Religion

Synet på alkohol og sex avgjør om du er politisk korrekt i kirken

Men alt avhenger av hvilket miljø du tilhører.

Bilde 1 av 5

Anklager om politisk korrekthet har økt det siste halvåret. Onsdag skrev Vårt Land om «Trump-kortet»: Anklagene mot den «politisk korrekte samfunnseliten». Kommentatorer frykter at også norske politikere skal innta offerrollen og bruke slike merkelapper for å unndra seg saklig debatt.

Men hva er politisk korrekt og ukorrekt i kirken i Norge? Hvem er eliten som står for det korrekte?

– Dette vil variere i ulike kristne miljø. I enkelte miljø har kamp for homofilt ekteskap vært kampsak mens det er tabu i andre, peker Silje Kvamme Bjørndal på. Hun er teolog med doktorgrad om «kirken i en sekulær tid» fra Det teologiske menighetsfakultet.

LES OGSÅ: – Hjerneslaget fikk meg til å tenke over livet

Korrekt feminisme

I konservative og karismatiske miljø har det ikke vært populært å snakke om kvinners likestilling. Kvamme Bjørndal fastslår at de som hevder feministiske standpunkt kan bli kritisert for å være politisk korrekte.

– Man henger seg opp i at noe er politisk korrekt, i stedet for å vurdere om argumentet har etisk og moralsk gyldighet, sier hun.

Hun mener hensikten bak denne stemplingen – å skape rom for det politisk ukorrekte – ikke oppnås ved å gi andre merkelappen korrekt.

– Det stenger i stedet, sier hun.

At Menighetsfakultetet, som utdanner de fleste prestene i Norge skaper større rom for ulike teologiske posisjoner og ståsted opplever hun som viktig for å få fram et meningsmangfold.

LES OGSÅ: Håper Sana får hovedrollen i neste sesong av Skam

Fikk kjeft

Pastor i pinsemenigheten Filiadelfiakirken i Oslo, Andreas Hegertun mener spørsmålet om hva som er politisk korrekt kan handle om ulik teologisk vektlegging.

– Noen er opptatt av at man ikke skal være grådige, eller dårlige forvaltere av skaperverket, ut fra Paulus sine råd i Bibelen. Disse ser gjerne på dem som ikke er opptatt av det samme som politisk ukorrekte. Andre kan være mye mer opptatt av samlivsetikk og ser på dem som er opptatt av forvaltning av skaperverket som overdrevent politisk korrekte.

Som svar på spørsmålet om hvor romslig det er for alternative synspunkt blant kristne, forteller han om reaksjoner etter at han svarte ja på spørsmålet fra en journalist om kristne kunne drikke alkohol.

– Jeg ble overrasket hvor mye kjeft jeg fikk fra en del kristne som mente at det ikke gikk an å si at man kunne være kristen og måteholden samtidig. Men jeg har også vært i kristne miljø der mitt restriktive forhold til alkohol oppleves som ukorrekt fordi det forventes at alle drikker, sier Hegertun.

Ofte blir en elite kritisert for å definere hva som er politisk korrekt, men pastoren opplever ikke at kristen-norge har sterke eliter.

– Har du selv vært med på å definere hva som er politisk korrekt?

– Fordi jeg har innflytelse kan det godt hende jeg har gjort noens rom trangere.

LES OGSÅ: Sikher kvier seg for å ta av turban på passfoto

Teologi-sprik

Det er gjerne de teologiske stridsspørsmålene som definerer skillet mellom det politisk korrekte og ukorrekte i kirken, mener Espen Andreas Hasle, sokneprest i Manglerud kirke i Oslo.

– Jeg har vokst opp i Laget. Der var det en tydelig forventning om at man ventet med sex til ekteskapet og at man var avholden fra alkohol. I en god del kristne ungdomsmiljø er det nå mer vanlig med samboerskap og sex før man er gift.

Han kjenner seg igjen i at et mindretall velger taushet for ikke å bli anklaget om å være politisk ukorrekt. I enkelte teologiske stridstemaer opplever han at det ofte er lett å trekke seg tilbake hvis de fleste mener noe annet enn han selv.

– Hvor stort rom er det for marginale meninger blant norske kristne?

– Rommet er stort, kanskje for stort. Man kan for eksempel diskutere om det er innafor for prester å avvise at fortapelsen finnes, sier Espen Andreas Hasle.

LES OGSÅ: Tros-trendene i 2017

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Religion