Klima

Bærekraftig 
sengetøy

Fremtidens designere lærer om etikk og global handel allerede på videregående. De flinkeste får reise til India for å sjekke ut forholdene på nært hold.

Bilde 1 av 4

– Som designer vil jeg kunne svare på hvor produktet mitt kommer fra, og hvordan de som lager det har det. Jeg må kunne stå inne for at det utgjør minst mulig skade, sier Danika Aracaya.

Hun er en av 13 designelever ved andreklasse på Edvard Munch videregående skole i Oslo som er med på å utvikle et valgfag om global handel. Dagens klasserom har hverken tavle eller pulter, men et stort langbord og oppstilte inspirasjonsvegger. Elevene har sin første forelesning i faget hos interiørkjeden Princess, en av samarbeidspartnerne. De noterer flittig idet en representant for Svanemerket forteller om kravene som skal innfris for å få lov til å merke et produkt.

– En gjennomsnittlig europeer kjøper 19 kilo tekstil i året. 15 av disse er klær. Hvis dere som designere klarer å gjøre produksjonen av klærne bærekraftig, vil dere minske avtrykket som settes på jordkloden, sier hun.

Full konsentrasjon. De nikker.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Besvimer i produksjonen

Etterspørselen etter billig mote i vesten har ført til elendige arbeidskår for tekstilarbeidere i land som Kambodsja, Bangladesh og Tyrkia. Ifølge Framtiden i våre hender besvimte minst 1.806 arbeidere på jobb i Kambodsja i 2015. Tekstilarbeiderne jobber under høyt press, og mange risikerer at de ikke får forlenget kontrakten sin dersom de sier nei til overtid, som etter loven er frivillig.

Andre årsaker til besvimelsene kan være høy temperatur, dårlig ventilasjon, kjemikalier. Mange ungdommer ble mer bevisste om forholdene for tekstilarbeidere etter Aftenpostens web-TV-serie Sweatshop, der norske ungdommer reiste til Kambodsja for å møte folkene som syr klærne deres.

– Mange ungdommer vet om utfordringene i tekstilbransjen. Men ikke alle vet hvor mye vi selv påvirker den. Ved å ta ansvar for valgene våre, som produsenter og som forbrukere, kan vi løse problemene, sier elev Hennie Finne.

LES OGSÅ: «Arrogant å tro at våre verdier alltid er bedre enn våre forgjengeres»

Prosjektet elevene er med på, kalles The Textile Interchange Project (The TIP), og har som mål å lære ungdommene om hvordan sko- og tekstilindustrien fungerer, fra skisse til ferdig produkt. Eleni Simeou er prosjektleder og forteller at elevene vil få lære om global handel gjennom faget. De tas tilbake til da mesteparten av tekstilproduksjonen foregikk i Norge og frem til dagens situasjon, der mesteparten av produksjonen foregår internasjonalt.

– Med dette som bakgrunn vil vi at elevene selv skal undersøke hvorfor utviklingen har blitt slik, stille spørsmål til hvordan det foregår i dag og finne løsninger på utfordringene ved global handel, sier Simeou.

Som en del av undervisningen har elevene fått en oppgave fra Princess om å designe et sengesett med fokus på bærekraftig og etisk produksjon. De har litt over en måned på seg til å bruke kreativitet og kunnskap, før skissene sendes til innkjøpsavdelingen. De tre beste designene vinner en tur til en tekstilfabrikk i India, der de får se sine egne produkter bli vevd, farget, sydd og pakket inn.

LES MER: Vil du gi mer for et plagg hvis det sikrer lønn som fortjent?

Fremtidens forbrukere

Elevene har fått en innføring i alle fasene i produksjonen av et sengesett. Twistskålene som står plassert utover langbordet er halvtomme. Hennie Finne, Pedro Bjerke de Heredia og Danika Aracaya snakker sammen om India-reisen. De er alle sikret en plass, som TIP-ambassadører.

– Ingen av oss visste om reisen da vi meldte oss som frivillige i vår. Det var flere interesserte i klassen, så læreren vår valgte ut tre tilfeldige elever til å være med på utviklingen av The TIP, sier Finne.

For noen få måneder siden visste de lite om tekstilindustrien. Pedro, som har bodd i Kina, forteller at han der kjøpte massevis av jeans, og t-skjorter til fem kroner stykket. Danika bestilte ting fra Ebay uten å blunke. Nå har hun begynt å stille flere spørsmål før hun anskaffer seg nye klesplagg.

Sammen med prosjektledelsen har de vært med på å utvikle navn, logo og profil for faget. Eleni Simeou mener det er viktig å bruke ungdommene selv som ambassadører for å engasjere medelever.

– De er fremtidens forbrukere, bedriftsledere, ansatte i tekstilbransjen og tillitsvalgte. Derfor er det riktig og viktig å få inn dette faget på videregående, sier Simeou.

Planen er å få inn The TIP i andre fag som flere linjer på videregående har, som norsk, engelsk og naturfag, og etter hvert utvide det til barne- og ungdomsskoler.

– Jeg har i alle fall store ambisjoner om å være med på å utvikle dette faget til det beste det kan bli, og bruke det aktivt i fremtiden som designer, sier Pedro.

LES OGSÅ: Vi kjøper mer, kaster mer - og er mindre fornøyde

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Klima