Nyheter

Israelsvenn reagerer på islamist-
sammenligning

Israelsmisjonen mener forfatter går langt over streken når han sammenligner Israels kristne støttespillere­ og militante ­islamister.

– Det er mange norske kristne som støtter Israel. En god del av dem er preget av en amerikansk, teologisk endetidsforventning om at Israel nå står foran det store slaget, og at det derfor er viktig å støtte Israel. Jeg reagerer sterkt mot utsagn fra slike miljøer om at det «nå er viktig å hjelpe Gud til å oppfylle Bibelens profetier», sier generalsekretær Rolf Gunnar Heitmann i Den Norske Israelsmisjon til Vårt Land.

LES OGSÅ: 'Kristne sionister helliggjør vold'

– Helliggjør vold. Tirsdag ble boka Armageddon Halleluja – Møter med politisk kristendom utgitt. Forfatteren, Dag Hoel, uttaler til Vårt Land at det ikke er uvanlig at «kristne israelvenner «helliggjør vold som virkemiddel for å forsvare Guds plan».

– Muslimer finner begrunnelsen for krig i sine hellige skrifter. Det gjør kristensionistene også. De står ikke for voldelige aksjoner, men de opererer med en bibelsk begrunnelse for krig. Når Israel angriper Gaza, støtter kristensionistene dette fordi området ifølge Bibelen tilhører jødene, sier Hoel.

Rolf Gunnar Heitmann i Israelsmisjonen føler seg på ingen måte truffet av slike uttalelser:

– Å sammenligne kristne ­sionister med islamister er å gå langt over streken. Islamistene støtter ofte terroristorganisasjoner, men jeg har ikke oppfattet at noen norske kristne med et sterkt Israel-engasjement har forsvart voldsbruk, sier Heitmann.

Han er sjef i den lutherske ­jødemisjonsorganisasjonen som ble stiftet i 1844 med navnet «Israels Venner».

LES OGSÅ: MIFF: Vi demper kristensionismen

30 organisasjoner. I dag er det i Norge en flora av omlag 30 ­Israel-organisasjoner, med svært ulik ideologi, teologi og agenda.

– Hvor mange kristensionister er det i Norge?

– Jeg er generelt skeptisk til begrepet. Kristensionist brukes nokså hyppig om miljøer som leser etableringen av Israel som oppfyllelse av profetiene i Det gamle testamentet, og som ofte legitimerer Israels handlinger ut fra Skriften. Kristensionist brukes ofte som skjellsord. Også fra kirkelig hold brukes ordet på en nedsettende måte.

Kristensionist? – Er du selv kristensionist?

– Hvis det betyr å forsvare opprettelsen av staten Israel og Israels eksistens ut fra en profetisk forståelse, kan det hende at jeg også er kristensionist. Jeg forstår Bibelens profetier som at Gud har lovet å samle sitt folk i ett nasjonalt hjemland. Men det betyr ikke at jeg kan vurdere ­Israels politikk og handlinger på annet etisk grunnlag enn det jeg vurderer andre staters politikk. Slik sett kan jeg ikke støtte Israel i alt.

LES OGSÅ: MIFF-ledere mottar drapstrusler

– For selektivt. Generalen reagerer mot en del Israel-venner som han mener «velger en rela­tivt selektiv forståelse av profetiene».

– Min støtte til Israel er dypere begrunnet enn bare en støtte til en utvikling i endetiden. ­Israelsmisjonen profilerer seg på vårt oppdrag: Å bringe evangeliet om Jesus Messias tilbake til det jødiske folk, sier Heitmann.

Økt polarisering. – Er polari­seringen mellom ulike kristne­ grupperinger i holdningen til staten­ Israel og palestinerne blitt tøffere de siste årene?

– Ja, ut ifra konfliktsituasjonen har det skjedd en sterkere polarisering. En del kristne grupperinger er mer opptatt av å forsvare Israel, samtidig som det er mange kristne som har et sterkt engasjement på palestinsk side. Det er altfor mye skyttergravspolemikk, der man enten er for eller mot og enten må forsvare eller fordømme. Dette fremmer ikke forsoning, fred og løsninger, men forsterker motsetninger og konflikt, sier Heitmann.

Les mer om mer disse temaene:

Jan Arild Holbek

Jan Arild Holbek

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter