Generalsekretær i Human-Etisk Forbund (HEF), Kristin Mile, finner likevel én seier i svaret fra Erna Solberg.
Norges statsminister har svart på HEFs seks sider lange brev som de sendte ut i slutten av november. I brevet fra HEF ber de Solberg avklare om det skal være forskjell på religionsutøvelse og religionsundervisning i skolen. De ønsker også å vite om statsministeren mener det skal være aktiv påmelding til skolegudstjenester, slik Utdanningsdirektoratet anbefaler.
LES SVARET FRA SOLBERG HER: Gir ikke etter for Human-Etisk Forbunds ønske om skolegudstjeneste
LES OGSÅ: Biskop Halvor Nordhaug refser Human-Etisk Forbund
Vanskelig punkt
Men svaret fra statsministeren blir ikke generalsekretær i Human-Etisk Forbund, Kristin Mile, videre klok på.
– Det er fint å ha fått et svar, men samtidig svarer hun ikke helt på det vi spør om. Vi får ikke mye svar på hva som regnes som forkynnelse og dermed ikke skal finne sted i opplæringen – og hva som er ikke-forkynnende opplæring. Det er et paradoks. Hun sier bare at det er bra at skolene tilbyr forkynnende gudstjenester. Det er et vanskelig punkt for oss.
Mile synes også at statsministeren er i overkant opptatt av å snakke om Norges kristne julehistorikk, men hopper bukk over at det har skjedd endringer i folks tro og juletradisjoner.
LES OGSÅ: «Skolegudstjenesten støter an mot våre moderne prinsipper. Det gjør den ikke mindre viktig»
Tar til orde for påmelding
Én seier finner likevel Mile i brevet fra statsministeren:
– Vi er glad for at hun presiserer at «dagens system for skolegudstjenester ligger fast». Det er i hvert fall et konkret uttrykk for at retningslinjene fra Utdanningsdirektoratet og Kunnskapsdepartementet ligger fast. Det må bety at hun er enig i Utdanningsdirektoratets anbefaling om aktiv påmelding til skolegudstjenester, sier generalsekretæren.
I Stortingets spørretime 16. november sa Erna Solberg at det er mer naturlig med avmelding enn påmelding til skolegudstjenester.
LES OGSÅ: Derfor ba HEF om avklaring om julegudstjenesten
DELTA PÅ VERDIDEBATT: 'Kyrkja må samarbeide meir med skulen, ikkje mindre'