Nyheter

‘Umulig å le av dette’

Reklamefilm med rappende baby skal få flere til å døpe barna sine. – Meningsløst, useriøst og barnslig, sier PR-ekspert.

Klikk her for å se reklamen på mobilen.

«Yo! Stor dag i dag, og jeg kjenner jeg har litt nervøs mage», sier en rundt tre måneder gammel baby med påklistret, fullvoksen munn. Deretter slipper han en promp på stellebordet, før han i neste omgang sitter i bilsetet og rapper med grov røst: «Going to get baptised. Going to get baptised».

Gutten er på vei til kirken for å bli døpt. Reklamen er fra Den norske kirke, som forsøker å få flere barn til døpefonten.

– Dåpstallene er på vei ned og vi kan ikke sitte passive og se på utviklingen. Kirken må derfor komme tydeligere på banen for å vise det vi har å tilby, slik som dåp, trosopplæring og gode fellesskap. En reklame med humoristisk snert er ett av flere tiltak vi har lansert for å nå bredere ut, sier Andreas E. Eidsaa Jr.

Han er kirkeverge i Sandnes og initiativtaker til Aksjon dåp, som har som mål å få flere til å døpe barna sine. 67 menigheter i Stavanger bispedømme har i dag sluttet seg til aksjonen.

LES OGSÅ: – PR-byrå burde ikke ta betaling fra kirken

– Dårlig humor

Humor har tidligere vist seg å være en krevende øvelse for Den norske kirke. Senest rundt juletider i fjor var PR-rådgiver Jarle Aabø av dem som kritiserte Kirkerådets ironiske julekampanje Perfektjul.no. Aabø er heller ikke imponert over den nye reklamefilmen.

– Dette er meningsløst. Kommunikasjonsmessig er det svært svakt. Det er komplett umulig å le av dette. Babyen er eplekjekk og høres ut som en fyllik som bor under en bro og drikker rødsprit. Det synes jeg ikke er noe å le av, sier Aabø.

Han har ingen tro på at reklamefilmen vil bidra til at flere velger å døpe barna sine.

– Å lage reklamefilm for dåp er en pussig idé. Kirken kunne heller kostet på seg å lage en informativ video om hva dåp er. Men dette uttrykket er ødeleggende for hovedbudskapet.

– Kirken sier de ønsker å kommunisere med en større gruppe mennesker, og med et glimt i øye..?

– Men da kan de ikke levere søppel. Jeg synes det er pussig at kirken ennå ikke har lært at det er farlig å bruke humor og ironi for å kommunisere at det finnes frelse og et liv etter døden. Dåp er seriøse saker. Den er kjernen i kirkens budskap.

– Skal ikke kirken kunne bruke humor eller ironi?

– Det finnes mange typer ironi. Her har de gått i den fella at de skal vise at de forstår de unge. Hvis kirken vil bruke humor, så får de heller bruke varm humor. Gjennom den kan de kommunisere sitt budskap.

LES OGSÅ: Rister på hodet over protestflom mot kirkens adventskampanje

– Hva mener du med det?

– Kjærlighet og tilgivelse er verdier kirken bør jobbe for å bli assosiert med. Da passer det ikke å framstille en baby nærmest som en fyllik. Det grunnleggende, som kirken står for, er fraværende. Derfor tror jeg mange prester vil ta avstand fra denne videoen. Og da har ikke kirken oppnådd noe annet enn spetakkel og indre strid, som de har vært god på å skape i alle år. Det er ikke slik at all PR er god PR. Her framstår kirken som useriøs, barnslig, og en smule naiv med tanke på hvordan kommunikasjon påvirker omgivelsene, sier Aabø.

– Har litt å gå på

Kirkeverge Andreas E. Eidsaa Jr. er ikke redd for at de skal bomme med reklamen.

– Vi har testet reklamen på flere unge i målgruppa. De liker den og skjønner humoren, og det er dét som betyr mest for oss.

LES OGSÅ: Biskop ber kirken stanse ironisk adventskampanje

Han tror kritikken fra Aabø skyldes at han har en annen humor.

– Det finnes mange slag eksperter innen PR, og Aabø er tydeligvis ikke en type som er redd for å bruke sterke ord og karakteristikker. Han har nok en annen humor enn vår testgruppe. Jeg kunne likt å utfordre han til å komme opp med en ide som han mener er perfekt. Vi er alltid åpne for gode innspill som kan være med å skape oppmerksomhet rundt dåpen.

Eidsaa mener den største utfordringen for Den norske kirke er at den kan bli for forsiktig.

Vises før alle filmer

– Jeg har tro på at du åpner noen dører ved å bruke humor. Dette er ikke hysterisk morsomt, men det er i hvert fall ikke kjedelig. Vi har litt å gå på for å få folk til å le og gi dem en følelse av at kirken er et godt sted å være, sier han.

– Har det vært tvil internt om denne reklamen har noe for seg?

– Vi har gjort noen endringer i teksten. Den var nok noe mer kreativ i starten. Men målet vårt er ikke å treffe biskoper, proster og kirkeverger, men de som ikke er vant til å gå i kirken. Da må vi snakke deres språk. For noen kan nok dette være en døråpner, sier Eidsaa.

LES OGSÅ: PR-ekspert kaller kirkens julekampanje avstøtende

Reklamen har en prislapp på rundt 85.000 kroner. Det inkluderer produksjon og sendetid på kino. Filmen vil bli vist før alle filmer i én måned fra i dag på kinoene i Stavanger, Sandnes og Bryne.

Les mer om mer disse temaene:

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje er journalist i religionsavdelingen i Vårt Land

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal jobber i religionsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter