Nyheter

Prest gir terrorismen islam-stempel

– Jeg er lei av alle som sier at terror ikke har med religion å gjøre, sier prest i Den norske kirke. Han er ikke alene om det, men møter også motstand.

«Begynner å bli lei av terrorangrep, og jeg er også veldig lei av alle som sier at dette ikke har noe med religion å gjøre. Men det er et faktum at nesten all terror i verden utføres av muslimer ­(eller i islams navn).»

Slik starter innlegget til Trond Laksaa, kapellan i Den norske kirke i Narvik, på Facebook tirsdag forrige uke. Dagen etter slettet han innlegget fordi han mente debatten sporet av.

– Hovedpoenget mitt var å vise at man må kunne skrive om terror i islam uten å trekke frem hva som tidligere er gjort i andre ­religioners navn. Nå er det islam som er problemet, sier han. Han avviser å utdype saken når Vårt Land tar kontakt.

LES OGSÅ: Paven vil ikke sidestille islam og terrorisme

Skylder på psykologi

Mandag forrige uke skrev avisen Nordlys noe liknende i kjølvannet av terrorangrepet i Manchester. «Det er en uansvarlig fortielse av våre politiske ledere å ikke være ­tydelig på at den politiske ideologien som dreper barn og unge i Europa i dag, i høyeste grad har noe med islam å gjøre», stod det i en lederartikkel.

Silje Endresen Reme, psykolog og førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo, mener argumentasjonen til begge debattantene «har falt i en grøft».

– De hevder alle muslimer ikke er terrorister, men de fleste terrorister er muslimer. For det første er ikke dette statistisk riktig. Ser man på terrorisme i vid forstand, så er det en veldig liten andel som er religiøst motivert, hevder hun.

– Terror har mer med psykologi enn religion å gjøre, mener Reme.

LES OGSÅ: – Religion blir brukt i terrorisme

Krenkelse og skam

Ifølge henne går to psykologiske trekk igjen hos dem som tiltrekkes av terrororganisasjoner: Såkalt splitting og eksternalisering.

– Splitting handler om at en person ikke klarer å forholde seg til motstridende følelser samtidig. Eksternalisering dreier seg om at man plasserer problemer og vanskelige følelser utenfor en selv. Begge deler oppstår allerede i barndommen.

Hos terrorister går også opplevelsen av krenkelse og skam igjen, enten utført mot en selv, sine egne, eller personer eller grupper som de identifiserer seg sterkt med, ifølge Reme.

LES OGSÅ: - Terror handler ikke om religion

Evighetsperspektiv

– Går det an å snakke om religiøse terrorister?

– Ja, religion har noe med terrorisme å gjøre. Det er en viktig drivkraft bak motivasjonen for disse ekstreme handlingene. Det kan handle om at religion, i motsetning til politikk og ideologi, handler om det som skjer etter dette livet. Evigheten blir en større og viktigere sak enn selve livet.

– Er det noen religioner som skiller seg ut som inspirasjonskilde for terrorister?

– Nå er det mye oppmerksomhet omkring islam og islamistisk motivert terror, men i historien er like mye grusomheter gjort i kristendommens navn. I begge tilfeller kan terroristen trekke ut vers fra Bibelen eller Koranen og misbruke dem.

LES OGSÅ: – Myke mål mer utsatt for IS-terror

– Må bekjempes

Redaktør i Nordlys, Skjalg Fjellheim, mener Reme har misforstått dersom hun oppfatter budskapet hans dit hen at han forsøker å slå fast at «terrorister flest er muslimer».

– Vårt anliggende med lederartikkelen har vært å vise at den islamistiske terroren har et ideologisk, politisk og idémessig utgangspunkt, nemlig islam. Terrorens røtter må bekjempes, sier Fjellheim, som ikke avviser flere årsaksforklaringer til terrorhandlinger.

– Bildet er sammensatt, men Allah er en undervurdert faktor.

LES OGSÅ: Skarp krangel om religion etter terror

Ikke representativt

Generalsekretær i organisasjonen LIM (Likestilling, integrering, mangfold), Æsæl Manouchehri, er enig i at det finnes en forbindelse mellom islam og terror.

– Man har et problem hvis man ikke ser det. Det er ikke tilfeldig hvilke terrormål terrorister velger: De skal treffe flest mulig mennesker, og de forankrer det i et mål som ifølge Koranen kan gjenspeile en synd, som for eksempel en konsert.

Manouchehri er likevel tydelig på at terror ikke har noen støtte i Koranen.

– Ekstremister tolker boka som de vil og bruker den til å legitimere terror, slik man også kan gjøre med Bibelen. Slike handlinger er imidlertid ikke representative for hverken ­islam eller muslimer flest, sier hun.

LES OGSÅ: Drømmer om islam i norsk drakt

Kritisert

Nordlys-lederen ble forrige uke kritisert for å gå for langt av Atle Mesøy, terroranalytiker ved U-Turn.

Til NRK uttaler Mesøy at det er en forbindelse mellom terror og islam.

– Men det er viktig å få med at det er en ekstrem tolkning som disse gruppene gjør, som er en slags pervertering av islam der kun vers om hellig krig trekkes ut, og terroristene kun velger å bruke de mest ekstreme ideologene innen dette, sa Mesøy til NRK.

LES OGSÅ: – Ekstremister drives av religion

Henter ideer

Redaktør i Nordlys, Skjalg Fjellheim, står fortsatt fast på sitt:

– Dette dreier seg ikke om enslige unge menn som flyr rundt og sprenger barn unge i lufta under konserter. De henter sine ideer fra et sted, og denne idéverden kommer fra salafismen som er en ganske stor del av sunniislam. Dette må vi ikke bortforklare, sa han til NRK.

LES OGSÅ: – Terror endrer ikke teologien

Les mer om mer disse temaene:

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje er journalist i religionsavdelingen i Vårt Land

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Annonse
Annonse

Mer fra: Nyheter