Nyheter

– Den norske kirke klør sin egen navle

Grasrotas engasjement vises ikke i kirkens kommunikasjon. – Den er kjølig og navlebeskuende, mener Frelsesarmé-mannen Jan Størksen.

Vårt Land har bedt kommunikasjonsrådgiver og tidligere markedssjef i Frelsesarmeen, Jan Størksen, se på hvordan Den norske kirkes engasjement for flyktninger fremstår i sosiale medier, nærmere bestemt på kirkens Twitter-konto.

LES OGSÅ: – Slik hjelper folkekirka flyktningene

Og Den norske kirkes twitring domineres i så stor grad av valg og medlemsrot, at selv humanitære katastrofer havner i skyggen, mener Størksen.

– Kirken klør sin egen navle til blods. Det er lite klokt, mener han.

HVA GJØR NORDMENN: Les flere flyktningsaker her

Gjenspeiler ikke grasrota

– Hvilket budskap om flyktninger gir kirken via denne kanalen?

– Flyktig og i høyden orienterende.

LES MER: Etterlyser handlekraft fra kirken

Størksen sier han oppfatter twitterkontoen «som en kjølig værmelding fra administrasjonen». Den gjenspeiler ikke hva som skjer lokalt i menighetene, opplever han:

– Engasjementet og kraften som leves ut av kirkebenkenes fellesskap, er ikke med på dette værkartet.

VIL DU HUSE EN FLYKTNING: Her kan du registrere deg

– Kjølig og byråkratisk.

Han tror kontoen «knapt engasjerer noen».

– Språket har ingen puls. Kjølig og byråkratisk. Engsjerende blir det først når de retwittrer Svenska kyrkan og til og med med hjerteslag ifra Senterpartiet.

Den norske kirkes twitterkonto administeres av Kirkerådets administrasjon i Oslo. Preses i bispekollegiet Helga Haugland Byfuglien har ingen egen twitterkonto, slik som eksempelvis den svenske erkebiskop Antje Jackelén har.

Les mer om mer disse temaene:

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv er journalist i kulturavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter