Nyheter

Kritiserer ulik praksis

I Nome kommune sier skolene nei til religiøs post i ranselen. I andre kommuner får kirken større spillerom. Foreldreutvalget for Grunnopplæringen krever nasjonale retningslinjer.

– Med nasjonale retningslinjer ville vi ha sluppet denne type avisskriverier og irritasjonsmomenter, sier leder Gunn Iren Gulløy Müller i Foreldreutvalget for Grunnopplæringen (FUG), som representerer norske skoleelevers foreldre.

I Nome i Telemark har skolene denne uken nektet barna å få med infoskriv i skolesekken om religiøse fritidsaktiviteter. Det samme gjelder brev med politisk eller kommersiell tilknytning. Skriv fra lag og foreninger, som idrettslag, blir på sin side godtatt. Retningslinjene ble nylig vedtatt av samarbeidsutvalget ved Lunde tiårige skole, skriver avisen Varden.

LES OGSÅ: Human-Etisk Forbund stanser livssynsreklame til barn

– Reklamen påvirker

I andre kommuner er praksisen annerledes. I Time kommune i Rogaland har ledelsen ved Frøyland skole i årevis gitt den lokale kirken sin velsignelse til å dele ut reklame på skolen. Flere ganger i året sender spesielt Frøyland og Orstad kyrkjelyd i Den norske kirke ut invitasjoner til alt ifra kor, ungdomsklubber og konserter, ifølge Unni Sjølyst-Kverneland. Hun er mor til to av barna ved skolen. Både innholdet og mengden av skrivene provoserer henne.

– Ranselposten er i stor grad reklame for å påvirke barns verdier, sier Sjølyst-Kverneland til Vårt Land, som selv er medlem i Human-Etisk Forbund.

Heller ikke reklame for politiske arrangementer mener hun hører hjemme i skolen.

Like før jul klaget hun derfor saken inn til Fylkesmannen i Rogaland, der hun blant annet viser til opplæringslovens paragraf 9-6: Skoleeier skal sørge for at elevene ikke blir utsatt for reklame «som i stor grad kan påverke holdningar, åtferd og verdiar».

LES OGSÅ: Får ikke dele ut trosreklame på skolen

Ikke forstyrrende

I januar fikk hun svar: Fylkesmannen påpeker at det er opp til skoleeier eller skoleledelse å vurdere og å avgjøre hva som er uønsket påvirkning eller ikke.

De ønsker ikke å uttale seg om denne saken spesielt, men skriver generelt at:

«Reklame sendt heim i sekken vil vanligvis ikke være forstyrrende for undervisningen eller utgjøre noe kommersielt press.»

De viser også til at en invitasjon inneholder «lite informasjon om selve religionen. Det vil derfor være rimelig å anta at den enkelte reklamen ikke vil påvirke elevene sine holdninger, adferd og verdier i stor grad», står det i brevet, som er signert rådgiver for Fylkesmannen i Rogaland, Monica Mannes.

LES OGSÅ: Mor reagerer på bibelbrev: – Ufattelig frekt

Mengde reklame må også vurderes

Samtidig understreker hun:

«Skoleeier må likevel påse at den enkelte reklame faktisk ikke inneholder formuleringer som kan være uheldig for elevene som mottar denne. Mengde av reklame for religiøse arrangement må også vurderes, selv når hver enkelt reklame ikke anses å ha negativ påvirkning.»

– Vi har valgt å ha barna våre på en offentlig, religionsnøytral skole. Vi forventer at det hverken deles ut reklame for religiøse eller politiske arrangement på skolen, sier Unni Sjølyst-Kverneland.

Rektor ved Frøyland skole, Gerd Rusdal, kjenner seg ikke igjen i beskrivelsen til moren.

– Vi deler ikke ut reklame til alle elevene. Vi gir invitasjonene til lærerne, som spør elevene om hvem som er interessert, sier Rustdal. Hun understreker at de ikke skiller mellom religiøs reklame og infoskriv fra andre lag og organisasjoner.

– Vi forholder oss nøytralt til alt.

LES OGSÅ: Imam-son fekk brev frå Human-Etisk Forbund.

– Urimelig praksis

I Frøyland og Orstad kyrkjelyd legger de ikke skjul på at de ønsker å invitere flest mulig til arrangementene sine.

– Men det er til syvende og sist foreldrene som må ta vurderingen om barna får bli med, sier daglig leder Ingunn Matre.

Foreldreutvalget for Grunnopplæringen (FUG) mener sakene fra Rogaland og Telemark illustrerer at nasjonale retningslinjer må på plass.

– Det er urimelig at praksisen er så ulik fra skole til skole, sier leder Gunn Iren Gulløy Müller i FUG. Hun presiserer at hun ikke er ute etter reklame fra kristne organisasjoner spesielt, men fra alle virksomheter som ikke hører hjemme i skolen.

LES OGSÅ: Kirken endrer i invitasjonspraksis etter mammaklage

Les mer om mer disse temaene:

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje er journalist i religionsavdelingen i Vårt Land

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter