Nyheter

– Reddes ikke av donasjoner

Lederen for Initiativ for etisk handel tror ikke bedrifter får godt rykte av å donere penger til gode formål alene.

– Jeg tror ikke bistand har den store effekten på selskapers omdømme alene. Det er hva de selv gjør som er viktig for alle også for kundene, sier Per Bondevik, leder for Initiativ for etisk handel.

Ikea gav mandag 41 millioner kroner til bekjempelse av Ebola. BI-forsker mener norske bedrifter stadig vil legge mer vekt på å vise frem at de gir gaver. Bondevik er uenig. Han tror ikke omdømme reddes av gaver, men av at bedrifter er opptatt av produksjonsforhold i leverandørkjeden og at det de kjøper inn er laget på en god måte.

LES OGSÅ: – Ebola-gave er god reklame

– Å gi penger slik Ikea gjorde i går, det er en mer amerikansk modell. Det er fint at bedrifter gir penger til gode formål. Men de fleste bedrifter er klar over at det er deres egne handlinger som er viktig for omdømmet, sier Bondevik.

Godhetens konkurransefortrinn

Jan Olav Ryfetten er styreleder i stiftelsen Bidra, som skal hjelpe bedrifter med å vise samfunnsansvar sammen med vanlige folk, gjerne lokalt i nærmiljøet. Han tror Bondevik har rett i at det ikke holder å gi store gaver for å ha et godt rykte.

– Å strø om seg med gaver er ikke nok. Penger løser mange problemer med ikke alle. Bedrifter må involvere og engasjere seg i større grad, sier Ryfetten.

Han tror konkret samfunnsansvar kommer til å bli veldig viktig fremmover.

– Bistandsgaver slik som Ikea gav, det vil vi sikkert fortsette å se. Men det er støtte til lokale formål kommer til å bli mye viktigere, sier Ryfetten.

Han mener folk flest er opptatt av dette og at det har viktig innvirkning for bedrifter også økonomisk.

– At kundene opplever bedriften som etisk blir bare mer og mer viktig. Godhet er morgendagens konkurransefortrinn, sier Ryfetten.

Han mener kapitalmakta kommer man alltid til å bli beskyldt for å ha en bakenforliggende agenda, men tror ikke det fungerer i praksis.

– Jeg tror ikke bedrifter går inn i slike avtaler om samfunnsansvar for å dekke eller skjule andre ting, det blir avslørt, sier Ryfetten.

LES OGSÅ: DNB og Norwegian får bank

Bør innrømme feil

Dersom en bedrift oppdager at et firma de kjøper varer av benytter barnearbeid eller ikke følger HMS- og miljøkrav, mener Bondevik åpenhet om feilen er veldig viktig.

– Vi skjønner at det kan være en viss frykt for at bedriften skal bli hengt ut i media. Derfor er det viktig å vise at man rydder opp når det oppdages noe galt, sier Bondevik

Han mener det er viktig å ha et realistisk syn på at bedrifter kan komme opp i uheldige situasjoner.

– Det betyr ikke at man bagatelliserer eller ikke skal ha ansvar. Alle bedrifter finner noe som er laget under dårlige forhold, vis de leter. Det viktige er å ha gode systemer for å unngå å havne i slike situasjoner og at systemet retter opp i forholdene hvis de finner noe galt.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter