Nyheter

Spør ikke de minste om overgrep

Vi vet for lite om overgrep mot barnehagebarn, fordi ingen har spurt barnehagebarna selv, sier UNICEF Norge.

I Tromsø er en barnehageansatt i trettiårene siktet for overgrep mot 11 barn i barnehagen der han har vært ansatt siden 2008. Mannen har erkjent straffskyld for de forhold som var avdekket da han ble arrestert for to uker siden, men etter det har saken vokst, og politiet utelukker ikke at den vil fortsette å vokse i omfang.

– I gjennomsnitt vil ett til to barn i hver norske skoleklasse ha blitt eller bli utsatt for overgrep, sier Ivar Stokkereit i UNICEF Norge.

Men anslaget er bygget på et usikkert grunnlag. Forskningen på feltet bygger stort sett på vitnemål fra voksne om overgrep i barndommen, og på undersøkelser blant ungdom på videregående skole.

– Vi mangler oversikt over omfanget av overgrep mot de minste barna, fordi forskerne ikke har spurt disse barna. Vi må finne ut hvordan vi kan spørre dem uten å innhente tillatelse fra foreldrene.

Det han vet er at barn under åtte år er overrepresentert i anmeldte overgrepssaker og i avhør i barnehusene.

Ikke avdekkes med ord

UNICEF har lenge jobbet for å styrke innholdet i utdanningen for lærere og førskolelærere. Særlig kompetansen til å se og fange opp ting som bør bekymre.

– Spesielt viktig er dette for de minste barna. De uten språk. De ansatte må kunne bygge relasjoner med barna, og vite hva slags adferd de skal se etter for å avdekke vold og overgrep, sier Stokkereit.

– Det er også viktig å styrke den delen av utdanningen hvor de ansatte lærer å snakke med barn om retten til å bli beskyttet, og om respekt for egen kropp. Vi vet at ganske små barn kan forstå mye om dette, det kan bli gode diskusjoner, og samtalene kan også avdekke vold og overgrep.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Programmer virker ikke

– Man har forsøkt forebyggende programmer, og det er mange som tror på dem, men det er ingen beviser på at de virker, sier førsteamanuensis Clas Jostein Claussen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Han sier at det å lære barn om respekt for kropp og grensesetting i beste fall kan avdekke blottere og gjøre at barna passer seg for fremmede.

– Men de verste og mest skadelige overgrepene utføres av personer som barna har tillit til. Og disse er ikke noe barna kan lære å beskytte seg mot, eller noe som alltid kan avdekkes i en samtale om kropp.

– Det er viktig at voksne lærer å lytte til hva barn sier, men uten å kjenne til saken i Tromsø kan jeg si at det viktigste er åpenhet og gode rutiner i barnehagen, sier Claussen.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter