Nyheter

30.000 døde langs rutene

Migranter tvinges til å ta stadig farligere ruter i takt med at grensekontrollen øker.

Stigende dødstall og store tragedier for båtflyktninger de siste ukene har befestet Middelhavets ry som Europas nye kirkegård. Fra 1993 og frem til og med 2014 har 30.000 mennesker omkommet langs rutene inn i Europa, viser ny fransk statistikk.

Tallene er samlet av Le centre national de la recherches scientifique (CNRS), som de siste årene har utgitt et eget migrasjonsatlas.

– Middelhavet er verdens farligste sted for migranter, sier kartografen Nicholas Lambert som har fremstilt tallene.

LES OGSÅ: Her krysser de Europas grenser

Dødstall øker

De fleste omkomne døde av drukning, sult eller de frøs i hjel underveis, ifølge Lambert.

Som Vårt Land forteller i dag, med utgangspunkt i tall fra Europarådets eget byrå for grensekontroll, Frontex, forandrer trafikken seg langs de ulike folkevandringsrutene.

Oversikten viser også hvordan trafikken påvirkes av grensekontrollen.

De franske forskerne er sterkt kritiske til hvordan anstrengelsene for å kontrollere grensene ikke følges av tilsvarende ressursbruk for å hindre at mennesker dør.

Lambert påpeker at tallene har steget kraftig på få år. Mens det mellom 1993 og 1998 døde 1.600 mennesker, døde 3.700 mennesker mellom 1999 til 2002. Mellom 2003 og 2006 døde 7.200. Fra 2007 and 2010 døde 8.000. Og fra 2011 til og med 2014 døde 10.000 mennesker.

– Europeiske myndigheter kan ikke stille seg likegyldige til disse tallene, mener Nicholas, og påpeker hvordan dødstallene har økt samtidig som europeiske land har bygget opp et omfattende system for kontroll av yttergrensene i Schengensamarbeidet siden starten av 2000-tallet.

LES MER: De flykter fra fattigdom, konflikt og krig

Følg oss på Facebook og Twitter!

Sterk kontroll

Siden 1999 har Rådet for rettslige og innenriksspørsmål i Europarådet tatt flere grep for å styrke samarbeidet om migrasjon, asylsaker og sikkerhet. Som følge av dette ble Frontex, etablert i 2004. Dette betyr at også norske myndigheter stiller med økonomiske ressurser og politifolk i operasjoner som har til hensikt å stanse mennesker som tar seg over grensen til Schengen uten visum.

Frontex benytter skip, helikoptre, radarer, droner og avanserte overvåkningssystemer for å oppdage mennesker som krysser EUs yttergrenser uten visum. Lambert mener dette driver folk til stadig mer halsbrekkende reiser inn i Europa, noe som også skaper et større marked for de organiserte menneskesmuglerne.

LES OGSÅ: – Provoserende at så lite blir gjort

Les mer om mer disse temaene:

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv er journalist i kulturavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter