Teater

– Eidsvåg kan berøre 
på dypt plan

Kirkefolk som overvar premieren på Etterlyst: Jesus, gir Bjørn Eidsvåg ros for en 
velkomponert Jesus-forestilling, men også litt ris for å levere lettvinte konklusjoner og lite nytt.

Bilde 1 av 4

I teaterforestillingen Etterlyst: ­Jesus prøver Bjørn Eidsvåg å finne­ ut hvem Jesus egentlig er. Til premieren i helgen var det blant annet invitert en rekke kirkefolk. Vårt Land har snakket med et knippe av dem.

Teolog Trond Bakkevig synes Etterlyst: Jesus var godt teater. Samtidig ble han minnet om at han selv har hatt en helt annen kristen oppvekst, i en helt ­annen kultur, enn det Bjørn Eidsvåg har hatt.

– Jeg opplevde ikke de strenge reglene han snakket om, og jeg følte meg heller aldri truet av tale om helvete. Derfor har jeg heller aldri hatt behov for noe oppgjør med troen, sier Bakkevig.

Teologen har ingen spesielle innvendinger mot Eidsvågs teologi i stykket, selv om han mener Eidsvåg kunne sagt noe mer og noe annerledes, som i spørsmålet om soning.

– Når dét er sagt, er kirkehistorien full av ulike tolkninger av Jesus, og Bjørn Eidsvåg ga oss én av dem.

Den tidligere generalsekretæren i Mellomkirkelig råd synes det er flott at Eidsvåg får Jesus opp og frem på hovedscenen på Det Norske Teatret.

– Jeg tror også stykket kan berøre folk på et dypere plan, sier han.

LES OGSÅ: Slik er teaterversjonen av Knausgårds Min kamp

Forflatende oppgjør

Åste Dokka er ferdig med en doktorgradsavhandling på Det teologiske fakultetet, hvor hun har forsket på Irenæus’ forestilling om frelse, i kombinasjon med nyere kjønnsteori. Hun jobber nå for Bispemøtet. Under lørdagens premiere tenkte hun i likhet med Bakkevig at dette var en velkomponert forestilling med gode prestasjoner av både Bjørn Eidsvåg og Svein Tindberg.

– Det er også flott at Eidsvåg løfter en teologisk problemstilling til et offentlig rom, og en ­offentlig arena. Likevel synes jeg konklusjonene han kommer til, i sitt oppgjør med det noen vil kalle­ naiv bedehuskristendom, blir forflatende og revisjonistiske. Han viser fram kunnskapen om de historiske forholdene knyttet til bibeltekstene, men han setter likhetstegn mellom det historisk troverdige og det teologisk troverdige. Også det som ligger utenfor historien­ kan ha teologisk verdi. Han hadde tjent på å gå en runde til med spørsmålene om historie og normativitet. Samtidig er jo forestillingen, slik den presenteres, egnet til å stille nettopp slike spørsmål, mener Dokka.

LES OGSÅ: Svein Tindbergs vei til tro

Ikke overrasket

Pastor i Oslo Misjonskirke Betlehem, Erik ­Andreassen, syntes det var hyggelig å bli invitert på premieren til Etterlyst: Jesus.

– Det var en fin forestilling, men som kristen ble jeg verken provosert eller spesielt oppbygd av den. De som har fulgt litt med på hva Bjørn Eidsvåg har uttalt de siste årene, kan ikke ha blitt særlig overrasket. Faktisk synes jeg Eidsvåg i teaterstykket var mer positiv til sin bedehusbakgrunn enn jeg tidligere har hatt inntrykk av.

Selv om Andreassen også er vokst opp i en konservativ og ­relativt «skrifttro» sammenheng, kjenner han seg ikke igjen i den oppveksten Eidsvåg forteller om.

– Jeg tror nok forestillingen vil appellere mest til dem som har opplevd mye av det samme. Det som jeg tror appellerte til de fleste,­ var de nye og eldre sangene­ hans. Ikke minst sangtekstene var utrolig fine, og setter ord på det mange er opptatt av og sliter med, sier Andreassen.

Sunt skråblikk

Pastor i Filadelfiakirken i Oslo, Siri Novak Jenssen, opplevde at det var sunt å oppleve troen og kirken med Bjørn Eidsvågs skrå blikk.

– Likevel tror jeg forestillingen var mest relevant for dem som kjenner seg igjen i Bedehus-Norge, slik Eidsvåg har opplevd det. Jeg synes han presenterte det troverdig. Selv om jeg kan være uenig i ting, kan jeg ikke ta fra ham hans egen opplevelse.

Når det gjelder Eidsvågs framstilling av Jesus, savnet hun den brodden hun selv opplever er avgjørende for hennes egen tro.

– Jesus kun som en helt og ­moralsk lærer, skiller han ikke særlig fra andre gode læremestere, sier Novak Jensen.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Les mer om mer disse temaene:

Olav Solvang

Olav Solvang

Olav Solvang var kulturjournalist i Vårt Land i en årrekke, med særlig interesse for musikk. I 2019 utga han boka «Rytmer rett i hjertet - en beretning om den kristne populærmusikkens historie i Norge». Han anmelder populærmusikk for Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Teater