Ray Tomlinson, e-postens far, er død.
– Men hva med e-posten selv, Gisle Hannemyr, ligger den også for døden?
– Det lukter ikke så godt. Den er ikke død ennå, men det er mye som tilsier at e-posten, i hvert fall i den formen vi kjenner den, ikke er egnet for å sende digitale personlige meldinger i fremtiden.
– Hva da, for eksempel?
– E-posten har blitt et av de viktigste angrepspunktene vi har på nettet. Litt avhengig av hvilken tjeneste du bruker, slippes det mye slem programvare innpå maskinen, og innboksen fylles også opp av spam og uønsket reklame. Brukervennligheten er heller ikke ideell, det er for eksempel et mareritt å lese lange tråder når den siste meldingen kommer øverst. Folk er åpenbart på søking etter nye måter å kommunisere digitalt på grunnet disse svakhetene.
LES OGSÅ: @ er død
– Send meg melding på face
– Er det sosiale medier som tar over?
– Det er mange som sier nå «Ikke send meg e-post, send meg heller en melding på face». Så det er ingen tvil om at Facebook tar over mye av kommunikasjonen. Det er ikke noe jeg anbefaler, bare noe jeg observerer. Samtidig finnes det mange andre løsninger som brukes i forretningslivet, som webbaserte prosjektverktøy, der medlemmene i et prosjekt kan kommunisere med hverandre.
Vanskelig å spå
– Men fremdeles sendes det masse e-poster, nesten to og en halv million i sekundet. Når får vi se at e-posten blir avleggs?
– Det er vanskelig å spå fremtiden. Jeg tror ikke den kommer til å falle om og dø helt, det vil nok fremdeles være nostalgikere som hører på vinyl og sender e-poster. Men populariteten er dalende, og jeg tror nok at mesteparten av kommunikasjonen over på andre kanaler om ti år. Det kan være programmer som ligner men som har mer brukervennlige funksjoner, for eksempel at du kan blokkere ut meldinger fra folk du ikke kjenner.