Nyheter

Alt skal eksistere side om side

Prisen å betale for en rensket åker kan bli for høy.

Må ugress alltid fjernes?

Aleksander Solsjenitsyn, forfatteren som med penn gikk til angrep på det sovjetiske samfunn og måtte rømme landet, sa: «Om det bare var så enkelt at det fantes onde mennesker som med kaldt blod foretok seg onde ting, da behøvde vi jo bare skille disse ut fra de andre og uskadeliggjøre dem. Men det som skiller mellom godt og ondt går tvers gjennom hjertet på hvert enkelt menneske. Og hvem kan tilintetgjøre en del av sitt hjerte?»


TEKSTVERKSTEDET SÅMANNSSØNDAGEN


Den litt diffuse størrelsen Himmelriket kan bare forklares ved lignelser. Jesus bruker mange ulike innfallsvinkler. Bare i det trettende kapitlet hos Matteus, finner vi seks-sju helt forskjellige lignelser, som med ulike ord belyser hvert sitt aspekt av hva Guds rike er.

Å luke kan gjøre alt verre

I denne lignelsen advares det mot unyansert nidkjærhet i møte med alt som ødelegger det ideelle resultatet. Himmelriket skal inntil videre ikke være et rensket fellesskap, ikke et sted man kaster ut det og dem man mener er ugress. La det stå. La det være. Lev med det.

Guds rike bør ikke være åsted for utrensking.

En mann sådde godt korn i åkeren sin. Hvor kommer da ugresset fra? Såmannens forklaring på dette sier ikke så mye, men likevel alt: det kommer fra fienden.

Det gode er sådd utover. Det finnes overalt, innimellom alt. Det onde er sådd utover. Det finnes overalt, innimellom alt. Side om side.

Ugresset er ikke velsignet greit, men la det likevel stå.

Å luke det vekk kan gjøre alt verre. Det finnes nemlig noe som er verre enn en urensket åker: Man kan komme til å ta feil.

Dommen er en annen historie

Er det så sikkert at man klarer å skille ut de gode plantene man egentlig vil ha fra ugresset man egentlig vil ha fjernet? Det gode kornet mellom ugresset kan fort forsvinne i samme grep. Faren for å gå for hardt frem er overhengende. Prisen å betale for en rensket åker kan bli for høy. Det er ikke verdt det.

En gang luket Gud ut ondskapen på rot. Da var det Noa og hans hus som ble stående igjen. Etter det lovet Gud å aldri luke vekk menneskene igjen.

Fortsatt skal det sås, fortsatt skal det pleies. Men ugresset og hveten, det gode og det destruktive, skal og må leve side om side til tidens slutt.

Slik er Himmelriket. Slik er den store såmannen.

Og til slutt skal det renses.

Men det er en annen historie - og den er ikke vår å fortelle.

Søndagsskolen: Såmannssøndagen

Denne søndagen har navnet Såmannssøndagen.

Alle de tre tekstrekkene har hver sin lignelse, som forteller tre ulike aspekter ved såmann/såkorn-tematikken.

Første tekstrekke forteller om korn som ble sådd og ulike vekstvilkår, andre rekke om det lille kornet som vokser seg stort av seg selv og dagens tekst i tredje rekke forteller om ugresset som havner midt blant hveten.

Såmannssøndagen er den sekstiende dagen før påske og følges hvert år av Kristi Forklarelsesdag neste søndag, før Fastelavn og fastetiden.

Dagens gamle navn, frem til 1977, var Søndag Seksagesima.

Mange menigheter har offer til Bibelselskapet på denne søndagen og fokuserer på Bibelen, bibelbruk og bibelmisjon.

Kilde: kirkenorge.no

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter