Nyheter

Reagerer på falsk KrF-annonse

Sett utenfra fremstår dette som aksjonistisk personkamp, mener PR-ekspert som reagerer på Bergensinnblanding i Oslo-valg.

Bilde 1 av 2

– Det er svært merkelig at en gruppe som holder til i Bergen, engasjerer seg på måten de her har gjort. Det er ikke normalt. Og i dette tilfellet synes jeg det er direkte ugreit, sier Ragnar Sagdahl.

Han er seniorrådgiver i Geelmuyden Kiese (GK), kommunikasjonsbyrå som har oppdrag for alt fra kommersielle til statlige aktører.

Aldri hørt om lignende

Til tross for at Sagdahl daglig jobber med kunder som vil påvirke politiske prosesser, har han aldri hørt om noen som har operert slik den Bergensbaserte organisasjonen Kristenfolket gjorde denne helgen.

Som Vårt Land skrev onsdag, rykket Kristenfolket lørdag inn en annonse og betalte for et innstikk i helgeutgaven av Vårt Land, som så ut som om det kom fra KrF selv.

LES MER: Vil kuppe KrFs Oslo-valg

Annonsen bryter alle etiske regler

Sagdahl mener denne typen annonsering med skjult avsender bryter alle etiske kjøreregler i kommunikasjonsbransjen:

– Det er fullt lovlig å engasjere seg i hvem man ønsker at skal stemmes frempå listen. Men hvis man ønsker å påvirke politiske prosesser eller vedtak, er krav nummer én at man er åpen på hvem man er. Det gjelder enten man trykker en annonse, eller vil endre rammebetingelser og lovverk.

Annonsen bygget på valgmateriell produsert av KrF, til støtte for KrF Oslos 2. representant Oddbjørg Minos. Problemet var både at annonsen ikke var betalt av KrF selv, og at KrFs generalsekretær selv oppgir at KrF ikke visste om at annonsen skulle komme.

LES OGSÅ: Minos: «Jeg er ikke med på noe kuppforsøk»

Bør ikke påvirke Oslo fra Bergen

PR-rådgiveren understreker at han ikke selv har kjennskap til organisasjonen Kristenfolket, eller hva de jobber for. Men han reagerer på måten de her drives politisk påvirkningsarbeid:

– Problemet er ikke engasjementet i politikken i seg selv, men at de engasjerer seg i personvalget – altså hvem Oslos innbyggere skal stemme på. Debatten om hvem man skal stemme på og hvorfor bør foregå der lokalpolitikerne selv er.

Miljøer med base i andre byer bør heller engasjere seg der de selv er, mener Sagdahl. Sett utenfra synes han nå dette fremstår som en aksjonistisk personkamp, uten at man som utenforstående helt griper motivene som ligger bak. Det er problematisk, fordi de demokratiske prosessene dermed blir mindre åpne, og kan fremstå forvirrende for velgergruppene, mener han.

– I verste fall kan påvirkningen fra sidelinjen skape støy og trøbbel for KrF i Oslo. Det kan være ødeleggende for den politiske debatten i Oslo, og kandidatene som faktisk engasjerer seg i politikken i hovedstaden, sier han.

LES KOMMENTAREN: Underlig at Bergensmiljøet engasjerer seg i Oslo

Misbruk av KrFs logo

KrFs generalsekretær, Knut H. Jahr, kalte i gårsdagens Vårt Land Kristenfolkets annonse for «uryddig» og «etisk betenkelig». Men han mente annonsen ville vært gangbar, dersom organisasjonen hadde skrevet med liten skrift hvem som hadde betalt for den.

PR-ekspert Sagdahl mener imidlertid at det ikke hadde vært nok å skrive inn avsender med liten skrift.

– Jeg synes det er galt av dem, både overfor leserne og overfor KrF, å bruke KrF-logoen slik de har gjort. Og at det burde stått tydeligere hvem de er, og hva de faktisk vil med annonsen.

– Hva råder dere selv deres kunder, som ønsker å påvirke politiske prosser til å gjøre: Kjøre full åpenhet om avsender, eller i noen tilfeller skjule hvem man er?

– Alltid åpenhet. Er ikke det vanlig skikk og bruk? Vi mener hvert fall det er eneste og riktige farbare veien å gå. Vi er tydelige overfor alle våre kunder som vil påvirke lover, rammebetingelser og politiske prosesser at dem de henvender seg til alltid skal vite hvem de representerer, og hvem de snakker på vegne av.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter