Nyheter

Blåblå tillater mer alkoholreklame

Regjeringen fjerner en rekke reklamehindringer for alkohol og lar puber, nærbutikken og nettsteder gi utvidet produktinfo med bilder og pris.

Helseminister Bent Høie har nettopp sendt nok en ny oppmykning av norsk alkoholpolitikk på høring. Og endringen trenger ikke klareres av Stortinget.

Nå vil de blåblå rydde i det 40 år gamle forbudet mot alkoholreklame og foreslår en rekke justeringer.

– Dette er vi svært skeptiske til. Her justerer regjeringen av hensyn til alkoholbransjen og ikke av hensyn til folkehelsen, sier generalsekretær Mina Gerhardsen i rusfeltets organisasjon, Actis.

– Regelverket er gammelt og det er i tillegg kommet nye mediekanaler. Dessuten vil vi gjøre det enklere for aktørene å forholde seg til hva som er tillatt og hva som ikke er det, forklarer statssekretær Cecilie Brein-Karlsen (Frp) i Helse­departementet.

Puber og nærbutikk. Regjeringen rikker ikke på klassiske, kjente forbud: Nei til reklameannonser rettet mot folk flest i blader, på bygg og på fjernsynet.

Men der du selv kan klikke deg frem eller oppsøke steder for å få det regjeringen velger å kalle «nøktern informasjon», vil det skje endringer:

På Vinmonopolets nettsider, på pubenes webmeny, der ølflaskene står i butikken, der du sitter ved et restaurantbord og der du kanskje er på en matmesse med norsk gårdsmat.

Forbrukerhensyn. Departementet lanserer begrepet «unntak for nøktern» informasjon og flere alkoholtilbydere får altså sjanse til å publisere mer og bedre illustrert omtale. I utgangspunktet forbudt – men i forskriftsendringen innføres unntak.

Oppmykningen begrunnes med at «forbrukerne forventer» dette. Poenget er at når kunden selv oppsøker mer informasjon, skal han få tilgang til det.

Dermed blir det lettere å skaffe seg oversikt over alkoholmerker og pris – for internettgenerasjonen med et tastetrykk. Og alkohol eksponeres dermed på en synligere måte:

Guide til fest. Eksempelvis kan en gjeng 20-åringer som skal på byen først sjekke ut pubenes nettsider der de snart vil finne bilder både av flasker og merker som omsettes, samt pris.

Dermed kan gjengen kjapt velge ut puben der de får mest alkohol for pengene og når de kommer dit vil det være mer omtale av drikkevarene ved baren og i menyen på bordet. Slike bilder av flasker – sammen med pris – er i dag forbudt.

– Dette skaper opplagt flere gråsoner. Og mer salg. For når man ser bilder av flasker i en nettbutikk, er det lettere å klikke på «kjøp», sier Actis-­general Gerhardsen.

Bransjejubel. Hun viser til at Finland nettopp har strammet inn sine reklameregler. Og Norge­ har vært sett på som et foregangsland i å opptre strengt.

– Nå går vi motsatt vei, konstaterer hun.

Hovedorganisasjonen på rusfeltet reagerer også på at det er bransjen selv som skal stå for den «nøkterne» informasjonen.

– Vi tror ikke jubelen fra bransjen over endringen var en jubel på vegne av forbrukerne, sier Gerhardsen.

I høringsnotatet opplyser departementet at Bryggeri- og drikkevareforeningen og Vin- og brennevinleverandørenes forening har bedt om mange av endringene og unntakene.

Utenom Stortinget. – Har ­departementet hentet inn like mye vurderinger fra organisasjoner på rusfeltet?

– Vi har jevnlig dialog med mange aktører. Men dette er en høringsrunde og vi forventer at mange kommer med innspill, svarer statssekretær Brein-Karlsen.

Etter høringsprosessen utformes regjeringens endelige reklamepolitikk. Men siden det er snakk om endring av forskrifter, trenger ikke saken behandles av Stortinget.

– Nei, saken skal ikke det. Når man endrer i forskrifter tilsier regelverket at vi ikke trenger det.

– Men dette er trolig den største endringen av reklameforbudet på 40 år. Er det ikke da naturlig at Stortinget får behandlet den?

– Nei, for reklameforbudet ligger jo fast.

– Hva vil du si til dem som ­mener dere nå tøyer samarbeidsavtalen med KrF og Venstre langt?

– Vi er enige i at reklameforbudet er et viktig alkoholpolitisk virkemiddel. Men når vi moderniserer det vil vi også øke legitimiteten til forbudet, fordi endringene er tilpasset samfunnsutviklingen.

Les mer om mer disse temaene:

Per Anders Hoel

Per Anders Hoel

Per Anders Hoel har vært politisk journalist i Vårt Land siden 1990. Har også vært redaksjonssjef og administrativ redaktør i avisen. Har du tips om saker, send mail til per.anders.hoel@vl.no.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Annonse
Annonse

Mer fra: Nyheter