ANNONSE

Som abonnent på Vårt Land får du:

Läs mer

Spillappen Pokémon Go gir uante muligheter

Teknologien bak Pokémon-spillet som tar verden med storm, brukes også til historieformidling. – Appene kan gi nye muligheter for folkeopplysning, mener historiker.

ANNONSE
ANNONSE

BILDER

Her viser SitsimLabs app hvor de første allierte styrkene gikk i land, tidlig om morgenen på D-dagen i 1944.

Foto: Sitsimlab, Universitetet i Oslo
Vis bildetekst

Slik kan Operahustaket se ut i år 2222, ifølge SitsimLabs klimasimuleringsapp.

Foto: SitsimLab, Universitetet i Oslo
Vis bildetekst

Pokémon Go har tatt verden med storm.

Foto: Niantic, Inc.
Vis bildetekst

Med SitsimLabs app viser starten av angrepet mot de tyske stillingene i Normandie. Her er klokken ca. 6.30 om morgenen på Easy Red-sektoren ved Colleville-sur-Mer.

Foto: SitsimLab, Universitetet i Oslo
Vis bildetekst
Nyhet

Med den ferske spillappen Pokémon Go lastet ned på smarttelefonen, kan tilhengerne av det japanske fenomenet lete etter figurene i sitt eget nærmiljø. Når spilleren beveger seg rundt i omgivelsene, eller flytter telefonen slik at kameravinkelen endres, flyttes også perspektivet på skjermen. Kanskje kommer en av figurene, kjent fra dataspill og animasjonsserier, til syne.

– På nettbrett og smarttelefoner har de tekniske løsningene vært tilgjengelige i seks-syv år allerede, sier professor i medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, Gunnar Liestøl.

– Det er den samme løsningen som brukes i kartapper, eller apper som for eksempel viser hvor du finner nærmeste t-banestasjon. Men det er først med et kjent varemerke som Pokémon at det har fått virkelig stor utbredelse og mye oppmerksomhet.

LES MER: Holocaust-museum ønsker ikke figurfangere

Utvidet virkelighet

  • Virkelige omgivelser fanget opp gjennom et videokamera tilføres digital informasjon, i form av grafikk eller lyd, tilpasset objektene rundt brukeren.
  • Utvidet virkelighet og «mixed reality» er overlappende begreper for kombinasjon av virkelig og virtuell data.
  • Skiller seg fra «virtuell virkelighet», som presenterer virtuelle omgivelser gjennom briller eller hjelm, ettersom virkelige omgivelser er representert.

For å lese innholdet på vl.no trenger du et abonnement. Allerede abonnent? Logg inn

Få tilgang nå! Prøv oss gratis

  • Tilgang til alt vårt innhold på vl.no.
  • Tilgang til morgendagens avis allerede 21.15 kvelden i forveien som e-avis
  • Etter 3 uker stopper abonnementet automatisk.
  • 
Du får etter endt prøvetid et spesielt godt tilbud på et Vårt Land-abonnement

Prøv oss i 3 uker gratis Eller se flere alternativer