Nyheter

Tror guruen er gud

Da Gurmeet Ram Rahim Singh ble dømt for voldtekt, ble ­tilhengerne rasende. Det er fordi de ser på ham som gud.

Da indiske Gurmeet Ram Rahim Singh ble dømt til 20 års fengsel mandag for voldtekt mot to kvinner, ble det bråk. En sikkerhetsstyrke på 30.000 politifolk og halvmilitære var på vakt i den indiske delstaten Haryana for å avverge demonstrasjoner. Likevel lå det 38 drepte og 250 skadde­ igjen da støvet la seg.

Guru-gud

I går falt også dommen over en annen guru – Rampal Maharaj – som blant annet har vært tiltalt for å ha planlagt mord. I 2014 stilte hans tilhengere seg opp som levende skjold da politiet kom for å hente ham. Innen han var tatt, var seks døde. Rampal ble frikjent på to relaterte tiltalepunkter for manglende bevis.

Hva er det med indiske guruer som gjør at tilhengere ofrer livet og bidrar til at andre blir drept?

– En guru er for mange ikke bare en religiøs leder. Han er gud. Når han dømmes, opplever tilhengerne at de blir møtt med falske anklager og blir forfulgt. Det er blasfemi. Dessuten skal du som tilhenger ikke bare være hengiven, men være lojal og gjøre alt som guruen ber deg om. Da er du dydig, sier Knut Aukland. Førsteamanuensisen ved Høgskolen i Sørøst-Norge har god kjennskap til Indias ­religiøse landskap.

LES OGSÅ: Guru fikk FARC på Gandhi-sporet

Gjennombrudd

Gurubevegelsene er en del av Indias religiøse tradisjon og «infrastruktur», sier Aukland.

– De representerer en tanke man finner igjen i både sikhismen, buddhismen og hinduismen: At vi har en guddommelig kjerne i oss som kan realiseres. Et spirituelt gjennombrudd gjør at man blir verdig å bli tilbedt som gud. Det skjer ved å meditere, rette oppmerksomheten innover og følge guruens veiledning.

Makt og penger

I hinduismen er det en levende idé at det hele tiden kommer nye mennesker som manifesterer det guddommelige på jorden. Noen guruer har lokale tilhengere, mens ­andre får sitt gjennomslag i helt andre deler av verden.

– Hva er det som motiverer ­guruene - makt, penger, eller religiøs overbevisning?

- De tingene utelukker ikke hverandre. Kanskje er det en protestantisk arv at vi tenker at penger og religion ikke kan kombineres. Men mange religiøse tradisjoner aksepterer det. Hva som motiverer dem, vet vi lite om, men det er vel som med alt annet: Det er noen gode epler og noen dårlige epler.

De som søker makt og innflytelse setter etter hvert opp bosettinger – «gurucamper» – og blir parallellsamfunn, slik det har skjedd med bevegelsen Dera Sacha Sauda, som Gurmeet Ram Rahim Singh leder.

Forskere har regnet ut at det finnes rundt 3.000 slike gurucamper knyttet til ulike guruer i den nordvestlige delen av 
India.

LES OGSÅ: Steder tilegnet New Age-guru avskiltes over hele Norge

Unnfallende parti

Politiske parti kritiserer hverandre for at guruer som Rahim Singh får holde på uten at noen griper inn, men alle har svin på skogen, mener Knut Aukland.

– Alle parti, inkludert statsministerens, har på et eller annet tidspunkt besøkt eller uttrykt støtte til guruen, særlig når det nærmer seg valg. Slik håper de å sanke stemmer og spre sitt budskap, ikke ulikt norske partiledere som besøker religiøse forsamlinger, sier han.

70 prosent av gurutilhengerne har lavkastebakgrunn viser et tall, men selv om mange av dem tiltrekker seg følgere som er sosialt marginaliserte, er ikke dette hele bildet, presiserer Aukland.

– Andre guruer slår an i urban middelklasse, andre i høyere middelklasse. De tiltrekker ulike samfunnslag.

Sikhbråk

En advokat hevdet før helgen at 40-50 kvinner har anklaget Gurmeet Ram Rahim Singh for voldtekt. I denne omgang ble han dømt for to tilfeller. Dommeren kalte ham et «vilt dyr», som ikke fortjente noe ettergivenhet, skriver BBC.

Ifølge Aukland har Rahim Singh størst oppslutning i Nordvest-India, i delstatene Haryana og Punjab. Flere ganger det vært voldelige sammenstøt mellom hans tilhengere og sikher, som det også finnes mange av i Punjab. Da han på en reklameplakat kledde seg ut som den tiende guru i sikhismen, betraktet sikhene det som blasfemi.

– Hva er det vi nordmenn ikke helt forstår med guruer?

– Det er fremmed å tenke at Gud kan være blant oss i menneskeskikkelse i dag. I dag strekker norsk, religiøs kultur seg likevel ikke lenger enn at vi tror mennesker har spirituelle evner, som å helbrede eller ha synske evner. Men helt fremmed bør det ikke være, for vi tror at det skjedde for lenge siden, med Jesus.

LES OGSÅ: Norsk misjonær er lederens guru

Overdrevet

– India kalles «verdens største laboratorium for religiøs innovasjon og utvikling» – hva er det med det med India som gjør at guruer har så stor appell i 2017?

– Det vitner om en tanke som er utbredt – at modernitet og ­religiøsitet ikke er en motsetning. Det gjelder jo også det nyreligiøse og alternativbevegelsen her hjemme. Vi blir ikke mindre ­religiøse fordi vi blir mer moderne. Religiøsiteten tilpasser seg. Den sitter dypt i kulturen, ikke minst i India, sier Knut Aukland.

Han mener likevel at bevegelsens egenrapportering om 50–60 millioner tilhengere verden over, er svært overdrevet.

Les mer om mer disse temaene:

Kjell Kvamme

Kjell Kvamme

Kjell Kvamme er journalist i Vårt Lands nyhetsavdeling.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter