Nyheter

Alternativ kvinne-dominans

Kvinner er overrepresentert i alternative religiøse miljøer, viser undersøkelse.­ ­– Dette viser at kirken ennå ikke gir rom for kvinners personlige erfaring, sier prest.

– Jeg har snakket med kvinner som har oppsøkt alternativ ­spiritualitet fordi de føler deres personlige erfaring ikke får rom i kirken, sier Elisabeth Thorsen, som er prest i Oslo domkirke. Hun har tidligere blitt intervjuet­ i Vårt Land om hvordan yoga har styrket hennes tro.

Kvinner er kraftig overrepresentert i alternativ spiritualitet, viser en undersøkelse foretatt av YouGov for den danske avisen Kristeligt Dagblad. Undersøkelsen viser at kvinnelige deltakere dominerer innenfor mindfulness og yoga. Men også trender som clairvoyance, astrologi og tarotkort er kvinnepreget.

Kvinner dominerer

Overvekten av kvinner er tydelig også i Norge. – 90 prosent av våre studenter er kvinner, sier rektor ved Tunsberg medisinske skole, Truls Isaksen. Skolen har 800 studenter hvert år, og underviser i ­naturmedisin og ernæring.

Redaktør for nettportalen ­alternativ.no, Unni Nordbrenden, sier andelen menn øker innenfor alternativ behandling og spiritualitet, men understreker at kvinnedominansen fremdeles er stor.

– Det er alltid vanskelig å ­generalisere mellom kjønnene, men alternativ behandling ­appellerer jo til det som tradisjonelt har blitt ansett som feminine egenskaper: Selvinnsikt, selvutvikling, søken etter det som ligger bakenfor problemer, ikke bare overflatisk problemsøking, sier hun.

Hun mener økningen av andel menn kan komme av endringer i mannsrollen, med en sterkere integrering av feminisme.

Rom for kvinners erfaring

– Kvinner tiltrekkes av alternativ spiritualitet fordi den gir et åpnere rom for deres personlige erfaringer og språk, sier Elisabeth Thorsen.

– Kirkens teologi og liturgi, og også medisinfaget, ble til i en tid da patriarkatet var nærmest enerådende, og svarene som gis her er ofte innenfor disse gitte rammene, fortsetter hun.

Thorsen mener alternative bevegelser i større grad har rom for et mer personlig språk og «erfaring nedenfra,» der kvinner kan finne et eget språk som «ikke må tilpasses arkaiske maktstrukturer.»

– Hva skjer med utviklingen av kirken og medisinfaget når stadig flere kvinner får sentrale posisjoner i dem?

– Det kan gi rom for at kvinners liv kan føre til en annen historiefortelling. Men det tar tid å snu en stor båt, sier Thorsen.

Hun poengterer at det også i Bibelen gis rom til kvinners ­erfaringer.

– Marias lovsang er for eksempel en jubelsang over en mildt sagt ubeleilig graviditet.

Jone Salomonsen tror feminiseringen av kirken har sammenheng med at kirken ikke lenger er knyttet til maktens institusjoner.sentrum.

– Kvinner blir prester når kirken blir marginalisert i forhold til politikk. For kvinner er der den politiske makten ikke er, sier hun.

Mener kvinner er irrasjonelle

Kristeligt Dagblad har i sin artikkel intervjuet Sørine Gotfredsen, som er prest i København. Hun mener «menn har større tilbøyelighet til å tenke rasjonelt og systematisk. Derfor overrasker det meg ikke at kvinner er overrepresentert i spirituelle bevegelser. Jeg tror at kvinner har en annen trang enn menn til å søke i følelseslivet og dykke ned i de inderlige rom man kan relatere seg personlig til.» Gotfredsen sier også at alternativ spiritualitet krever en «irrasjonell forståelse av verden.»

– Gotfredsens påstander er helt meningsløse. Vil det si at menn som går i kirken er irrasjonelle? spør Jone Salomonsen, som er professor ved Teologisk fakultet i Oslo.

– Jeg vil heller si at kvinner generelt er mer interessert i religion og spiritualitet enn menn, og dette må sees i sammenheng med vestlig kultur. Her har kvinner vært koblet til «husets funksjoner» og livets utvikling, graviditet, barnefødsler, begravelser og bryllup, fortsetter hun.

Salomonsen mener kvinners ansvar for livets utvikling henger sammen med en interesse for selvets utvikling, som er sentralt innen alternativ spiritualitet.»

– Kvinner har stått nært på liv og død, tilstander som naturlig leder mot de eksistensielle spørsmålene: hva skjer med kroppen min, med meg? Hva er kjærlighet, hva er død?

«Hva er kjønn?»

– Hvis man ser vekk i fra maktstrukturer og fokuserer på enkeltindivider, er det da forskjell på kvinner og menns tilnærming til tro, Thorsen?

– Man kan ikke frakoble enkeltindivider fra maktstrukturene de står i. Ideen om kjønn er jo nettopp en del av disse maktstrukturene, det er ikke slik at det finnes bare to kjønn, sier hun.

Thorsen etterlyser en debatt i kirken om «hva kjønn egentlig er.»

– Dette handler også om menns frigjøring, for også menn gis for snevre roller. Kanskje kan Bibelen brukes for å utvide dette bildet? Josef gråter, og lille, svake David vinner over den sterke Goliat, sier Thorsen.

Hun mener vår idé om maskulinitet utfordres nettopp i Bibelen, når den snur opp ned på hva som er «svakhet» og hva som er «styrke».

Jone Salomonsen forteller at nyreligiøsiteten vokste frem parallelt med feminismen på 60 og 70-tallet.

– Man kan se disse tendensene i en sammenheng. Begge kritiserer patriarkalske institusjoner og gir autoritet til de stemmeløse, blant annet kvinner.

Les mer om mer disse temaene:

Ingeborg Bergem

Ingeborg M. Bergem

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter