ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

Som abonnent på Vårt Land får du:

Läs mer

Kritiserer islamforskning

Religionsforskere forsvarer ofte islam og er redde for å kritisere, mener dansk ­forsker. Han mener det er ironisk hvor liten plass det religiøse får i forskningen på islam.

ANNONSE
ANNONSE
Nyhet

– Det er som om religionsforskningen har bestemt seg for ikke å bidra til å demonisere og kritisere islam, sier Thomas Hoffmann, religionsforsker ved Københavns Universitet og leder for den danske foreningen Forum for islamforskning.

Blant annet mener dansken at det får utslag i at mange forskere toner ned religionens betydning og heller forklarer fenomener ut fra historiske, sosiale, politiske og økonomiske faktorer.

– Jeg sier ikke at kultur og historie ikke er viktig. Men det er noen stabile, religiøse elementer vi bør ha med i tilnærmingen vår til islam. Det er ironisk når noen som kaller seg islamforsker eller religionsforsker, og samtidig sier at religion ikke har betydning, sier den danske forskeren.

Fredag møter han sine norske kollegaer, religionsforskerne Nora Eggen og Oddbjørn Leirvik, til debatt om islamforskernes forhold til muslimenes hellige skrifter. Debatten er en del av Forskningsdagene som pågår over hele landet i disse dager.

Forskningsdagene

  • Arrangeres 21. september til 2. oktober.
  • Årlig arrangement over hele landet med hundrevis av møter mellom forskere og publikum.
  • Årets tema er «grenser» og handler om «flyktninger, språk, ytringsfrihet, kroppspress og psykisk helse, Norges historie som handelsnasjon, EUs framtid, forurensning og ikke minst om forskning som sprenger grenser.»

For å lese innholdet på vl.no trenger du et abonnement. Allerede abonnent? Logg inn

Få tilgang nå! Prøv oss gratis

  • Tilgang til alt vårt innhold på vl.no.
  • Tilgang til morgendagens avis allerede 21.15 kvelden i forveien som e-avis
  • Etter 3 uker stopper abonnementet automatisk.
  • 
Du får etter endt prøvetid et spesielt godt tilbud på et Vårt Land-abonnement

Prøv oss i 3 uker gratis Eller se flere alternativer