Nyheter

Droppet dåp – fikk telefon fra prosten

Den norske kirke satser tungt på å øke oppslutningen om dåp. I Asker ringer prosten rundt til kirkemedlemmer med udøpte barn. – Kan ha en effekt, men kirken slåss mot store kulturelle endringer, mener forsker.

Bilde 1 av 3

– Vi var spente på om folk syntes det var greit at vi ringte, forteller prost Berit Øksnes om Asker prostis telefonkampanje for å invitere til dåpsfestival.

I august sendte de fem menighetene ut brev til de foreldrene som var medlemmer i kirken og som ikke hadde døpt sine ett- to- og treåringer. Menighetene ønsket å se om et slikt stønt, med lørdagsgudstjenester, utegudstjeneste, dåpsfest og dåpskake, kunne få foreldrene til døpefonten.

– Vi var nysgjerrige på om det er noe vi kan legge til rette for at de skal ville døpe barna, sier Øksnes.

Kirken har de siste årene slitt med å få folk til å døpe barna sine. 2015 skulle bli det store dåpsåret i Den norske kirke, men fasiten ble at 900 færre barn ble døpt i 2015 enn i 2014.

LES MER: Stikker innom kirken og blir døpt

Ingen takket ja til invitasjonen

Denne uken prost Øksnes og en frivillig ringt alle som fikk dåpsinvitasjonen, og selv om få foreldre reagerte negativt på oppringningen, takket ingen av de 137 som ble kontaktet ja til invitasjonen.

– Jeg opplevde at det ble en god kontakt med de aller fleste. Det var en fin måte å få kontakt med dem og vise at det er en nærmenighet som bryr seg om dem, sier Øksnes.

Nesten seks av ti av de som ble kontaktet hadde allerede avgjort at barnet ikke skulle døpes, mens om lag én av sju sa de skulle ta kontakt om det ble aktuelt.

– Hvorfor ble du som prost med på dette?

– Jeg ønsket å bidra til å finne ut hvorvidt dette kan være en mulig vei i å være en utadvendt og aktiv folkekirke. Vi er i ferd med å snu alle mulige steiner i arbeidet for å øke dåpstallene. Dette er et av bidragene, sier hun.

ANMELDELSE: Den norske kirkes nye dåpsreklame er omtrent like hipp som godt voksne ungdomsledere som går med capsen bak-fram og insisterer på at Jesus er dødskul, skrev Vårt Lands anmelder om kinoreklamen for dåp i Rogaland.

Presten dukker opp på døra

I Manglerud menighet har de tatt den oppsøkende virksomheten enda lengre. Der kommer prestene på døra til nybakte foreldre der en eller begge er kirkemedlemmer. Med seg har de en informasjon om menigheten og hva dåp er.

– Jeg var litt spent første gang, for dette er jo å gå litt ut av komfortsonen, men det har vært 95 prosent veldig hyggelig. Mange føler at vi bryr oss litt ekstra. Så har vi møtt på to-tre stykker som absolutt ikke syntes dette var en god idé og ga tydelig beskjed om det, forteller sokneprest Espen Andreas Hasle.

De har hentet inspirasjon fra Nordberg kirke. Tilbakemeldingene derfra var at folk likte at det var prestene som tok kontakt.

– Men for all del; ikke gå med krage. Det kan tolkes helt galt, siden mange kan tro at man kommer med et dødsbudskap, advarer Hasle.

LES MER: Åpner kirken for drive in-bryllup

Tror på økning

Samtidig som han synes han merker en økning, er det vanskelig å måle en effekt så tidlig i prosjektet: Når året er omme, skal de telle opp for å se hvor stor andel av barnekullet som blir døpt.

– Nå til søndag er det for eksempel sju dåp i menigheten. Jeg synes det renner inn, sier han.

I vår var kollektivtransporten i Oslo prydet med plakater som reklamerte for Den norske kirkes dåpstilbud. 130.000 kroner kostet kampanjen. Nå har Oslo bispedømme evaluert kampanjen og konkludert med at eksperimentet var vellykket.

– Vi har hatt en undersøkelse blant foreldre som tar med barna på babysang, og svarene viser at de var overraskende positive til at vi viste oss frem på en slik arena, sier kommunikasjonsrådgiver Finn Folke Thorp i Oslo kirkelige fellesråd.

– Vi trodde ikke at plakatene skulle føre til økte dåpstall i seg selv, men at de kanskje kunne være en samtalestarter, i tillegg til at vi ble synlige i bybildet, sier han.

Målet var også at reklamekampanjen og materiellet som ble utarbeidet skulle sette i gang noe i menighetene.

– Det lokale miljøet og kampanjene der er viktigst, sier Thorp.

LES MER: Færre gifter seg i kirken

– Kampanjer skaper entusiasme

Selv om det er vanskelig å måle effekten, tror professor i religionssosiologi ved Universitetet i Agder, Ida Marie Høeg, at slike kampanjer kan føre til økt dåpsoppslutning.

– I tillegg til medieoppmerksomheten tiltakene får, skaper aksjonen en entusiasme i menigheten og gjør dåp til et satsningsområde. Det igjen trekker til seg ressurser og får menigheten til å legge ned en innsats. Så sett på den måten vil det komme noe positivt ut av det, sier hun.

Det store spørsmålet er likevel om det vil skje noe på sikt når den første entusiasmen avtar og ressurstilgangen kanskje ikke er den samme. For Den norske kirke kjemper mot store trender.

LES MER: Varsler kirkekrise i Utkant-Norge

Mindre forpliktet på kirkens ritualer

– Dåpstallene er ikke bare et resultat av hva Den norske kirke og de ansatte gjør. Det handler om dypereliggende kulturelle endringer i norsk kultur som har ført til en mindre forpliktelse til de kirkelige ritualer, sier hun.

Med økende pluralisering er det ikke sikkert at mor og far deler samme religiøse bakgrunn, som gjør at det blir mindre selvsagt at barna får den samme religiøse opplæringen.

– Mange foreldre er opptatt av at dette er et så stort og viktig valg at det må overlates til barna selv når de er gamle nok. Andre mener at de ved å døpe barnet gir dem et bedre grunnlag til å ta et informert valg når de kommer i konfirmasjonsalder, sier Høeg.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter