Nyheter

Det handler om å elske

Pinsen handler om Åndens komme og om livets seier. Og alt rammes inn av kjærligheten.

Pinsedag er prekenteksten hentet fra evangeliet etter Johannes. Det lille avsnittet i Johannes 14, 15-21 forteller om Den hellige ånd, sannhetens Ånd, som skal sendes til Jesu disipler. Når Johannes skriver om Ånden som skal komme, gjør han det på en kunstferdig måte som framhever kjærligheten.

Legg merke til hvordan versene 15 og 21 speiler hverandre. De er rammen om det som ellers sies. Og de knytter kjærligheten til overholdelsen av Jesu bud.

Ingen formalistisk tvangstrøye

Men handler kjærlighet om å holde et sett med regler? Er ikke kjærlighet nettopp grensesprengende for nestens skyld?

Les også: Derfor feirer vi pinse

Svaret er tosidig. Det første er at Guds bud ikke er en formalistisk tvangstrøye. Budene er grunnleggende gitt som et vern for det gode liv. Slik sett er budene et uttrykk for kjærlighet.

Jesus viste gjennom sitt liv at budene ble gitt for menneskenes skyld. Derfor gikk han noen ganger bak lovens ordlyd for å hente fram dens intensjon. Han kunne bryte sabbatsforskriftene for å hjelpe mennesker. For mennesket ble ikke til for sabbatens skyld, men sabbaten for menneskets.

Kjærligheten kan ikke påtvinges

For det andre er det ikke loven eller Guds bud Jesus snakker om. Han snakker om «mine bud». Hos Johannes handler dette nettopp om kjærligheten: «Et nytt bud gir jeg dere: Dere skal elske hverandre.» (13,34) «Og dette er mitt bud: Dere skal elske hverandre som jeg har elsket dere. » (15,12) «Dette er mitt bud til dere: Elsk hverandre!» (15,17).

Les også: Jødene feiret pinse før de kristne

Kjærlighet er aldri noe som kan påtvinges utenfra. Vi kan tvinges til å holde et sett med lover, men aldri til å elske. Kjærligheten kan bare fødes.

Ånden er en kraft fra Gud som gjør oss i stand til å elske. «Han blir hos dere og skal være i dere», sier Jesus om Den hellige ånd. Ånden blir selve livsprinsippet i den som tror på Jesus: «For jeg lever, og dere skal leve.»

Vekkes til et liv i kjærlighet og tjeneste

Kjærligheten og budene er to ting som forsterker hverandre. Begge fremmer det gode liv. Budene hindrer kjærligheten i å forfalle til føleri. Kjærligheten gjør at budene ikke stivner i ren formalisme.

Les også: År 33: Pinse­festen ødelagt av opptøyer

Slik er det også med livet som utfolder seg i naturen ved pinsetid. Det indre livet i jordens dyp vekkes av solens lys og varme. Sammen virker de til en symfoni av dufter og farger.

Slik kommer også Ånden til oss som en Guds gave. Han tar bolig i vårt hjerte. Ved Guds ord vekkes vi til et liv i kjærlighet og tjeneste.

Handler ikke om Åndens boble

Pinsen handler om Guds kjærlighet og skaperkraft; om at Gud igjen puster sitt liv inn i alminnelige mennesker for å la sitt rike vokse på jorden.

Når pinsen feires i norske kirker blir det derfor lest både fra skapelsesberetningen i 1. Mosebok, og fra kjærlighetens høysang i 1. Korinterbrev. Pinse handler ikke om å finne veien inn i en Åndens boble i en vanskelig verden. Den handler om Guds kjærlighets skaperkraft som fortsatt er virksom gjennom mennesker som lever Åndens liv midt i verden.

Les mer om mer disse temaene:

Per Eriksen

Per Eriksen

Per Eriksen er pastor i Fredrikstad frikirke og bokanmelder i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter