Alle som påvirker hvordan tro og livssyn snakkes om og praktiseres i Norge er regnet som del av det vi kaller tros- og livssynsfeltet. Vi har ønsket å speile ulike typer makt, og har vurdert de mektigste etter disse kriteriene:
Posisjonsmakt
Innflytelsen eller beslutningsmakten man øver i kraft av stilling eller verv.
Definisjonsmakt
Makt til å definere meninger, reise diskusjoner og sette dagsorden.
Ressursmakt
Kontroll over penger, ansettelser, arbeidskraft eller informasjon.
Nettverksmakt
Makt til å trekke i tråder og bruke et personlig og profesjonelt nettverk.
Mediesynlighet
Innflytelse gjennom å være synlig i mediebildet.
(Dette er målt ved treff i medieovervåkningstjenesten retriever det siste året. Treff uten tros- livssynsrelevans er luket ut, slik at mennesker som har vært synlig på andre områder ikke nødvendigvis får full uttelling her)
«X-faktor»
Personlige egenskaper og evner, erfaring eller særskilte evner eller kunnskap som kan øke innflytelsen.