– Unnskyld, er du konvertitt?
Spørsmålet stilles av journalisten i den ferske dokumentarfilmen Den norske islamisten som ble vist på NRK Brennpunkt onsdag forrige uke. Dokumentaren handler om Ubaydullah Hussain, og følger to norske konvertitter som reiser til Syria for å kjempe for IS.
I scenen, hvor både Hussain og Thom Alexander Karlssen er til stede, svarer sistnevnte:
– Ja, jeg er revertitt.
Karlssen forteller at han valgte å «revertere» til islam for litt over et år siden.
– Konvertitt? spør Hussain, og korrigerer journalisten:
– Revertitt!
Dagen før TV-premieren ble Ubaydullah Hussain dømt til ni års fengsel for IS-rekruttering.
LES OGSÅ ANE BAMLE TJELLAUGS KOMMENTAR: Kunne jeg blitt radikalisert?
– Alle er muslimer
– Begrepet reveritt er nytt for meg, men det gir mening, er professor Anne Stensvolds kommentar til begrepet Hussain og Karlssen bruker.
Ifølge islam er nemlig alle mennesker født muslimer, sier religionshistorikeren som er tilknyttet Institutt for kulturstudier og orientalske språk ved Universitetet i Oslo.
– Grunntanken er at Gud skapte menneskene, derfor er alle skapt muslimer. De som ikke ser på seg selv som muslimer, blir derfor kalt frafalne, sier hun.
– Finner vi det samme perspektivet i for eksempel jødedommen?
– Nei, du blir født inn i det jødiske fellesskapet. I jødedommen er det ikke sånn at alle andre mennesker har «feil» religion. I stedet er de opptatt av at jødene er det utvalgte folk.
LES OGSÅ: Prest føler seg degradert av UNE
Motstand mot kristendommen
Heller ikke kristne vil hevde at alle mennesker er født kristne.
– Der er alle mennesker født syndere. Er man heldig, fødes man inn i en kristen familie og blir introdusert til dåpen, sier Stensvold.
At Ubaydullah Hussain bruker ordet «revertitt» tror hun også skyldes en markering mot kristendommen.
– Ordet konvertitt har en klar, kristen forståelse. Bruken av «reveritt» understreker at man ikke godtar noe ved denne religionen.
LES OGSÅ: Tidligere muslim misliker at prest inviterte imam til samtale i kirken
Omstridt
Begrepet «revertitt» var også nytt for daværende religionsstudent ved Det teologiske menighetsfakultet, Rikke Danielsen, da hun i fjor skrev masteravhandling om kvinner som konverterer til islam.
Da Danielsen dybdeintervjuet fire kvinner, oppdaget hun at to av dem kalte seg revertitter. Begrunnelsen sammenfalt med Stensvolds forklaring: å være muslim blir kalt «naturtilstanden», den «medfødte» tilstanden.
Danielsen oppdaget imidlertid at begrepet «revertering» var omstridt i muslimske miljøer. To av hennes informanter ønsket ikke å bruke det om seg selv, det var «negativt ladet» og ikke «godt mottatt» i enkelte muslimske miljøer.
Hvorfor det var slik, fant ikke Danielsen ut, men temaet diskuteres av muslimer på nettstedet islam.no. Her står uenigheten om hvorvidt et barn, som ikke kan framsi den muslimske trosbekjennelsen, kan defineres som muslim.
LES OGSÅ: IS lengter etter dommedag
‘Allahs tjenere’
En av debattantene, som kaller seg «Limah», forklarer det slik:
«Hvis vi bytter ut ordet muslim med tjener (av Allah) så er det lett å forstå at alle verdens skapninger er Allahs tjenere, forskjellen er mellom dem som har forståelse og dem som ikke har det. Alle dyr, planter og objekter underkastes Allahs vilje, nettopp fordi de kun gjør det Allah vil de skal gjøre, og ikke kan velge å nekte.
Dette gjelder også barn som ikke har utviklet egenskapen som kreves for å ta rasjonelle og bevisste valg. De er underkastet Allahs vilje, fordi de ikke kan stille seg til motverge, de gjør kun det Allah har skapt dem for å gjøre. Man må ikke forstå religionen for å være tjener av Hans vilje.»
LES OGSÅ: – Konvertitter holder på troen