

Kirken: Vis at du bryr seg om enkeltindividene. Ring og spør «hvor var du sist ungdomssamling», og vis at du bryr deg.

4. Behovet for å bli sett

Sosiale medier: Instagram hadde aldri fungert hvis det ikke var for at ungdom hadde behov for å bli sett.

Kirken: Vis at de unge er nødvendige for kirken – la de være vertskap, og gi dem oppgaver. Mange unge går rundt og tenker «det er ikke behov for meg i denne menigheten». Vis at de tar feil!

Voksne forbilder

– Det er ikke et spørsmål om ungdom blir eksponert for grov seksualitet i mediene, det er et spørsmål om når.

Til tross for at omtrent 25 prosent av alle unge har undervisning om forsiktig mediebruk, skjer seksuelle overgrep oftere enn noen sinne via sosiale medier, og unge blir formet av medienes budskap. Her må voksne gripe inn, mener Lundh, og viser til hvordan mediene former unge:

«Jo mindre synlige vi blir i unges liv, desto viktigere blir medienes rolleforbilder», skriver psykolog Renate Bugge Grønvold.

Lundh sier at unges holdninger blir formet av medier, og trekker frem et eksempel:

– Etter skyteepisoden i Chicago, der en svart ungdom ble skutt og drept av amerikansk politi, ble det en hatbølge mot politiet i USA. Noen dager etter ble denne youtube-filmen lagt ut av politiet, og det endret manges syn på politiet.

Nytter

Tor Magnus Tveiten fra Mandal og Elisa Hausberg Anfinsen fra Klepp var også på seminaret på Skjærgårds Music & Mission. Begge to driver begge med ungdomsarbeid til vanlig, både på bedehus og leir.

– Jeg tror de unge som vi møter på bedehuset har mindre peiling på kristne begreper enn tidligere. Vi må for eksempel forklare mange ord vi tar som selvsagte, som for eksempel «nåde», sier Tveiten.

I tillegg til dette, skaper sosiale medier et stort press på ungdom, tror Hausberg Anfinsen.

– Ungdom sammenligner eget indre med andres ytre, sier hun.

Kristent ungdomsarbeid kan, ifølge henne, være med å lette på dette presset. Voksne forbilder kan også, ifølge Lundh, oppnå mye.

– Voksenledere har nok overvurdert hva de kan oppnå med ungdomsarbeidet i løpet av ett år, men undervurdert hva du kan oppnå i løpet av fem år, sier Lundh.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter