Nyheter

Avisenes opplag sank med 5,2 prosent

Klassekampen og Aftenposten Junior er opplagsvinnere.

Mediehusenes totalopplag sank med 5,2 prosent i 2015, til tross for en økning i digitalt opplag på 52 prosent, ifølge Mediebedriftene.

Papiropplaget sank med 8,5 prosent i fjor. VG og Dagbladet gikk aller mest tilbake med en opplagsnedgang på 20 prosent.

Av 18 aviser med opplagsfremgang, var det Klassekampen som økte mest med 2.400 eksemplarer. Det er en framgang på 12,4 prosent, ifølge oversiktene over opplags- og lesertall som bransjeorganisasjonen MBL la fram tirsdag.

LES MER: Slik får du tilgang til alt på vl.no

Det går i komplett

90 prosent av mediehusenes digitale opplag inngår i komplett-abonnementer, som altså inneholder både papir og digitalt materiale.

– Det er positivt at så mange logger seg inn for å konsumere norsk redaksjonelt innhold. Folk vil ha nyheter, og de vil konsumere det på flere måter og på alle flater, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL.

Veksten i det digitale opplaget gir også utslag i leservanene. Seks av ti leser nå aviser på nett, mens 53 prosent leser avisene på papir. Avisenes mobilutgaver leses av 39 prosent, ifølge MBL-tallene.

LES MER: Alt du trenger å vi te om Vårt Lands nettutgave

Mobil vekst

Totalt når mediehusene nå ut til 85 prosent av befolkningen over tolv år, ifølge opplag- og lesertallene som bransjeorganisasjonen MBL la fram tirsdag.

– Bildet er likt det vi har sett de siste årene: En nedgang for papiravisene, en utflating av nettutgavene og en vekst på de mobile plattformene. Samlet sett beholder de fleste mediehusene sin daglige dekning, sier Øgrey.

Følg Vårt Land på Facebook og Twitter

Opplagsvinneren

Klassekampen ble opplagsvinneren i 2015. Men vekst på 2.395 eksemplarer totalt – 1.995 på papir og 400 digitalt – til 21.648 eksemplarer.

– Med økte inntekter og flere lesere følger også et ansvar for å lage en enda bedre avis. Så her hviler ingen på laurbærene – vi er allerede i gang med å se hvilke områder vi kan styrke oss på framover, sier avisas redaktør Bjørgulv Braanen.

Junior vokser

Av landets ti største aviser var det kun Dagens Næringsliv og Dagbladet som hadde en vekst i sine digitale utgaver. I det samlede opplaget var det imidlertid tilbakegang for samtlige på ti-på-topp-listen.

Blant de største er Aftenposten nesten dobbelt så stor som VG, som på sin side hadde den største tilbakegangen.

En trøst – kanskje – for Aftenposten, er det at den ukentlige spesialavisen for barn og unge, Junior – hadde en opplagsvekst på 3.229 eksemplarer til et opplag på 25.046 eksemplarer.

Les mer om mer disse temaene:

NTB Nyheter

NTB nyheter

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter