Nyheter

Foreldre vet lite om sex og vold i dataspill

– Spillerne blir rutinemessig tvunget til å være vitne til grafiske scener med vold mot kvinner, sier universitetslektor ved NTNU.

– Foreldre er lite bevisst på hva barna spiller. En av utfordringene med dataspill er at foreldrenes interesse for barnas nettaktivitet ofte er liten sammenlignet med andre fritidsaktiviteter, sier Elisabeth Staksrud, medieforsker ved Universitetet i Oslo.

Hun forteller at foreldrenes interesse for barnas dataspilling og annen nettaktivitet ofte faller drastisk etter hvert som barna blir eldre.

LES OGSÅ: Blir aggressive av dataspill

Seksualiserte voldsofre

Diskusjonen om effekten av vold i dataspill har lenge skapt hodebry for forskere. Forskningsprosjektene har vært mange, men resultatene sprikende.

Måten vold og sex blir kombinert i dataspill er mindre diskutert, men har denne uken blitt gjenstand for debatt på en rekke amerikanske nettsteder. Diskusjonen har oppstått som følge av en Youtube-video produsert av den amerikansk-kanadiske mediekritikeren Anita Sarkeesian.

I Youtube-serien Tropes vs. Women in Video Games guider Sarkeesian seeren gjennom en rekke videoklipp av seksualiserte voldsscener fra dataspill, med det fellestrekk at de kvinnelige figurene gjerne framstilles som voldsofre.

Sterkere effekt

Mens mediekritiker Sarkeesian er opptatt av å vise hvordan slike framstillinger skaper negative stereotyper av kvinner, peker voldsforsker Ragnhild Bjørnebekk på at dette også kan være farlig.

– Vi vet at hvis vold er kombinert med seksualitet, er effekten sterkere enn hvis det kun er vold som ikke er satt inn i en seksualisert sammenheng, sier Bjørnebekk, som jobber som forsker på Politihøgskolen.

LES OGSÅ: Forsker på dødsårsaker i dataspill

Hun forklarer at effekten er knyttet til vår seksuelle natur.

– Når personer settes i en tilstand som innebærer opphisselse blir man mer mottakelig for det som skjer, sier Bjørnebekk, og understreker at seksualiseringen kommer til uttrykk både gjennom rollefigurenes utseende og handlinger.

Dataspills design kan også påvirke spillkulturen, supplerer Kristine Ask, universitetslektor ved Senter for teknologi og samfunn ved NTNU.

– Vi vet at når spill er designet slik at figurene framstår seksualisert og objektivisert får spilleren også høyere toleranse for seksuell trakassering spillere imellom, sier Ask. Hun forsker blant annet på seksuell trakassering i online dataspill.

Grafisk skildret

Det er spesielt de kvinnelige figurene som fremstilles seksualiserte i dataspillene:

– I dataspill slåss man mot andre menn og redder damer. Kvinnelige spillfigurer er mest av alt til for å beskyttes mot andre voldelige menn, sier Ask.

Eller som mediekritiker og blogger Sarkeesian forklarer det i YouTube-seriens hittil siste del:

– Spillerne blir rutinemessig tvunget til å være vitne til grafiske scener med vold mot kvinner. De møter kvinner i en dobbel rolle: Som seksualiserte objekter og voldsofre.

Foreldre-problemet

I Sarkeesians video blir spill som Assassin's Creed: Brotherhood, BioShock og Dragon Age: Origins trukket fram som spill der kvinnelige figurer systematisk framstilles som seksualiserte voldsofre (se faktaboks). Dette er spill som er produsert i utlandet, men som selges over disk i Norge.

Disse spillene har aldersgrense 18 år eller 18+, men det er vanskelig å kontrollere at ikke yngre barn kjøper eller bruker dem. Mange norske barn spiller dataspill med en høyere aldersgrenseanbefaling enn deres egen alder, sier medieforsker Staksrud.

Problemet her ligger ikke nødvendigvis i selve spillene eller hos spillprodusentene, mener Staksrud.

LES OGSÅ: – Følg aldersgrensene på dataspill

– Når barn spiller spill som de ikke er helt modne for, krever det mer av dem enn når 18-åringer eller eldre spiller. Når foreldre da ikke følger ordentlig med oppstår det ekstra utfordringer. Ofte blir det vanskeligere å be om hjelp fra voksne hvis man vet man har spilt et spill man strengt tatt ikke er gammel nok til, sier hun.

Staksrud forklarer at yngre barn ikke kan trekke på samme erfaringer som de eldre. Det øker betydningen av en forelder som kan sette opplevelsene i kontekst og veilede barn og unge ut fra deres modenhetsnivå.

Endimensjonale

Selv om kombinasjonen av vold og sex kan være problematisk, ligger ikke løsningen i å fjerne volden eller å forby spillene, mener spillforsker Ask.

– Jeg reagerer mer på at nesten alle kvinnelige spillfigurer er kjedelige og endimensjonale enn på selve volden. Løsningen er å ha mindre seksualiserte karakterer i dataspill.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter