ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

Som abonnent på Vårt Land får du:

Läs mer

Tar 3.000 kr for verving

En rekke bistandsorganisasjoner verver faddere på gata. Men de ville ikke si hvor mye denne vervemetoden kostet. Nå letter Kirkens Nødhjelp (KN) på sløret.

ANNONSE
ANNONSE

Giververving

  • Gateverving av givere eller faddere er en viktig rekrutteringsmetode for en lang rekke bistandsorganisasjoner. Magasinet Bistandsaktuelt rettet i desember 2016 søkelyset på prisen for denne type verving. Organisasjonene som benytter denne metoden ville da ikke si hvor mye de betaler kommersielle selskaper for gateverving. Årsaken er «konkurransehensyn». Organisasjonene understreker imidlertid at de er opptatt av å drive innsamling effektivt, samtidig som giverne skal behandles på en god måte.
  • Innsamlingssjef Ingrid Svendsen i Redd Barna uttalte til Bistandsaktuelt at godt over 95 prosent av våre faddere kommer fra gateverving: «For Redd Barna er bruken av kommersielle selskaper for fadderverving en lønnsom investering, og overlegent den beste kanalen å bruke for verving per i dag.»
  • En fagdirektør i Forbrukerombudet uttalte til Bistandsaktuelt at hemmeligholdet om vervekostnader er problematisk. Monica Viken, førsteamanuensis ved Institutt for rettsvitenskap ved handelshøyskolen BI mente hemmeligholdet kan være lovstridig. Representanter for alle partier på Stortinget mener det er uheldig art organisasjoner hemmeligholder kostnaden for fadderverving på gata.
Nyhet

2.400 kroner pluss moms, til sammen 3.000, er prisen KN betaler for hver ny fastgiver som det kommersielle foretaket Face2Face verver for dem.

– Vi tror folk har forståelse for at det koster penger å samle inn penger, og at åpenhet om disse kostnadene er det beste, sier markedssjef Ragnhild Øien Toyomasu i Kirkens Nødhjelp til magasinet Bistandsaktuelt.

Mange aktører

Det var Bistandsaktuelt som i desember rettet oppmerksomheten mot gateverving av nye givere. Få ville stå fram, men en rekke kilder tegnet det samme bildet:

• Det koster opp mot 3.000 kroner å få et eksternt, kommersielt selskap til å verve en fadder.

• Pengene du betaler inn det første året går til å dekke kostnadene knyttet til vervingen, ikke til formålet.

Hemmeligholder pris

Ingen av organisasjonene ville da gå åpent ut med kronebeløp, men Forbrukerombudet, politikere og jurister mente hemmeligholdet var problematisk og muligens lovstridig.

LES MER: Tause om verveprisen

Nå har Kirkens Nødhjelp som den første organisasjonen snudd. De offentliggjør nå sine vervekostnader:

– Vi ønsker åpenhet om kostnadene ved gateverving av fastgivere, men har inntil nylig vært forhindret av vilkår knyttet til konfidensialitet i avtalen vi har inngått med selskapet Face2Face, sier Ragnhild Øien Toyomasu til Bistandsaktuelt.

Hun forteller at kostnaden for hele vervearbeidet i 2016 var på 13,3 millioner kroner, eksklusive merverdiavgift. Det vil ifølge markedssjefen Kirkens Nødhjelp gi inntekter på totalt 70-80 millioner kroner.


Vi tror folk har forståelse for at det koster penger å samle inn penger.

Ragnhild Øien Toyomasu, markedssjef i Kirkens Nødhjelp


Gir 15.000 kr. på fem år

KNs erfaring er at en fast giver bidrar i gjennomsnitt med 15.000 kroner over fem år.

Da dette temaet ble aktualisert av Bistandsaktuelt i fjor høst, gikk Vårt Land ut på gata for å spørre hvordan folk reagerte på at de første tusenlappene du betaler etter å ha blitt vervet på gata, går til å betale for vervingen.

– At kostnadene var så høye, var vi ikke klar over, sa Regine Landskaug som nettopp hadde fullført sin første eksamen i internasjonale studier.

– Det er ikke problematisk at bistandsorganisasjoner tar betalt for administrasjon, men de bør være åpne om det, mente hun.

ANNONSE
Nyhet

2.400 kroner pluss moms, til sammen 3.000, er prisen KN betaler for hver ny fastgiver som det kommersielle foretaket Face2Face verver for dem.

– Vi tror folk har forståelse for at det koster penger å samle inn penger, og at åpenhet om disse kostnadene er det beste, sier markedssjef Ragnhild Øien Toyomasu i Kirkens Nødhjelp til magasinet Bistandsaktuelt.

Mange aktører

Det var Bistandsaktuelt som i desember rettet oppmerksomheten mot gateverving av nye givere. Få ville stå fram, men en rekke kilder tegnet det samme bildet:

• Det koster opp mot 3.000 kroner å få et eksternt, kommersielt selskap til å verve en fadder.

• Pengene du betaler inn det første året går til å dekke kostnadene knyttet til vervingen, ikke til formålet.

Hemmeligholder pris

Ingen av organisasjonene ville da gå åpent ut med kronebeløp, men Forbrukerombudet, politikere og jurister mente hemmeligholdet var problematisk og muligens lovstridig.

LES MER: Tause om verveprisen

Nå har Kirkens Nødhjelp som den første organisasjonen snudd. De offentliggjør nå sine vervekostnader:

– Vi ønsker åpenhet om kostnadene ved gateverving av fastgivere, men har inntil nylig vært forhindret av vilkår knyttet til konfidensialitet i avtalen vi har inngått med selskapet Face2Face, sier Ragnhild Øien Toyomasu til Bistandsaktuelt.

Hun forteller at kostnaden for hele vervearbeidet i 2016 var på 13,3 millioner kroner, eksklusive merverdiavgift. Det vil ifølge markedssjefen Kirkens Nødhjelp gi inntekter på totalt 70-80 millioner kroner.


Vi tror folk har forståelse for at det koster penger å samle inn penger.

Ragnhild Øien Toyomasu, markedssjef i Kirkens Nødhjelp


Gir 15.000 kr. på fem år

KNs erfaring er at en fast giver bidrar i gjennomsnitt med 15.000 kroner over fem år.

Da dette temaet ble aktualisert av Bistandsaktuelt i fjor høst, gikk Vårt Land ut på gata for å spørre hvordan folk reagerte på at de første tusenlappene du betaler etter å ha blitt vervet på gata, går til å betale for vervingen.

– At kostnadene var så høye, var vi ikke klar over, sa Regine Landskaug som nettopp hadde fullført sin første eksamen i internasjonale studier.

– Det er ikke problematisk at bistandsorganisasjoner tar betalt for administrasjon, men de bør være åpne om det, mente hun.

ANNONSE

Giververving

  • Gateverving av givere eller faddere er en viktig rekrutteringsmetode for en lang rekke bistandsorganisasjoner. Magasinet Bistandsaktuelt rettet i desember 2016 søkelyset på prisen for denne type verving. Organisasjonene som benytter denne metoden ville da ikke si hvor mye de betaler kommersielle selskaper for gateverving. Årsaken er «konkurransehensyn». Organisasjonene understreker imidlertid at de er opptatt av å drive innsamling effektivt, samtidig som giverne skal behandles på en god måte.
  • Innsamlingssjef Ingrid Svendsen i Redd Barna uttalte til Bistandsaktuelt at godt over 95 prosent av våre faddere kommer fra gateverving: «For Redd Barna er bruken av kommersielle selskaper for fadderverving en lønnsom investering, og overlegent den beste kanalen å bruke for verving per i dag.»
  • En fagdirektør i Forbrukerombudet uttalte til Bistandsaktuelt at hemmeligholdet om vervekostnader er problematisk. Monica Viken, førsteamanuensis ved Institutt for rettsvitenskap ved handelshøyskolen BI mente hemmeligholdet kan være lovstridig. Representanter for alle partier på Stortinget mener det er uheldig art organisasjoner hemmeligholder kostnaden for fadderverving på gata.