Kultur

Overbevist om at hun har sex med Gud

– Jeg tror at kjærligheten kan bli så sterk at den kan komme ut av kontroll, sier Lise Davidsen, som søndag står på operascenen som Sancta Susanna.

– Stykket avsluttes med en veldig lang og høy C. Det er klimaks, kan du si.

Sopran Lise Davidsen mener det ganske bokstavelig. Stykket Sancta Susanna, som har premiere på Den norske opera og ballett på søndag, handler om en nonne som utforsker sin egen seksualitet og til slutt får orgasme på alteret. Paul Hindemiths opera fra 1921 fikk blant annet det katolske kvinneforbundet til å gjennomføre en botsgudstjeneste der de krevde at operaen ble trukket tilbake.

– Vi møter Sancta Susanna på det svakeste, når hun er på vei til å bli ledet inn i fristelse, forteller Davidsen, som spiller Susanna.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Advarsel og utprøving

Den unge nonnen får råd av en eldre nonne, sunget av Hege Høisæter, som forteller henne om en annen jente som også har hengitt seg på alteret.

– Hun hadde sex med seg selv mens hun trodde det var med Gud. Deretter ble hun murt inne. Den eldre nonnen forteller denne historien som en blanding av en advarsel og en utprøving. På den måten blir også Susanna dyttet ut i det, sier Davidsen, som har mastergrad fra Det Kongelige Operaakademi i København, og nå står på scenen i operahuset i Bjørvika for første gang.

Davidsen tenkte først at Sancta Susanna er gæren, siden hun hører stemmer i hodet. Så begynte hun å lete etter følelser hun kan forstå.

– Fordi jeg er musiker, vet jeg hvordan det er å bli opphengt i noe. Du kan bli veldig låst. Jeg tror på kjærligheten, og at hvis man elsker noen eller noe, kan det komme ut av kontroll, sier Davidsen.

– Vi kjenner alle til mennesker som tror så mye på noe at det går galt. Sancta Susanna er overbevist om at det er Gud hun har sex med. Hun gir seg selv så hen til Gud at hun får en form for religiøs orgasme. Men etterpå er hun helt klar og sier at dere må låse meg inne, akkurat som om hun forstår at hun selv har gjort noe galt.

Har sett verre

Konserten ender nemlig med at Sancta Susanna tar krusifikset ned fra veggen, kler av seg alle klærne og tilfredsstiller seg selv på alteret.

– Så det er på mange måter ganske ukristelig, sier Davidsen.

Fritz Busch, som dirigerte Hindemiths to første operaer i samme serie, nektet å oppføre Sancta Susanna da den ble skrevet i 1921 av moralske grunner. Den ble urframført året etter. Da den ble satt opp i Hamburg noe senere, ble publikum bedt om å skrive under på at de ikke skulle lage furore under forestillingen.

Men Lise Davidsen tror ikke det blir noen opptøyer blant dagens publikum.

– Det er på en måte litt grenseoverskridende, men samtidig har vi allerede sett eller hørt verre. Personlig kan jeg godt tenke at den kontroversielle sexen har jeg ikke behov for.

Grenseløs kjærlighet

Davidsen tror derfor det er viktig ikke å henge seg opp i det seksuelle ved historien.

– Jeg tror kjærligheten hennes er helt grenseløs og uten noen ende. Det ser og høres veldig voldsomt ut, men for henne tror jeg det er helt oppriktig, en fullstendig hengivelse til Gud. Men hun er kanskje litt naiv også.

Hun minner om at Ekstase bare er navnet på forestillingen.

– Det er heldigvis en ren konsertframføring, så jeg kan holde kjolen på under hele forestillingen. Og musikalsk er det absolutt ekstatisk til tider.

Les mer om mer disse temaene:

Ane Bamle Tjellaug

Ane Bamle Tjellaug

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur