ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

Som abonnent på Vårt Land får du:

Läs mer

Dronning Silvia: – Det finnes ­spøkelser

Religionshistoriker Anne Kalvig har forståelse for dronning Silvias spøkelsestro. – Om lag halvparten av befolkningen har denne formen for tro, sier hun.

ANNONSE
ANNONSE

Nyhet

– Dronning Silvias forestilling om spøkelser på et gammelt slott er en veldig vanlig, kulturell forestilling, sier religionshistoriker Anne Kalvig ved Universitetet i Stavanger.

Svenskenes dronning Silvia fikk både nasjonal og internasjonal oppmerksomhet da hun tidligere denne uken fortalte at det spøker på Drottningholms slott.

– Det finnes spøkelser. Det finnes mange av dem, sa hun i en dokumentar vist på SVT. Også «gjenferdenes nærvær» hadde hun kjent på, kunne hun ­bekrefte.

– Ja, det har jeg. Men som sagt, de er veldig vanlige, svarer hun, og opplyste at hun ikke er redd.

– Spøkelsene er vennlige av natur, sa dronningen, som sammen med kong Carl XVI Gustav har hatt Drottningholms slott som sitt permanente bosted ­siden 1981.

Dødekontakt

I 2007 ble det kjent at også Norges prinsesse Märtha Louise hevder å ha kontakt med det overnaturlige. Hun startet da opp den såkalte engle­skolen – Astarte Education, nå Soulspring– sammen med sin makker Elisabeth Nordeng. De har siden vakt oppsikt, blant ­annet med sitt samarbeid med det selverklærte «mediumet» Lisa Williams som hevder å kunne kommunisere med de døde.

Prinsesse Märthas tro er imidler­tid litt ulik den svenske dronningens spøkelsesuttalelser, mener Kalvig.

– Dronning Silvias forestilling om spøkelser på et gammelt slott, er en veldig vanlig, kulturell forestilling om at det i spesielt gamle, herskapelige eller historiske bygninger skjer uforklarlige hendelser. Hennes opplevelser er dessuten spontante, sier religionshistorikeren, og fremhever at spontan «dødekontakt» er noe halvparten av den norske befolkningen oppgir at de har opplevd, ifølge noen undersøkelser.

LES OGSÅ: Håper Sana får hovedrollen i neste sesong av Skam

Terapeutisk tro

Den norske prinsessens praksis beskriver Kalvig slik:

– Den er mer terapeutisk rettet med åndelige størrelser som engler, men primært rettet mot selvutvikling. Praksisen er også en levevei, i motsetning til dronning Silvias personlige opplevelser.

Medier som The Guardian, Daily Mail og BBC var blant dem som slo opp dronningens spøkelsesuttalelser tidligere denne uken.

– Hvorfor vekker det oppsikt at en dronning tilkjennegir sin tro på overnaturlige fenomener som dette?

– Spøkelseserfaringer er et uttrykk­ for en utbredt folketro. Den er ikke hegemonisk og henger ikke sammen med eliten og det normative. Når da eliten, som jo det svenske kongehus representerer­, tar til orde for disse­ forestillingene, så oppstår det en spennende reformulering av denne troen, sier Kalvig.

LES OGSÅ: Tros-trendene i 2017

Velsignelse av hus og hjem

– Er det prinsesse Märtha som har banet vei for at dronningen kan komme med slike uttalelser?

– Prinsessen har bidratt stort til å få nyåndeligheten frem i det offentlige ordskiftet. Det er også tette bånd mellom det norske og det svenske kongehus. Samtidig tror jeg det også er mange andre­ årsaker til at dronningen nå velger å fortelle om sine spøkelsesopplevelser, sier Kalvig, som mener at blant andre Den norske kirke (Dnk) har vært med på å bidra­ til at forestillinger som dette­ får fotfeste i folket.

– Dnk har jo faktisk har en egen liturgi for velsignelse av hus og hjem, og den tar høyde for å anerkjenne folks erfaringer av denne art, sier hun.

I 2013 ble denne liturgien vedtatt. Der heter det blant annet at «dersom presten eller en annen kirkelig medarbeider blir bedt om å komme til hus der man opplever uro, utrygghet eller hendelser som er vanskelig å forklare, kan denne liturgien også anvendes».

LES OGSÅ: Prest spiller prest i tv-serien Frikjent

Publisert: 8. januar 2017
ANNONSE
Nyhet

– Dronning Silvias forestilling om spøkelser på et gammelt slott er en veldig vanlig, kulturell forestilling, sier religionshistoriker Anne Kalvig ved Universitetet i Stavanger.

Svenskenes dronning Silvia fikk både nasjonal og internasjonal oppmerksomhet da hun tidligere denne uken fortalte at det spøker på Drottningholms slott.

– Det finnes spøkelser. Det finnes mange av dem, sa hun i en dokumentar vist på SVT. Også «gjenferdenes nærvær» hadde hun kjent på, kunne hun ­bekrefte.

– Ja, det har jeg. Men som sagt, de er veldig vanlige, svarer hun, og opplyste at hun ikke er redd.

– Spøkelsene er vennlige av natur, sa dronningen, som sammen med kong Carl XVI Gustav har hatt Drottningholms slott som sitt permanente bosted ­siden 1981.

Dødekontakt

I 2007 ble det kjent at også Norges prinsesse Märtha Louise hevder å ha kontakt med det overnaturlige. Hun startet da opp den såkalte engle­skolen – Astarte Education, nå Soulspring– sammen med sin makker Elisabeth Nordeng. De har siden vakt oppsikt, blant ­annet med sitt samarbeid med det selverklærte «mediumet» Lisa Williams som hevder å kunne kommunisere med de døde.

Prinsesse Märthas tro er imidler­tid litt ulik den svenske dronningens spøkelsesuttalelser, mener Kalvig.

– Dronning Silvias forestilling om spøkelser på et gammelt slott, er en veldig vanlig, kulturell forestilling om at det i spesielt gamle, herskapelige eller historiske bygninger skjer uforklarlige hendelser. Hennes opplevelser er dessuten spontante, sier religionshistorikeren, og fremhever at spontan «dødekontakt» er noe halvparten av den norske befolkningen oppgir at de har opplevd, ifølge noen undersøkelser.

LES OGSÅ: Håper Sana får hovedrollen i neste sesong av Skam

Terapeutisk tro

Den norske prinsessens praksis beskriver Kalvig slik:

– Den er mer terapeutisk rettet med åndelige størrelser som engler, men primært rettet mot selvutvikling. Praksisen er også en levevei, i motsetning til dronning Silvias personlige opplevelser.

Medier som The Guardian, Daily Mail og BBC var blant dem som slo opp dronningens spøkelsesuttalelser tidligere denne uken.

– Hvorfor vekker det oppsikt at en dronning tilkjennegir sin tro på overnaturlige fenomener som dette?

– Spøkelseserfaringer er et uttrykk­ for en utbredt folketro. Den er ikke hegemonisk og henger ikke sammen med eliten og det normative. Når da eliten, som jo det svenske kongehus representerer­, tar til orde for disse­ forestillingene, så oppstår det en spennende reformulering av denne troen, sier Kalvig.

LES OGSÅ: Tros-trendene i 2017

Velsignelse av hus og hjem

– Er det prinsesse Märtha som har banet vei for at dronningen kan komme med slike uttalelser?

– Prinsessen har bidratt stort til å få nyåndeligheten frem i det offentlige ordskiftet. Det er også tette bånd mellom det norske og det svenske kongehus. Samtidig tror jeg det også er mange andre­ årsaker til at dronningen nå velger å fortelle om sine spøkelsesopplevelser, sier Kalvig, som mener at blant andre Den norske kirke (Dnk) har vært med på å bidra­ til at forestillinger som dette­ får fotfeste i folket.

– Dnk har jo faktisk har en egen liturgi for velsignelse av hus og hjem, og den tar høyde for å anerkjenne folks erfaringer av denne art, sier hun.

I 2013 ble denne liturgien vedtatt. Der heter det blant annet at «dersom presten eller en annen kirkelig medarbeider blir bedt om å komme til hus der man opplever uro, utrygghet eller hendelser som er vanskelig å forklare, kan denne liturgien også anvendes».

LES OGSÅ: Prest spiller prest i tv-serien Frikjent

Publisert: 8. januar 2017
ANNONSE