ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

Som abonnent på Vårt Land får du:

Läs mer

Jødiske ledere ut mot SV-forslag

– Intoleranse av verste sort, sier Ervin Kohn i Det Mosaiske Trossamfund, om at deler av SV vil forby omskjæring av guttebarn i Norge.

ANNONSE
ANNONSE

Omskjæring

  • Rituell omskjæring av gutte­barn praktiseres av jøder og muslimer. Om lag hvert fjerde guttebarn i­ ­verden blir omskåret.
  • I 2014 vedtok Stortinget at offentlige sykehus skulle tilby omskjæring av gutter.
  • Oslo universitetssykehus (OUS) utførte bare ni omskjæringer i 2015. Privatklinikker utførte rundt 345 operasjoner i 2015.
Nyhet

– Jeg forstår ikke hvorfor temaet skal tas opp igjen og igjen, sier Joav Melchior, rabbiner i Det ­Mosaiske Trossamfund.

– Det blir umulig å leve som jøde i Norge med SVs forslag.

Denne helgen blir omskjæring av guttebarn under 15 år en het potet under SVs landsmøte. SV-ledelsen er delt i synet på tematikken. Partisekretær Kari Elisabeth Kaski vil forby det, mens lederduoen Audun Lysbakken og Snorre Valen vil la det være, skrev Klassekampen i går.

Blant jøder og muslimer stikker ritualet betydelig dypere enn den norske, politiske dagsorden.

– Omskjæring symboliserer pakten med Gud. Det er et Tora-påbud, en religiøs forpliktelse,­ sier leder Ervin Kohn for Det ­Mosaiske Trossamfund.

LES OGSÅ: Privatklinikk får ansvar for omskjæring av guttebarn i Norge

Bevare jødisk identitet

Jødene­ begrunner påbudet med 1. Mosebok, hvor Gud sier til Abraham: «Dette er den pakten dere skal holde, pakten mellom meg og dere og etterkommerne dine: Alle menn og gutter hos dere skal omskjæres.»

Ifølge jødisk tro skal inngrepet, som innebærer fjerning av for­huden hos gutter, utføres på barnets åttende levedag. Omskjæringen er et tegn på ønsket om å bevare den jødiske identiteten.

– Uansett hvilken gren av jøde­dommen du tilhører, om du er ortodoks eller konservativ, så finner du denne praksisen hos bortimot 99 prosent av alle jøder. Selv reformjødene, som har gitt avkall på mesteparten av sine ­religiøse forpliktelser, praktiserer­ dette, sier Kohn.

LES OGSÅ: Sp krever svar fra Høie om omskjæring

Markerer tilhørighet

Også i islam er skikken svært utbredt, ifølge Kari Vogt, religionsforsker og historiker ved Universitetet i Oslo.

– Det er et påbudt ritual, og omskjæringen markerer tilhørighet til fellesskapet. For de fleste muslimer er det utenkelig ikke å la seg omskjære, sier hun.

I Koranen står imidlertid ikke ritualet omtalt eksplisitt. Det finnes riktignok noen ord om dette i enkelte hadither, men omskjæringen skjer hovedsakelig av tradisjon, ifølge Vogt.

Begrunnelsen er imidlertid den samme som i jødedommen: Omskjæringen er en pakt mellom Gud og mennesket. Andre vil begrunne omskjæringen med renhet.

LES OGSÅ: Islamsk Råd Norge forsvarer omskjæring av gutter

Plukket opp praksisen

Den muslimske paraplyorganisa­sjonen Islamsk Råd Norge har i en tidligere høringsuttalelse uttalt: «Muslimer er generelt oppfordret i Koranen til å følge ­eksempelet til profeten Abraham (fvmh) (2:135-136), som ble omskåret i pakt med Guds befaling. Omskjæring er også eksplisitt begrunnet i den andre av religionens to primærkilder profeten Mohammed (fvmh) sine handlinger og uttalelser (sunnah) (for eksempel Sahih Bukhari, 2:495 og 72:779). Derfor er så godt som alle muslimer omskåret.»

Omskjæring i muslimske land er en skikk som går tilbake til tiden før islam, ifølge Kari Vogt.

– Vi har for eksempel klare tegn på at egypterne har omskåret guttebarn. Islam plukket dermed opp en praksis som vi kjenner fra kulturområdet hvor islam ble til. Det er grunnen til at også koptiske kristne fortsatt omskjærer guttebarn, sier hun.

LES OGSÅ: Norske leger vil ikke omskjære gutter

Venter til puberteten

Mens ritualet utføres på et spesifikt tidspunkt blant jødiske guttebarn, varierer dette i islam.

– Noen omskjærer gutten samme dag som barnet er født. Andre venter til puberteten. ­Tyrkiske gutter omskjæres ved sju-åtteårsalderen, slik at de skal huske det og tilhørigheten innprentes, sier Vogt.

I 2014 vedtok Stortinget at ­offentlige sykehus fra 1. januar 2015 skulle gi tilbud om omskjæring av gutter.

Bakgrunnen for loven var at flere babyer var blitt alvorlig skadd etter å ha blitt omskåret under utrygge forhold.

LES OGSÅ: Lars Gule vil forby jøder å omskjære gutter

– Ikke helsefarlig

Tidligere har blant andre Norsk barnelegeforening, Landsgruppen av helsesøstre i Norge og Barneombudet uttalt at rituell omskjæring av gutter bryter medisinsk-etiske prinsipper.

At SV nå tar opp tråden igjen, provoserer Ervin Kohn i Det Mosaiske Trossamfund.

– Omskjæring er ikke helsefarlig. Snarere tvert imot. I USA er de fleste menn omskåret, og blant legene der er ikke ­meningene delte: De ser at praksisen har en helsegevinst, hevder Kohn. Han sier at han har tillit til at flertallet i SV ikke vil gå inn for forslaget.

– De som vil ha et forbud driver med intoleranse og etnosentrisme av verste sort. De setter seg på en pidestall og har en forestilling om at to milliarder av verdens befolkning tar feil, sier Kohn.

LES OGSÅ: Leger får ikke si nei til omskjæring av gutter

Eksistensiell bit

Heller ikke Joav Melchior sparer på kruttet:

– Dersom man ønsker å kjempe­ for et flerkulturelt, mangfoldig samfunn hvor religions­frihet står høyt, så kan vi ikke bare har frihet til å tro, men også frihet til å praktisere troen. Omskjæring er en helt eksistensiell bit i den jødiske tro og praksis, og er et symbol på om du velger å være en del av et fellesskap eller står utenfor, sier han.

– Har du ikke forståelse for dem som mener at omskjæring rammer en tredjepart, altså barnet?

– Hadde inngrepet vært skadelig, så ville ikke jødedommen pålagt eller anbefalt det. Diskusjonen må starte med fakta på bordet, sier Melchior, som har forståelse for at nordmenn stempler omskjæring som brutalt og barbarisk.

– Ikke fordi det er barbarisk, men fordi man bor i et land der det ikke er vanlig, sier han.

LES OGSÅ: – Forbud mot omskjæring vil gjøre oss til latter

Publisert: 17. mars 2017
ANNONSE
Nyhet

– Jeg forstår ikke hvorfor temaet skal tas opp igjen og igjen, sier Joav Melchior, rabbiner i Det ­Mosaiske Trossamfund.

– Det blir umulig å leve som jøde i Norge med SVs forslag.

Denne helgen blir omskjæring av guttebarn under 15 år en het potet under SVs landsmøte. SV-ledelsen er delt i synet på tematikken. Partisekretær Kari Elisabeth Kaski vil forby det, mens lederduoen Audun Lysbakken og Snorre Valen vil la det være, skrev Klassekampen i går.

Blant jøder og muslimer stikker ritualet betydelig dypere enn den norske, politiske dagsorden.

– Omskjæring symboliserer pakten med Gud. Det er et Tora-påbud, en religiøs forpliktelse,­ sier leder Ervin Kohn for Det ­Mosaiske Trossamfund.

LES OGSÅ: Privatklinikk får ansvar for omskjæring av guttebarn i Norge

Bevare jødisk identitet

Jødene­ begrunner påbudet med 1. Mosebok, hvor Gud sier til Abraham: «Dette er den pakten dere skal holde, pakten mellom meg og dere og etterkommerne dine: Alle menn og gutter hos dere skal omskjæres.»

Ifølge jødisk tro skal inngrepet, som innebærer fjerning av for­huden hos gutter, utføres på barnets åttende levedag. Omskjæringen er et tegn på ønsket om å bevare den jødiske identiteten.

– Uansett hvilken gren av jøde­dommen du tilhører, om du er ortodoks eller konservativ, så finner du denne praksisen hos bortimot 99 prosent av alle jøder. Selv reformjødene, som har gitt avkall på mesteparten av sine ­religiøse forpliktelser, praktiserer­ dette, sier Kohn.

LES OGSÅ: Sp krever svar fra Høie om omskjæring

Markerer tilhørighet

Også i islam er skikken svært utbredt, ifølge Kari Vogt, religionsforsker og historiker ved Universitetet i Oslo.

– Det er et påbudt ritual, og omskjæringen markerer tilhørighet til fellesskapet. For de fleste muslimer er det utenkelig ikke å la seg omskjære, sier hun.

I Koranen står imidlertid ikke ritualet omtalt eksplisitt. Det finnes riktignok noen ord om dette i enkelte hadither, men omskjæringen skjer hovedsakelig av tradisjon, ifølge Vogt.

Begrunnelsen er imidlertid den samme som i jødedommen: Omskjæringen er en pakt mellom Gud og mennesket. Andre vil begrunne omskjæringen med renhet.

LES OGSÅ: Islamsk Råd Norge forsvarer omskjæring av gutter

Plukket opp praksisen

Den muslimske paraplyorganisa­sjonen Islamsk Råd Norge har i en tidligere høringsuttalelse uttalt: «Muslimer er generelt oppfordret i Koranen til å følge ­eksempelet til profeten Abraham (fvmh) (2:135-136), som ble omskåret i pakt med Guds befaling. Omskjæring er også eksplisitt begrunnet i den andre av religionens to primærkilder profeten Mohammed (fvmh) sine handlinger og uttalelser (sunnah) (for eksempel Sahih Bukhari, 2:495 og 72:779). Derfor er så godt som alle muslimer omskåret.»

Omskjæring i muslimske land er en skikk som går tilbake til tiden før islam, ifølge Kari Vogt.

– Vi har for eksempel klare tegn på at egypterne har omskåret guttebarn. Islam plukket dermed opp en praksis som vi kjenner fra kulturområdet hvor islam ble til. Det er grunnen til at også koptiske kristne fortsatt omskjærer guttebarn, sier hun.

LES OGSÅ: Norske leger vil ikke omskjære gutter

Venter til puberteten

Mens ritualet utføres på et spesifikt tidspunkt blant jødiske guttebarn, varierer dette i islam.

– Noen omskjærer gutten samme dag som barnet er født. Andre venter til puberteten. ­Tyrkiske gutter omskjæres ved sju-åtteårsalderen, slik at de skal huske det og tilhørigheten innprentes, sier Vogt.

I 2014 vedtok Stortinget at ­offentlige sykehus fra 1. januar 2015 skulle gi tilbud om omskjæring av gutter.

Bakgrunnen for loven var at flere babyer var blitt alvorlig skadd etter å ha blitt omskåret under utrygge forhold.

LES OGSÅ: Lars Gule vil forby jøder å omskjære gutter

– Ikke helsefarlig

Tidligere har blant andre Norsk barnelegeforening, Landsgruppen av helsesøstre i Norge og Barneombudet uttalt at rituell omskjæring av gutter bryter medisinsk-etiske prinsipper.

At SV nå tar opp tråden igjen, provoserer Ervin Kohn i Det Mosaiske Trossamfund.

– Omskjæring er ikke helsefarlig. Snarere tvert imot. I USA er de fleste menn omskåret, og blant legene der er ikke ­meningene delte: De ser at praksisen har en helsegevinst, hevder Kohn. Han sier at han har tillit til at flertallet i SV ikke vil gå inn for forslaget.

– De som vil ha et forbud driver med intoleranse og etnosentrisme av verste sort. De setter seg på en pidestall og har en forestilling om at to milliarder av verdens befolkning tar feil, sier Kohn.

LES OGSÅ: Leger får ikke si nei til omskjæring av gutter

Eksistensiell bit

Heller ikke Joav Melchior sparer på kruttet:

– Dersom man ønsker å kjempe­ for et flerkulturelt, mangfoldig samfunn hvor religions­frihet står høyt, så kan vi ikke bare har frihet til å tro, men også frihet til å praktisere troen. Omskjæring er en helt eksistensiell bit i den jødiske tro og praksis, og er et symbol på om du velger å være en del av et fellesskap eller står utenfor, sier han.

– Har du ikke forståelse for dem som mener at omskjæring rammer en tredjepart, altså barnet?

– Hadde inngrepet vært skadelig, så ville ikke jødedommen pålagt eller anbefalt det. Diskusjonen må starte med fakta på bordet, sier Melchior, som har forståelse for at nordmenn stempler omskjæring som brutalt og barbarisk.

– Ikke fordi det er barbarisk, men fordi man bor i et land der det ikke er vanlig, sier han.

LES OGSÅ: – Forbud mot omskjæring vil gjøre oss til latter

Publisert: 17. mars 2017
ANNONSE

Omskjæring

  • Rituell omskjæring av gutte­barn praktiseres av jøder og muslimer. Om lag hvert fjerde guttebarn i­ ­verden blir omskåret.
  • I 2014 vedtok Stortinget at offentlige sykehus skulle tilby omskjæring av gutter.
  • Oslo universitetssykehus (OUS) utførte bare ni omskjæringer i 2015. Privatklinikker utførte rundt 345 operasjoner i 2015.