Nyheter

– Noen har lært annerledes om Holocaust

Lærer fikk beskjed å droppe å imøtegå en elev som sa at Holocaust var oppspinn. «Slik historien er for oss, er den ikke for andre», sa inspektøren.

Da frigjøringen av konsentrasjonsleiren Auschwitz ble markert og tatt opp som tema på voksenopplæringen i Kärnan i Helsingborg i Sverige, protesterte en av elevene på at jøder ble utsatt for massiv utryddelse under 2. verdenskrig. Læreren som var en vikar imøtegikk eleven. Da eleven holdt på sitt og fortsatte å argumentere, sa læreren at eleven måtte stoppe eller forlate klasserommet. Etter hendelsen ble læreren innkalt til skolens inspektør og stilt en rekke spørsmål, skriver den svenske avisen Dagens Nyheter.

LES MER: Lærerne kurses i å takle hatprat

– Ikke lurt å diskutere

Ifølge et opptak av samtalen mellom læreren og skolelederen, skal skolelederen ha sagt: «Du må ha i bakhodet at det vi betrakter som historie, er den historien som vi har lært. Nå som vi har andre elever som har lært fra andre historiebøker, er det ingen god idé at vi diskuterer fakta mot fakta».

– Da jeg tenkte på dette etterpå, syntes jeg at de reagerte feil. Masseutryddelsen av jøder er et viktig spørsmål, sier læreren til Helsingborgs Dagblad.

Skolens stedfortredende rektor Lena Stenbäck sier til Dagens Nyheter at eleven kjente seg krenket og angrepet av læreren.

– Inspektøren snakket med læreren og sa at det er dumt å ta en konfrontasjon med en elev i klasserommet, det er bedre å gjøre det utenfor. Å ta en konflikt med en elev foran klassen, skaper bare to tapere, sier hun.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Kritiserer skolen

Skolen får hard kritikk etter at saken ble omtalt i pressen.

– Her er det begått feil. Inspektøren har gjort en feil ved overhodet å ytre noe som gjør at man kan tro at det finnes andre faktabaserte beskrivelser av hva som skjedde under Holocaust, sier Bengt Avedal, sjef hos arbeidsmarkedsforvaltningen, til Dagens Nyheter.

Anders Persson, professor i sosiologi og utdanningsvitenskap ved Lunds universitet sier til Dagens Nyheter at han reagerer sterkt på måten skolen har håndtert saken på.

– Det er skrekkelig at en skoleleder sier at det finnes historiebøker som sier noe annet om Holocaust. Det er soleklart at skolen skal hvile på et verdigrunnlag som bygger på menneskerettigheter, demokrati og vitenskap, og da finnes det intet grunnlag for å fornekte Holocaust, sier han.

Les mer om mer disse temaene:

Turid Sylte

Turid Sylte

Turid Sylte er journalist i nyhetsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter