Nyheter

Medieeksperter advarer mot kjendiser i «politikerklær»

Oppmerksomheten kan forskyves bort fra viktige saker når kjendiser stadig oftere blander seg inn i politiske saker, mener medievitere.

Olav Thon som rykker inn annonse med støtte til Frp, DeLillos som spiller konsert for De grønne og Ole Paus blir med Flyktninghjelpen til Nord-Irak. Sigrid Bonde Tusvik og Anne-Kat Hærland hiver seg inn i henholdsvis reservasjonssak og aktiv dødshjelp. Politikk og kjendiskultur smelter stadig mer sammen: Vi overraskes ikke lenger over underholdningsartister som går ut i media for å fronte politiske partier eller innsamlingsaksjoner.

LES OGSÅ: Humor på alvor

Glidende skille. – Skillet mellom ulike roller har blitt mindre absolutt. Dette går begge veier: Mens kjendiser i større grad engasjerer seg i politikk, opptrer politikerne stadig mer som kjendiser, forklarer Audun Beyer, postdoktor ved Institutt for medier og kommunikasjon.

Medieviteren har ikke noe imot at kjendiser engasjerer seg, men mener det er tvingende nødvendig at offentligheten setter spørsmål ved kjendisenes legitimitet.

– Vi må spørre: Hvem opererer kjendisene på vegne av? Når lederen for de to største partiene i Norge går ut og sier et eller annet, har de forankring i en organisasjon og i et velgergrunnlag. En kjendis har ikke den type legitimitet, sier Beyer.

LES MER: Offensiven for aktiv dødshjelp

«Puppekjendisenes» motiver. Han får støtte fra Bård Larsen, historiker i Civita, som setter spørsmålstegn ved kjendisenes motiver for å engasjere seg politisk.

– Å speile seg i det elendige er en måte å bli fremstilt som god. Noen ganger når sånne «puppekjendiser» gir til Afrika, så sitter man med følelsen av at her er det oppmerksomheten som er viktig, mener Larsen.

Han omtaler kjendisers profilering av hjertesaker som «et tveegget sverd», og mener «moralsk posering» er en viktig del av eksponeringen.

LES MER: – Helsevesenet skal ikke brukes til å drepe

Merkevarebygging. Både Beyer og Larsen frykter at bruken av kjendiser overskygger viktigere saker.

– «Kjendifiseringen» av verdensproblemer kan føre til at det blir vanskeligere for mer tvetydige eller vanskelige konflikter i å nå fram i kampen om oppmerksomhet, sier Beyer, som støttes opp av Roy Krøvel, professor i medievitenskap ved Høgskolen i Oslo og Akershus,

– Parallelt med at vi ser at flere kjendiser som engasjerer seg politisk, ser vi at de som engasjerer seg politisk ofte engasjerer seg i veldig trygge saker. De er redde for å være kontroversielle, sier Krøvel.

LES OGSÅ: TV-kjendis ville ikke ha et barn med Downs

Utnytter kjendisstatusen. Bruken av kjendiser til å fronte politiske saker skyldes en kamp om oppmerksomhet i mediene, tror Beyer.

Beyer mener kjendisene er langt fra eksperter på feltene de engasjerer seg i, og deres løsninger skiller seg ofte fra forskernes løsninger, påpeker han.

– Det holder ikke at enkeltpersoner står opp for de fattige barna som sulter. Det er mer formålstjenlig å forankre oppmerksomheten rundt saker i en organisasjonsmessig base. Jo mer man integrerer det i eksisterende bevegelser, jo lettere blir det å vurdere hvorvidt problemstillingen faktisk er viktig, sier postdoktoren.

LES OGSÅ: Døden reduseres til en rettighet

Organisasjonenes ansvar. Han syns likefullt det er helt greit at komikere som Anne-Kat. Hærland bruker media til å fronte aktiv dødshjelp – så lenge også andre stemmer slipper til.

– Aktiv dødshjelp blir bredt diskutert, og det brukes mange ulike kilder. Det viktigste er at det vises at kompliserte temaer som aktiv dødshjelp, som har to sider, ikke framstår ensidige, mener Beyer, som understreker at det ikke er den enkelte kjendisen som er problemet.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter