– Jeg reagerer sterkt på at det brukes teologi for å oppnå læringsmålene i KRLE-faget. Slik jeg kjenner faget så legger det opp til en religionsvitenskapelig tilnærming, sier Øystein Garnes Brun.
KRLE-faget
Som forelder har han klaget Garnes ungdomsskole inn for Bergen kommune fordi skolen har valgt å la en kateket undervise i KRLE-faget. Det var avisen Bygdanytt som først omtalte saken.
Det er Det norske bibelselskapets opplæringspakke «Vandring gjennom Bibelen» kateketen har hatt ansvaret for. Brun mener undervisingen er å regne som forkynnelse.
– Det er spesielt at skolen lar det slippe til en stemme fra en organisasjon som helt utilslørt sier at de har som formål å forkynne.
Han viser til Bibelselskapets nettsider hvor det blant annet står at «Stiftelsen Det Norske Bibelselskapet har til formål å utbre Den hellige skrift».
LES MER: Krevde å få fremføre forestilling i kirken
Ikke medhold
Brun klaget saken inn til Bergen kommune etter at Garnes ungdomskole aviste den første klagen. Derfra ble den sendt til Fylkesmannen, som sendte den tilbake til kommunen som eier skolen og har ansvaret for undervisningen.
Svaret fra Bergen kommune gir ikke Brun medhold.
LES MER: Leser bibelen på 88 timer
Vanlig praksis
Rektor ved Garnes ungdomsskole, Ragnhild Joan Kaarstad, forteller at bruk av fagpersoner i undervisning er helt vanlig.
– Kateketen har vært inne i én skoletime, og det har vært knyttet til det faglige innholdet. Det å bruke en fagperson i undervisningen er vanlig praksis. Det gjør vi også i andre undervisningsfag. Da er selvfølgelig også lærer til stede.
– Brun reagerer på at dette er en person fra en organisasjon som har et åpent mål om å forkynne.
– Men de har ikke en forkynnende rolle i klasserommet. Der er de for å bidra til nå nå alle kravene i læringsplanen, sier Kaarstad.
LES MER: Åpnere om sex ved kristne skoler
Tar saken videre
Øystein Garnes Brun sier saken er så viktig for ham at han vil klage den videre inn for Sivilombudsmannen. Han understreker at klagen ikke handler om læringsmålene og kompetansekravene læreplanen setter opp, men om måten disse blir nådd på.
– Dette handler ikke om at jeg vil ha kristendom og religion ut av skolen. Snarere tvert imot. Jeg synes det er interessante tema. Men det handler om å undervise på en edruelig måte etter de føringene opplæringsloven krever i faget.