ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

Som abonnent på Vårt Land får du:

Läs mer

Ble advart mot å bruke rosenmetoden

– Om det er samtalene eller rosenterapien som hjelper er ikke så viktig, mener retreatleder ved Lia Gård, Ingeborg Bø.

ANNONSE
ANNONSE

Nyhet

I mars arrangerer Lia gård nok en retreat med rosenterapi. For retreatleder Ingeborg Bø betyr det ingenting at metoden ikke er vitenskapelig dokumentert.

– Vår erfaring er at den er til hjelp for mange mennesker. Om det er samtalene eller rosenmetoden er ikke så viktig for oss. Det viktigste er at Gud er i alle ting og kan brukes til å hjelpe mennesker, sier hun.

– Har dere prøvd å koble retreat med andre typer alternativ behandling?

– Vi har hatt kristen mindfulness, og senere i vår skal vi ha en samling som heter «Nattens drømmer: våre skjulte ressurser». Men vi ser ikke på det som alternativt, heller noe vi ikke må gå glipp av, sier hun.

LES MER: Nesten hvilken som helst behandling kan oppleves å virke, mener psykolog.

Grensen går ved andre religioner

– Hvor går grensene for hvilke andre metoder dere vil bruke?

– Vi beveger oss ikke inn på andre religioners former for behandling. For oss handler det om å åpne opp for gudsnærværet.

En slik holdning får støtte fra Areopagos-prest Tore Laugerud.

– Jeg vil ikke råde folk til å oppsøke behandlere som vil påføre deg et livssyn eller dra deg inn i en tankegang eller praksis som er fremmed for den kristne tro, sier han.

SPIRITUALIST: – Kirken mener vi plager de døde

Møtte motstand i Kristen-Norge

Ifølge Laugerud hadde rosenmetoden i starten et dårlig rykte i kirken fordi mange terapeuter var nyåndelige. Det fikk Lia Gård og rosenterapeut Kate Mathisen merke da de allerede på slutten av 90-tallet brukte rosenmetoden på retreat.

– Vi fikk i høyeste grad en del kritikk for at vi kunne trekke slike metoder inn i kristne sammenhenger. Samtidig var det lite åpenhet og toleranse i rosenmiljøet for oss som levde og satte ord på vår kristne tro, sier Mathiesen.

Publisert: 10. januar 2017
ANNONSE
Nyhet

I mars arrangerer Lia gård nok en retreat med rosenterapi. For retreatleder Ingeborg Bø betyr det ingenting at metoden ikke er vitenskapelig dokumentert.

– Vår erfaring er at den er til hjelp for mange mennesker. Om det er samtalene eller rosenmetoden er ikke så viktig for oss. Det viktigste er at Gud er i alle ting og kan brukes til å hjelpe mennesker, sier hun.

– Har dere prøvd å koble retreat med andre typer alternativ behandling?

– Vi har hatt kristen mindfulness, og senere i vår skal vi ha en samling som heter «Nattens drømmer: våre skjulte ressurser». Men vi ser ikke på det som alternativt, heller noe vi ikke må gå glipp av, sier hun.

LES MER: Nesten hvilken som helst behandling kan oppleves å virke, mener psykolog.

Grensen går ved andre religioner

– Hvor går grensene for hvilke andre metoder dere vil bruke?

– Vi beveger oss ikke inn på andre religioners former for behandling. For oss handler det om å åpne opp for gudsnærværet.

En slik holdning får støtte fra Areopagos-prest Tore Laugerud.

– Jeg vil ikke råde folk til å oppsøke behandlere som vil påføre deg et livssyn eller dra deg inn i en tankegang eller praksis som er fremmed for den kristne tro, sier han.

SPIRITUALIST: – Kirken mener vi plager de døde

Møtte motstand i Kristen-Norge

Ifølge Laugerud hadde rosenmetoden i starten et dårlig rykte i kirken fordi mange terapeuter var nyåndelige. Det fikk Lia Gård og rosenterapeut Kate Mathisen merke da de allerede på slutten av 90-tallet brukte rosenmetoden på retreat.

– Vi fikk i høyeste grad en del kritikk for at vi kunne trekke slike metoder inn i kristne sammenhenger. Samtidig var det lite åpenhet og toleranse i rosenmiljøet for oss som levde og satte ord på vår kristne tro, sier Mathiesen.

Publisert: 10. januar 2017
ANNONSE