Nyheter

Føler seg velkomne, men kommer ikke i kirken

Over 80 prosent av oslofolk føler seg velkomne i kirken, ifølge bispedømmets egen undersøkelse. Likevel går de ikke på gudstjeneste.

I én uke ble reisende i osloområdet møtt med ordene «Ansikt til ansikt med verden», «Dit du går, vil jeg gå med» og «Jeg var fremmed og du tok imot meg». Oslo bispedømme ville fortelle folk om diakoni og hang opp tre ulike plakater på alle trikker, busser og T-baner i Oslo, Asker og Bærum.

– Vi vil vise at kirken er synlig i lokalmiljøet og er der for å hjelpe, og synes det er morsomt å gjøre kirken synlig på en måte som folk kanskje ikke er så vant til, sier Finn Folke Thorp, kommunikasjonsrådgiver i Oslo kirkelige fellesråd.

Invitasjon

Etter én uke ble 176 reisende med trikk, buss og T-bane intervjuet om kampanjen, hvor blant annet 83,8 prosent sier de føler seg velkomne i kirken. Tallene viser samtidig at få går i kirken mer enn én gang i året, mange også sjeldnere. Thorp håper kampanjen kan være en invitasjon.

– Det er mer det enn å si «kom til gudstjeneste». Plakatene viser folk som er lei seg, glade, unge og eldre. Det er viktig å få fram at vi som kirke ønsker å være der i ulike livssituasjoner. Vi bryr oss. Kampanjen synliggjør at kirken er en viktig del av byen, og vi håper det kan bli et samtaleemne, sier han.

Kommunikasjonsekspert og tidligere markedssjef i Frelsesarmeen, Jan Størksen, mener kirken blir mer relevant om folk føler de kan bidra med noe.

– Vi må bort fra en passiv «sitte ned-kultur», der vi bare skal sitte og høre på at noen snakker og synger mellom klokka 11 og 12 på en søndag. Det er viktig for folk å kjenne at det er bruk for dem i kirken. Ikke alle må gjøre alt, men det er en verdi i fellesskapet, sier han.

LES MER: – Ikke representativt 

– Beskjedent

Dette er kommunikasjonsekspert Magne Supphellen ved Norges handelshøyskole (NHH) enig i. Han synes derfor kirken kunne gjort mer ut av kampanjen om diakoni.

– Formålet med kampanjen er godt, men litt beskjedent. Kirken har et stort behov for frivillige, og kunne her invitert folk til å bli med, sier han.

– Det er ikke bare avgjørende om folk føler seg velkomne når de først kommer til kirken, men om de forventer noe der som 
relevant for dem, legger han til.

Supphellen er positiv til at kirken forteller om sitt arbeid på denne måten, og skulle gjerne sett at det skjedde oftere. Samtidig mener han kampanjen har noen svakheter i kommunikasjonen.

– Den bærer preg av et språk som brukes internt, men folk som ikke allerede kjenner kirken får lite informasjon om hva dette handler om. Her kunne de ha hengt på noen enkle, slående fakta om hva diakoni er, og om kirkens diakonale arbeid, sier han.

ENQUETE: Vi spurte folk på gata i Oslo 

– Høy terskel

Størksen tror terskelen inn i kirken er høyere enn en tror, selv for dem som allerede føler seg velkomne. Der mener han dem som allerede går i kirken har en jobb å gjøre.

– Det er ikke lett å endre folks mønster, men jeg tror vi er for redde til å tørre å invitere folk inn. Vi har en kultur der fellesskapet ikke har den plassen det burde hatt. Vi er solister som er dårlige til å synge i blandakor, men det er en frykt som er ubegrunnet.

Les mer om mer disse temaene:

Anita Grønningsæter Digernes

Anita Grønningsæter Digernes

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter