ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

Som abonnent på Vårt Land får du:

Läs mer

Ølstans for lærd muslim

Da en muslimsk lærd fra Marokko skulle debattere islam, ble baren på Kulturhuset i Oslo stengt i to timer. – Knefall for islam, mener Hilde Sandvik.

ANNONSE
ANNONSE

Koran-debatt

  • Tidsskrifttet Samtiden lanserte sitt temanummer om Koranen på Kulturhuset i Oslo tirsdag kveld.
  • Den muslimsk lærde Shayk Muhammad al-Yaqoubi fra Marokka var invitert, men kom ikke.
  • De som til slutt deltok var John Esposito, forfatter og professor ved Georgetown University i Washington D.C., Karen Armstrong, forfatter, tidligere nonne og talskvinne for interreligiøs dialog og Joseph Lumbard, professor ved Det amerikanske universitetet i Sharjah (De forente arabiske emirater). Ordstyrer var Åsne Seierstad.
Nyhet

«Kjære gjest! Av respekt for arrangement i kveld serverer vi ikke alkohol i hovedrommet mellom kl. 18.30 og 20.30. Spillbaren er åpen som vanlig. Bli gjerne».

En plakat med denne teksten møtte dem som ville høre på debatten om islam i forbindelse med lanseringen av tidsskriftet Samtidens temanummer om Koranen tirsdag kveld.

– Skuffende

Da forfatter Alf van der Hagen la ut bilde av plakaten på sin åpne Facebook-profil, kom det flere kritiske kommentarer.

En av dem som reagerte var Hilde Sandvik, tidligere kulturredaktør i Bergens Tidende og nå leder av Broenxyz.com, et nettsted for skandinavisk kultur: «Akkurat dette var skuffande, Christian. Ville ein ha gjort det same om Espen Ottosen var der?»

LES OGSÅ: Islamdebatten­ er polarisert og må opp av skytter­gravene, mener Samtiden-redaktør Christian Kjelstrup

– Unødvendig

– Hvorfor reagerer du?

– Fordi man bombesikkert ikke ville ikke gjort det med andre religiøse evenement, for eksempel om Bibelen skulle blitt diskutert. Jeg tror ikke folk er desperat etter å drikke, men det er noe med hele nervøsiteten og ærbødigheten som man ikke yter andre religiøse. Det er unødvendig, og Christian Kjelstrup sparker bein for seg selv, sier Hilde Sandvik.

– Blir våre liberale verdier truet av en stengt bar i to timer?

– Det betyr noe, for noen går inn og styrer måten vår å leve på. Det strider mot liberale verdier. De er kanskje noe av det viktigste å holde fram i en verden som blir stadig mindre homogen. Jeg forstår ikke knefallet som Christian Kjelstrup og Kulturhuset gjør for det som blir forventet, sier Hilde Sandvik.

PST

Skjenkestansen ble innført av hensyn til en av deltakerne i panelet, Shayk Muhammad al-Yaqoubi. Samtiden-redaktøren beskriver ham som en «konservativ, muslimsk lærd fra Syria som for øyeblikket bor i eksil i Marokko etter å ha kritisert både Assad-regimet og IS i tydelige ordelag, på blant andre CNN og BBC.»

Kjelstrup mener det kunne vært farlig for al-Yaqoubi om det ble kjent at han opptrådte på et arrangement med alkoholservering. I samråd med Politiets Sikkerhetstjeneste (PST), ble derfor skjenkingen stoppet, ifølge Kjelstrup.

For travelt

En viktig detalj ved historien er at den lærde ikke dukket opp. Og Kjelstrup fikk det for travelt før debatten til å åpne baren igjen.

– Hva svarer du dem som mener at du setter du til side ølskjenkingen som symbol på våre liberale verdier?

– Jeg ser pragmatisk på det. Det var ikke et stort offer for meg å ikke drikke øl. Går det på bekostning av min frihetsfølelse som liberal? Nei.

LES OGSÅ: En kvinnekamp pågår fra innsiden av islam, mener forskere.

Kvinner

– Hvor går grensa for hva du kunne gått med på?

– Det er vanskelig å si, for det blir fort hypotetisk. Gi meg et eksempel.

– Hva hvis han ikke ville tillatt å møte kvinner?

– Helt uaktuelt. Da kunne han ikke kommet. Det var vel rundt 200 kvinner der på tirsdag. Om de hadde ikke hadde kunnet være der, hadde det vært et større offer enn om noen ikke får lov til å drikke øl i to timer, sier Kjelstrup.

– Verdifull

– Hva om Espen Ottosen var debattant og ikke ville ha alkoholservering?

– Jeg måtte holde det opp mot verdien av hva han ville hatt å komme med. Al-Yaqoubi er en meget interessant person, og det var viktig for meg å få ham hit. Han stilte ikke problematiske krav. Som vert føler jeg dessuten et ansvar, sier Christian Kjelstrup.

Reaksjonene på ølstansen betrakter han ellers som en bagatell målt opp mot de 500 som kaller ham Quisling fordi han selger Koranen i forbindelse med Samtidens temanummer.

Publisert: 17. mars 2017
ANNONSE
Nyhet

«Kjære gjest! Av respekt for arrangement i kveld serverer vi ikke alkohol i hovedrommet mellom kl. 18.30 og 20.30. Spillbaren er åpen som vanlig. Bli gjerne».

En plakat med denne teksten møtte dem som ville høre på debatten om islam i forbindelse med lanseringen av tidsskriftet Samtidens temanummer om Koranen tirsdag kveld.

– Skuffende

Da forfatter Alf van der Hagen la ut bilde av plakaten på sin åpne Facebook-profil, kom det flere kritiske kommentarer.

En av dem som reagerte var Hilde Sandvik, tidligere kulturredaktør i Bergens Tidende og nå leder av Broenxyz.com, et nettsted for skandinavisk kultur: «Akkurat dette var skuffande, Christian. Ville ein ha gjort det same om Espen Ottosen var der?»

LES OGSÅ: Islamdebatten­ er polarisert og må opp av skytter­gravene, mener Samtiden-redaktør Christian Kjelstrup

– Unødvendig

– Hvorfor reagerer du?

– Fordi man bombesikkert ikke ville ikke gjort det med andre religiøse evenement, for eksempel om Bibelen skulle blitt diskutert. Jeg tror ikke folk er desperat etter å drikke, men det er noe med hele nervøsiteten og ærbødigheten som man ikke yter andre religiøse. Det er unødvendig, og Christian Kjelstrup sparker bein for seg selv, sier Hilde Sandvik.

– Blir våre liberale verdier truet av en stengt bar i to timer?

– Det betyr noe, for noen går inn og styrer måten vår å leve på. Det strider mot liberale verdier. De er kanskje noe av det viktigste å holde fram i en verden som blir stadig mindre homogen. Jeg forstår ikke knefallet som Christian Kjelstrup og Kulturhuset gjør for det som blir forventet, sier Hilde Sandvik.

PST

Skjenkestansen ble innført av hensyn til en av deltakerne i panelet, Shayk Muhammad al-Yaqoubi. Samtiden-redaktøren beskriver ham som en «konservativ, muslimsk lærd fra Syria som for øyeblikket bor i eksil i Marokko etter å ha kritisert både Assad-regimet og IS i tydelige ordelag, på blant andre CNN og BBC.»

Kjelstrup mener det kunne vært farlig for al-Yaqoubi om det ble kjent at han opptrådte på et arrangement med alkoholservering. I samråd med Politiets Sikkerhetstjeneste (PST), ble derfor skjenkingen stoppet, ifølge Kjelstrup.

For travelt

En viktig detalj ved historien er at den lærde ikke dukket opp. Og Kjelstrup fikk det for travelt før debatten til å åpne baren igjen.

– Hva svarer du dem som mener at du setter du til side ølskjenkingen som symbol på våre liberale verdier?

– Jeg ser pragmatisk på det. Det var ikke et stort offer for meg å ikke drikke øl. Går det på bekostning av min frihetsfølelse som liberal? Nei.

LES OGSÅ: En kvinnekamp pågår fra innsiden av islam, mener forskere.

Kvinner

– Hvor går grensa for hva du kunne gått med på?

– Det er vanskelig å si, for det blir fort hypotetisk. Gi meg et eksempel.

– Hva hvis han ikke ville tillatt å møte kvinner?

– Helt uaktuelt. Da kunne han ikke kommet. Det var vel rundt 200 kvinner der på tirsdag. Om de hadde ikke hadde kunnet være der, hadde det vært et større offer enn om noen ikke får lov til å drikke øl i to timer, sier Kjelstrup.

– Verdifull

– Hva om Espen Ottosen var debattant og ikke ville ha alkoholservering?

– Jeg måtte holde det opp mot verdien av hva han ville hatt å komme med. Al-Yaqoubi er en meget interessant person, og det var viktig for meg å få ham hit. Han stilte ikke problematiske krav. Som vert føler jeg dessuten et ansvar, sier Christian Kjelstrup.

Reaksjonene på ølstansen betrakter han ellers som en bagatell målt opp mot de 500 som kaller ham Quisling fordi han selger Koranen i forbindelse med Samtidens temanummer.

Publisert: 17. mars 2017
ANNONSE

Koran-debatt

  • Tidsskrifttet Samtiden lanserte sitt temanummer om Koranen på Kulturhuset i Oslo tirsdag kveld.
  • Den muslimsk lærde Shayk Muhammad al-Yaqoubi fra Marokka var invitert, men kom ikke.
  • De som til slutt deltok var John Esposito, forfatter og professor ved Georgetown University i Washington D.C., Karen Armstrong, forfatter, tidligere nonne og talskvinne for interreligiøs dialog og Joseph Lumbard, professor ved Det amerikanske universitetet i Sharjah (De forente arabiske emirater). Ordstyrer var Åsne Seierstad.