Nyheter

Norsk firma skal levere programvare til 1.200 tyske kirkekontor

En misfornøyd tysk prest førte til at det norske firmaet Kirkedata kapret gigantkontrakt i Tyskland.

– Det er gøy å være så etterspurt, sier Einar Aasen, daglig leder og hovedeier i Kirkedata.

De leverer programvarer som brukes av om lag en tredel av menighetene i Den norske kirke. Kardinal – som det heter – har blant annet et journalsystem for alle kirkelige handlinger.

Alt startet med en misfornøyd tysk prest. Da Gordon Logemann kom tilbake til Tyskland, etter ti år i Norge, savnet han dataprogrammet han hadde brukt i Norge. Dermed tok han kontakt med leverandøren, Kirkedata, for å høre om de kunne levere en tysk versjon.

Innkjøpt sentralt

Kirkedata tok ballen, reiste til Tyskland, og Aasen fikk innpass stadig høyere opp i Landeskirche Hannover – den regionale, lutherske kirken i Niedersachsen. Forrige uke ble kontrakten om levering til alle kirkekontorene i del­staten signert.

Aasen forteller at da de startet på Tysklands-prosjektet, så de for seg at de måtte selge programvaren inn til hver ­enkelt menighet.

Men saken tok en uventet­ vending: For at kirkekontorene skal kunne kjøpe inn ekstern programvare, trengs det en sentral godkjenning. Men i stedet for å bare godkjenne programvaren for bruk i kirken, endte det med at sentralforvaltningen kjøpte inn programvaren sentralt.

– De mente det var så langt framme sammenliknet med andre ting på markedet, så nå slipper vi å selge det inn til hver ­enkelt menighet, sier han.

LES OGSÅ: Her oppstår medlemsrotet i kirken

Mer utvikling

– Hvordan vil deres norske kunder merke at dere har beveget dere utenfor landegrensene?

– Det vil gi oss betydelige inntekter som gir oss mulighet til å utvide også i Norge – i tillegg til det vi bygger opp i Tyskland. Vi vil også ha mer ressurser til å bruke på videreutvikling, sier han.

Kirkedata har allerede fått tilbakemeldinger om at endringene­ de har gjort for å tilpasse seg det tyske markedet har forbedret programmet.

– Tyskerne ser på systemet med nye øyne, og kommer med innspill. Jo flere brukere vi har, desto flere ideer til forbedring får man, sier Aasen på telefon fra Tyskland.

LES OGSÅ: Digitale liturgipriser sjokkerer

Flere ansettelser

De nye millioninntektene kan komme godt med for et firma som de siste to årene har levert negativt resultat. Nå skal firmaet ansette 10-12 personer i Norge og like mange i Tyskland.

– Vi ser ikke etter datafolk, men folk som har erfaring med å jobbe i menigheter, sier Aasen.

De er også i dialog med flere andre delstatskirker i Tyskland.

– Målet vårt er å ha hele Tyskland om to-tre år, sier Aasen.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter