Nyheter

Jobber for trosfrihet – rammes av konflikt og sykmeldinger

Ansatte i Åpne Dører hevder at ledelsen behandler dem dårlig og krever at generalsekretær Morten Askeland går av. – Å ta strategiske valg er ikke det samme som utfrysning eller trakassering, svarer han.

– Jeg sluttet fordi jeg ikke lenger ønsket å være en del av en arbeidsplass som jobber for de forfulgte kristne og samtidig behandler sine egne ansatte på en så uverdig måte. Det er i korte trekk svaret på hvorfor jeg verken vil eller kan arbeide i Åpne Dører lenger, sier en av de tidligere ansatte som ønsker å være anonym.

Langvarige problemer

En av de andre tidligere ansatte, Espen Halvorsen, sier at problemene i Åpne Dører begynte for flere år siden.

– Det er ikke riktig overfor givere slik situasjonen er nå. Åpne Dører opplevdes som et fantastisk og kjempeviktig arbeid, og jeg elsket jobben min, men jeg ble spist opp av konflikten.

Han og tre andre sa opp i løpet av kort tid i 2011.

– Da jeg tok opp problemer med ledelsen og miljøet, fikk jeg skriftlig beskjed fra styret og daværende generalsekretær at det ikke var akseptabelt, og at jeg måtte finne meg en mentor.

LES MER: Holder seg unna de andre debattene

Skylder på ukultur

Vårt Land har snakket med fire ansatte og tidligere ansatte som alle beskriver en ledelse som de opplever ikke tar dem på alvor. Organisasjonen som jobber for forfulgte kristne har de siste årene slitt med en intern konflikt som har ført til langvarig psykiske belastninger og påfølgende sykefravær. På et tidspunkt var 5 av 7 ansatte ved hovedkontoret i Kristiansand sykmeldte. Flere valgte å si opp på grunn av konflikten med ledelsen.

– Når styret eller ledelsen blir konfrontert med disse tingene, opplever jeg at de forsøker å stille de ansatte og tidligere ansatte i ÅD i et lite troverdig lys. De mener det er en ukultur blant oss ansatte som gjør at vi motarbeider ledelsen og ikke vil samarbeide, men det kjenner jeg meg ikke igjen i. Flere ansatte opplever trakassering, utfrysning og urettferdig behandling fra ledelsen, sier vedkommende som til slutt sa opp jobben i protest.

Situasjonen har eskalert, og flere av de langtidssykemeldte truer med å si opp dersom generalsekretæren ikke blir byttet ut.

Kjenner seg ikke igjen

Generalsekretær Morten Askeland kjenner seg ikke igjen i medarbeidernes beskrivelse av situasjonen.

– Fra mitt ståsted handler det kanskje om strategiske valg vi har tatt som de ikke er enige i, men det er ikke det samme som utfrysning eller trakassering.

Hva tenker du om at tre ansatte ved hovedkontoret i Kristiansand er langtidssykmeldte som følge av konflikt med ledelsen?

– Det er leit at ansatte oppgir en slik grunn til sykmelding. Vi hadde rundt 6 prosent sykefravær i 2014, noe som er rundt snittet i Norge. Men selvsagt er det krevende med sterk uenighet. Det tar mye av energien, tiden og oppmerksomheten vår, sier generalsekretæren.

LES OGSÅ: Påpeker sjelden brudd på trosfrihet

– Endringer koster

Askeland mener det lett kan oppstå konflikter i forbindelse med omstrukturering. Siden han ble generalsekretær i 2013 har han endret ressursbruken og desentralisert organisasjonen.

– Åpne Dørers formål er å støtte forfulgte kristne. Styret og ledelsen har ønsket å videreutvikle organisasjonen for å bedre kunne engasjere kristne i Norge til å hjelpe de forfulgte i verden. Når organisasjonen gjennomgår endringer forstår jeg at det skaper usikkerhet blant de ansatte, og at noen er uenige med de valgene som tas.

Har økt gaveinntektene

Askeland mener kristne organisasjoner ofte er for feige og at de ikke våger å ta nødvendige grep for å videreutvikles.

– Det er kanskje overraskende når kristne organisasjoner tar grep for effektivisering. Det er leit at det oppleves tøft og krevende for enkelte, men grepene vi har tatt har gitt resultater.

Effektiviseringen har resultert i færre ansatte i administrasjonen og flere midler til informasjonsarbeid.

– Det gjør at vi ikke har flere ansatte i dag enn for et par år siden, men organisasjonen kan bruke mange millioner kroner mer i året til å hjelpe forfulgte kristne.

Åpne Dører har hatt en sterk vekst de siste årene, fra om lag 20 millioner i gaveinntekter i 2012 til 32 millioner i 2014.

Er omorganisering viktigere enn å ta vare på de ansatte?

– Det er et mindretall av de ansatte som ikke føler seg hørt og tatt godt nok med i omleggingen av arbeidet. En gruppe ansatte i Kristiansand har uttalt at de vurderer å slutte dersom ikke jeg går av, men styret står fast på at de ønsker dagens ledelse og har tillit til meg som generalsekretær, og det forholder jeg meg til, sier Askeland.

Mener ansatte blir hørt

Styreleder Kristine Eiken Sortland sier de støtter Askeland som generalsekretær etter at flere eksterne veiledere har vært innom organisasjonen for å løse konflikten.

– Når noen av de ansatte sier at de ikke ble hørt, handler det etter min oppfatning om at de ikke er fornøyde med valgene vi har tatt for veien videre, sier Sortland og legger til:

– Ansatte skal få lov til å ha egne meninger om at styret har stilt feil diagnose, men de må respektere at vi tar beslutninger. Slik jeg forstår det er det svært ulike opplevelser av situasjonen, også blant de ansatte, sier Sortland.

LES OGSÅ: Våger ikke debatt – frykter hets

Styret misforstår

– Når styreleder skylder på omstillinger, viser det dessverre hvor liten forståelse hun har for hva vi har varslet henne om. At så mange høyst oppegående mennesker blir langtidssykemeldt og slutter, vitner om noe helt annet enn en omstillingsprosess, sier en av de tidligere ansatte.

En av de ansatte forteller at verneombudet har varslet styret skriftlig flere ganger om kritikkverdige forhold som går på leders behandling av de ansatte.

– Opplevelsen har vært at varslere gjennomgående ikke har blitt tatt på alvor. Selv opplevde jeg meg straffet og forsøkt truet til taushet.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter