ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE
Søk i Tro24
Annonse

Slik tar du bedre konfirmasjonsbilder

Med noen få tips kan du ta portrettbilder som en proff.

ANNONSE
ANNONSE
Cxense Display

Jan Ivar Vik

  • Profesjonell portrett- og bryllupsfotograf i Vikfoto.
  • Gift, to barn.
  • Holder til i Sarpsborg, Østfold.

Å ta gode konfirmasjonsbilder trenger ikke være vanskelig. Med noen enkle grep kan du løfte bildet fra å se ut som et bilde som er tatt i forbifarten, til å se ut som et bilde som er tatt av en profesjonell fotograf.

Jeg har jobbet som portrett- og bryllupsfotograf (link til min hjemmeside) i ti år, og her er mine fem tips til bedre konfirmantbilder:

1. Ta bildene ute

For å ta gode portrett bilder innendørs trengs det ofte mye utstyr og en del erfaring. Dette kommer av at lyset inne ofte er mer komplisert og rotete. Du kan vel selv se for deg at det oransje lyset fra en vegglampe og det blåere lyset fra et vindu fort kan bli litt rotete? Det er dette som kalles hvitbalanse. Ulike lyskilder har ulik temperatur. Utendørs er det mye jevnere lys.

Det er likevel noen ting du bør unngår ute. Ikke ta bilder i direkte sol. Da blir skyggene veldig harde, man får ofte mye skygge i øyehulene, i tillegg til at personen i bildet myser. Gå derfor inn i skyggen for å ta bilder.

Om det regner kan du trekke under et tak, eller bruke en paraply. Paraplyen kan bli en kul rekvisitt i bildet.

2. Ha en dus bakgrunn

Personlig liker jeg at bakgrunnen blir veldig dus og uklar. Dette gjør at oppmerksomheten i mye større grad rettes mot personen i bildet, som skal være skarp.

342625_NP-1.jpg

Det er tre ting som avgjør hvor uklar bakgrunnen blir:

  1. Blenderåpningen bør være stor. En stor blenderåpning indikeres med et lavt tall på kameraet. Hvis du velger portrettmodus på kameraet ditt (ofte markert med et ansikt på funksjonshjulet), vil kameraet velge den største blenderåpningen som er mulig.
  2. Avstand mellom motivet og bakgrunnen bør være lang (som regel over syv meter). Da blir det mer uklart.
  3. Avstanden mellom motivet og fotografen bør være kort. Da blir også bakgrunnen mer uklar.

3. Løs opp stemningen

Bildene blir bedre hvis du kan få det unaturlige smilet på motivet til å bli et naturlig smil. Når jeg tar bilder prøver jeg å smile mye og le mye, fordi dette smitter over på motivet.

Noen ganger ber jeg motivet å le skikkelig falskt, fordi det kan utløse en mer naturlig latter etterpå. Jeg ber de se på ting rundt, for at øynene skal feste seg på noe annet enn kameraet.

Mye handler om å gjøre motivet trygg foran kameraet. Hvis du som fotograf er tydelig på hvordan motivet skal stå (med en hånd i lomma, en hånd på hofta, sitte på huk, bevege seg eller lignende), vil motivet føle seg tryggere i fotosituasjonen. Du kan også si hvordan du vil at konfirmantens ansiktsuttrykk og kroppsspråk skal være. Tøff eller glad? Smilende eller seriøs?

4. Komponer ryddig

Det er mange ulike måter man kan komponere bildet. En veldig vanlig måte er å tenke i det gyldne snitt. Da kan du se for deg at du deler opp bildet i ni firkanter. Da vil du blant annet få en firkant i midten av bildet. Hvis du plasserer motivet i midten av denne midterste firkanten, blir det fort statisk. Plasser motivet litt ut til siden.

Komponeringer er ofte definert av middelalderkunst. Der snakker man om harmoniske komponeringer, og det er dét som er poenget med å tenke komposisjon – at plasseringen av motivet skal oppleves som harmonisk med tanke på bildets format.

Her er noen andre komponeringer det går an å bruke:

Symmetri

Plassér elementer som kan ligne ved motsatt av hverandre i bilder. Et symmetrisk bilde vil ofte oppfattes som mektig. Det viktigste elementet (ofte personen) plasseres i midten, til forskjell fra andre komposisjoner.

Fibonaccispiralen

Dette er en litt mer komplisert komponering, men om du plasserer motivet midt i sneglehuset. Da vil plasseringen av motivet oppleves som ryddig.

342669_NP-1.jpg

Tredelingsregelen

Dette er vanlig i landskapsbilder. Hvis du for eksempel tar bilde av en horisont, bør horisonten ligge enten en tredjedel opp i bildet, eller to tredjedeler. Dette bør du tenke på hvis du skal ta bilder av konfirmanten foran en horisont.

342670_NP-1.jpg

Det gyldne triangel

Dette er en annen harmonisk komposisjon. Viktige elementer bør plasseres der to linjer møtes.

342668_NP-1.jpg

5. Bytt location og klær

Det kan være lurt å ta klassiske dressbilder av konfirmanten, som er litt formelle, for eksempel i en park eller litt naturskjønne omgivelser.

Mitt tips er at dere også tar bilder der konfirmanten går i klær han føler seg mer hjemme i. Be han ta på seg yndlingsklærne og ta han med til et annet sted med annerledes bakgrunn.

 

343953_NP-1.jpg

FOTOGRAF: Jan Ivar Vik er profesjonell portrett- og bryllupsfotograf. Han gir deg i denne artikkelen tips til å ta bedre portrettbilder i konfirmasjonstiden. FOTO: Bård Bøe

 

ANNONSE
ANNONSE

Å ta gode konfirmasjonsbilder trenger ikke være vanskelig. Med noen enkle grep kan du løfte bildet fra å se ut som et bilde som er tatt i forbifarten, til å se ut som et bilde som er tatt av en profesjonell fotograf.

Jeg har jobbet som portrett- og bryllupsfotograf (link til min hjemmeside) i ti år, og her er mine fem tips til bedre konfirmantbilder:

1. Ta bildene ute

For å ta gode portrett bilder innendørs trengs det ofte mye utstyr og en del erfaring. Dette kommer av at lyset inne ofte er mer komplisert og rotete. Du kan vel selv se for deg at det oransje lyset fra en vegglampe og det blåere lyset fra et vindu fort kan bli litt rotete? Det er dette som kalles hvitbalanse. Ulike lyskilder har ulik temperatur. Utendørs er det mye jevnere lys.

Det er likevel noen ting du bør unngår ute. Ikke ta bilder i direkte sol. Da blir skyggene veldig harde, man får ofte mye skygge i øyehulene, i tillegg til at personen i bildet myser. Gå derfor inn i skyggen for å ta bilder.

Om det regner kan du trekke under et tak, eller bruke en paraply. Paraplyen kan bli en kul rekvisitt i bildet.

2. Ha en dus bakgrunn

Personlig liker jeg at bakgrunnen blir veldig dus og uklar. Dette gjør at oppmerksomheten i mye større grad rettes mot personen i bildet, som skal være skarp.

342625_NP-1.jpg

Det er tre ting som avgjør hvor uklar bakgrunnen blir:

  1. Blenderåpningen bør være stor. En stor blenderåpning indikeres med et lavt tall på kameraet. Hvis du velger portrettmodus på kameraet ditt (ofte markert med et ansikt på funksjonshjulet), vil kameraet velge den største blenderåpningen som er mulig.
  2. Avstand mellom motivet og bakgrunnen bør være lang (som regel over syv meter). Da blir det mer uklart.
  3. Avstanden mellom motivet og fotografen bør være kort. Da blir også bakgrunnen mer uklar.

3. Løs opp stemningen

Bildene blir bedre hvis du kan få det unaturlige smilet på motivet til å bli et naturlig smil. Når jeg tar bilder prøver jeg å smile mye og le mye, fordi dette smitter over på motivet.

Noen ganger ber jeg motivet å le skikkelig falskt, fordi det kan utløse en mer naturlig latter etterpå. Jeg ber de se på ting rundt, for at øynene skal feste seg på noe annet enn kameraet.

Mye handler om å gjøre motivet trygg foran kameraet. Hvis du som fotograf er tydelig på hvordan motivet skal stå (med en hånd i lomma, en hånd på hofta, sitte på huk, bevege seg eller lignende), vil motivet føle seg tryggere i fotosituasjonen. Du kan også si hvordan du vil at konfirmantens ansiktsuttrykk og kroppsspråk skal være. Tøff eller glad? Smilende eller seriøs?

4. Komponer ryddig

Det er mange ulike måter man kan komponere bildet. En veldig vanlig måte er å tenke i det gyldne snitt. Da kan du se for deg at du deler opp bildet i ni firkanter. Da vil du blant annet få en firkant i midten av bildet. Hvis du plasserer motivet i midten av denne midterste firkanten, blir det fort statisk. Plasser motivet litt ut til siden.

Komponeringer er ofte definert av middelalderkunst. Der snakker man om harmoniske komponeringer, og det er dét som er poenget med å tenke komposisjon – at plasseringen av motivet skal oppleves som harmonisk med tanke på bildets format.

Her er noen andre komponeringer det går an å bruke:

Symmetri

Plassér elementer som kan ligne ved motsatt av hverandre i bilder. Et symmetrisk bilde vil ofte oppfattes som mektig. Det viktigste elementet (ofte personen) plasseres i midten, til forskjell fra andre komposisjoner.

Fibonaccispiralen

Dette er en litt mer komplisert komponering, men om du plasserer motivet midt i sneglehuset. Da vil plasseringen av motivet oppleves som ryddig.

342669_NP-1.jpg

Tredelingsregelen

Dette er vanlig i landskapsbilder. Hvis du for eksempel tar bilde av en horisont, bør horisonten ligge enten en tredjedel opp i bildet, eller to tredjedeler. Dette bør du tenke på hvis du skal ta bilder av konfirmanten foran en horisont.

342670_NP-1.jpg

Det gyldne triangel

Dette er en annen harmonisk komposisjon. Viktige elementer bør plasseres der to linjer møtes.

342668_NP-1.jpg

5. Bytt location og klær

Det kan være lurt å ta klassiske dressbilder av konfirmanten, som er litt formelle, for eksempel i en park eller litt naturskjønne omgivelser.

Mitt tips er at dere også tar bilder der konfirmanten går i klær han føler seg mer hjemme i. Be han ta på seg yndlingsklærne og ta han med til et annet sted med annerledes bakgrunn.

 

343953_NP-1.jpg

FOTOGRAF: Jan Ivar Vik er profesjonell portrett- og bryllupsfotograf. Han gir deg i denne artikkelen tips til å ta bedre portrettbilder i konfirmasjonstiden. FOTO: Bård Bøe

 

Jan Ivar Vik

  • Profesjonell portrett- og bryllupsfotograf i Vikfoto.
  • Gift, to barn.
  • Holder til i Sarpsborg, Østfold.
ANNONSE
ANNONSE
;