– Jeg hadde en pasient, en kvinne, som måtte stikke fingrene i ørene og lage ulelyder hver gang reklamene kom på TV-en. Hver gang det dukket opp en joker i en reklame kom fikk hun en voldsom uro i kroppen, og et sug etter å spille.
Det forteller Rolf Brumoen, ansvarlig for spillebehandling hos Blå Kors. Han forteller at den voldsomme markedsføringen av nettspill er et stort problem for mange spilleavhengige.
– Det er rett og slett vanskelig for dem å se på TV. Dette er klassisk betinging. Om du sliter med dette vil reklamen aktivere avhengigheten.
Reklamene florerer på Viasat og SBS Discoverys kanaler (TV3 og TVNorge). Disse sender fra England og omfattes derfor ikke av forbudet mot reklame av ulisensierte pengespill. Det vet selskapene å benytte seg av.
450 millioner reklamekroner
I fjor brukte utenlandske spillselskaper til sammen nesten en halv milliard, eller godt over en million kroner hver dag, på å selge pengespill til norske forbrukere. Markedsføring har skaffet selskapene omtrent en tidel av spillomsetningen i Norge.
Nordmenn satser mellom 11 og 15 milliarder kroner på nettspill hvert år i følge lotteritilsynets estimater.
– Men det inkluderer gevinster som satses på nytt. Vi anslår at nordmenn til sammen taper rundt en milliard kroner i året, sier Rune Timberlid, seniorrådgiver i Lotteritilsynet.
Det vil si at omtrent halvparten av inntektene brukes på reklame.
– De har beskjedne markedsandeler, men de markedsfører veldig aggressivt, sier markedsanalytiker i Norsk Tipping, Lars Langseth Nikolaisen.
Følg oss på Facebook og Twitter!
Tidobling siden 2007
Betsson og Unibet hadde begge flere reklamevisninger enn Norsk tipping i 2014. Hver for seg hadde de to selskapene i fjor nesten like mange reklamer som alle utenlandske spillselskap til sammen i 2007. Like bak følger en rekke nettbingoer, kasinoer og pokersider.
Selskapet Maria Bingo rettes mot kvinner, Vera og John mot par, mens Leo Vegas reklamerer med at alt som skjer i den berømte kasinobyen Las Vegas, også skjer på deres nettsider. Flere av sidene tilbyr tro kopier av de norske spilleautomatene som ble forbudt i 2007. Det bekymrer Brumoen.
– Spilleautomaten, den såkalte «fruktmaskinen» er verstingen for spilleavhengige, og nå er de samme maskinene som ble forbudt fordi de var farlige, tilbake. Tilgjengelige på mobilen.
LES OGSÅ: Kaos i Sverige
Spille på bussen hjem
I 2013 handlet 62 prosent av alle pengespillreklamer om nettkasino.
– Spesielt nettkasinoet er risikabelt. Der kan man logge inn på bussen på vei hjem fra jobb og spille bort 10.000 kroner i løpet av en halvtime, sier kommunikasjonssjef Johan Tisell i Svenska Spel, Norsk Tippings motpart i Sverige.
Men også livebetting på sport innebærer større risiko for avhengighet enn vanlig odds-spill.
– Desto kortere tid det går fra innsats til resultat, desto farligere er spillene, sier Rolf Brumoen.
Knallhard konkurranse
– Det er ikke mye hokus-pokus i vår bransje. Det er knallhard konkurranse. Man må være god på markedsføring og god på produkt.
Det sier Bjørn Grene, som driver Spilleautomater.com. Bakgrunnsbildet på nettsiden er et motiv fra bryggen i Bergen. På det manipulerte bildet har ett av husene blitt gjort om til en enarmet banditt.
– Reklame i vår bransje er jo litt spesiell siden flatene er begrenset. Vi kan jo bare reklamere på de kanalene som sender fra England.
Men selv om han ikke kan reklamere for sine pengespill i aviser eller på TV2, er norsk tippings annonser og ikke minst lottotrekningen på NRK god drahjelp for hele bransjen.
– De bruker jo hundrevis av millioner hvert år på å innprente drømmen om millionene. Nordmenn har, fra barnsben av, blitt oppdratt til å ville bli millionærer over natten. Vi har lært at litt spilling er ufarlig, og at du må spille for å vinne.
Selskapet hans reklamerer litt på internett og mobil, men for det meste på TV. Likevel tror han ikke det ville betydd slutten, om TV-reklamen ble stoppet.
– Vi etablerte har jo allerede en stor kundegruppe, så vi vil nok bestå. De som burde være mer bekymret er de som skal starte opp etter et eventuelt forbud.