– Det svenske markedet må beskrives som kaotisk, sier kommunikasjonssjef i Svenska Spel, Johan Tisell.
I Sverige som i Norge er det forbudt å reklamere for ulisensierte spill. Likevel reklameres det for de spillene for over to milliarder svenske kroner. En uklarhet i lovverket kan tolkes dit hen at straffen for å reklamere for et utenlandsk ulisensiert spillselskap er strengere enn for et svensk ulisensiert spill.
– Det skaper problemer opp mot EU. Derfor har ingen sanksjoner blitt iverksatt de siste årene.
Den forrige regjeringen ville gjøre endringer for å få et fungerende regelverk, men den sittende regjeringen ønsker et helt nytt lovverk. Målet er å få til en bred, politisk oppslutning med alle partiene med unntak av Sverigedemokratene. Det blir anslått at det vil ta minst tre-fire år.
– Vi er bekymret for hva som vil skje i mellomtiden, sier Tisell.
Utenlandske, ulisensierte spillselskap har i dag over 20 prosent av svensk spillomsetning. Altså dobbelt så mye som i Norge.
– De står for mellom 70 og 80 prosent av markedsføringen. Og mens Svenska Spel har strenge restriksjoner på å annonsere nettkasino og andre raske spill, brukes alle de utenlandske reklamekronene på nettopp disse.