Religion

Én av fem lærer at evolusjonsteorien er feil

En undersøkelse fra 2018 viser at omtrent 20 prosent av elever ved kristne friskoler lærer at evolusjonslæren er uriktig.

– Tallene gir kun en pekepinn, siden det er få skoler som har tatt en prinsipiell avgjørelse om hvordan de skal forholde seg til evolusjonslæren.

Det sier Gunnar Innerdal, førsteamanuensis ved NLA Høgskolen Bergen. I 2018 la han frem resultater fra en undersøkelse om hvordan kristne friskoler forholder seg til evolusjonslæren. Resultatene ble lagt frem i boka «Kristne grunnskoler: begrunnelse – innhold - handlingsrom».

Stor grad av frihet for lærerne

På bakgrunn av friskole-undersøkelsen anslår Gunnar Innerdal at omtrent 20 prosent av elevene ved kristne friskoler får opplæring i ung jord-kreasjonisme eller intelligent design.

– Det ser ut som det i liten grad er satt institusjonelle rammer for de forskjellige synspunktene. Det er stor grad av frihet for lærerne til å undervise etter egen overbevisning. Men det er relativt få som underviser i kreasjonisme, sier Innerdal.

– Kan man si noe om variasjoner blant organisasjoner og kirkesamfunn?

– Litt. Det var litt lav svarprosent til å si ting ubeskyttet. De variasjonene som jeg fanget opp rimer godt med det som er vanlige synspunkter innenfor forskjellige teologiske retninger. Ansatte på katolske skoler er gjennomgående mer positive til evolusjonsteorien. Adventister og pentekostale er mer kritiske, mens lutherske ligger midt imellom, sier han.

– Er det grunn til å tro at tallene har forandret seg siden 2018?

– Nei, ut ifra det jeg vet har jeg ikke grunnlag for å tro det, svarer Innerdal.

Gir tillærte svar

Undersøkelsen viser også at det er ulikt refleksjonsnivå og konsistensnivå rundt spørsmål om skapelse. Blant annet er det en høyere andel friskoleansatte som tror at Gud har grepet direkte inn i skapelsesprosessen, enn det er friskoleansatte som sier de forfekter ung jord-kreasjonisme eller intelligent design. Innerdal tror friskoleansatte gir tillærte svar på slike spørsmål.

– Kristne er nok mye styrt av intuitive svar på spørsmål om kreasjonisme og intelligent design.

Over halvparten av de spurte svarte at det ikke finnes en «tydelig felles holdning, eller uttalt politikk for hva som skal undervises om forholdet mellom kristen tro og evolusjonsteorien» på deres skole. Det er en høyere andel skoleledere som er enig i påstanden enn blant lærere.

– Det viser trolig at skolene ikke har snakket så mye om det. Min antagelse er at ledere kanskje tror at ting er selvsagt. Også viser det at skolene forholder seg ulikt til teoriene om skapelse. Det er sjeldent sånn at man går for én teori og kjører den fullt ut.

LES MER FRA VÅRT LAND:

Norsk milliardær blar opp 15 millioner for at unge skal droppe Darwin

Kritikere av evolusjon avviser forslag til forsonende løsning på konflikt

Norske skoler vil undervise i kreasjonisme

---

Syn på skapelsen

  • • Normal vitenskap: Evolusjon er en naturlig prosess som endrer arter og grupper.
  • • Teistisk evolusjon: Gud virker gjennom naturlovene. Universet er tilrettelagt for liv og evolusjon.
  • • Intelligent design: De forskjellige artstypene er skapt, muligens av Gud, men utvikles gjennom evolusjon.
  • • Kreasjonisme: Universet og alt liv er skapt direkte av Gud, i løpet av kort tid (ung-jord-kreasjonisme) eller lang tid (gammel-jord-kreasjonisme).
  • Kilde: Evolusjon eller kristen tro? (Halvorsen/Søvik, 2016)

---

Les mer om mer disse temaene:

Håkon Vatnar Olsen

Vårt Land anbefaler

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Religion