Nyheter

Kontanttrøbbel for Operasjon Dagsverk

Torsdag krydde det av bakverkselgere i Oslo sentrum, i forbindelse med Operasjons Dagsverk. Men salget gikk tungt.

I en av Karl Johans sidegater treffer vi på de to 14 år gamle ungdomsskoleelevene Sofia Worren og Mariel Sjøen. Med seg har de tre brett med bakervarer, både muffins av forskjellig slag og kake. Det ser innbydende ut, og man skulle tro at varene gikk som varmt hvetebrød. Men den gang ei.

– Nå har vi holdt på i en halvtime, og vi har solgt for 20 kroner, forteller de to jentene.

Ikke kontanter

20 kroner betyr ett bakverk, og er et stykke unna de 600 kronene, 300 per elev, de to jentene må få inn i løpet av OD-dagen. De innrømmer at salget går tyngre enn de hadde ventet.

– Folk sier de ikke har kontanter, sukker de to.

– Hva gjør dere hvis dere ikke får solgt nok?

– Da blir vi nødt til å ta penger hjemmefra.

– Det betyr mamma og pappa det?

– Ja, sier de to smilende.

For kontantbruken er på vikende front. I 2013 utgjorde kontanter kun 5 prosent av betalingsmidlene i samfunnet, ifølge Norges Bank. Dette samtidig som kortbruken øker i et voldsomt tempo. Tall fra Nets og Finans Norge viser at vi brukte kortet 131,5 millioner ganger i september, en økning på 10,3 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.

Følg oss på Facebook og Twitter!

SMS-betaling

Dermed er det ikke bare skoleelever som møter utfordringer i et samfunn der stadig færre går rundt med klirrende mynter i bukselommen. Også selgerne av magasinet =Oslo merker det.

– Vår største bekymring er et kontantfritt samfunn. Vi må følge med i tiden, og det er bare noen få grupper som går med kontanter, sier Camilla Svingen, daglig leder i =Oslo.

Derfor forsøker =Oslo å være tidlig ute. For et år siden lanserte de SMS-betaling. Det betyr at personer som ønsker å kjøpe et blad kan sende en SMS, med selgerens nummer i, og dermed betale for bladet. Selgeren kan så gå ned på =Oslos kontor å hente ut pengene for de bladene som er solgt per SMS.

– Noen selgere selger 50 prosent av bladene per SMS, mens noen selger en av ti. De er i alle fall veldig fornøyd med at vi har fått denne løsningen, påpeker Svingen.

For SMS-løsningen fikk de Fagpressens innovasjonspris i 2014, og de har også fått gode tilbakemeldinger fra bladkjøpere.

– De sier at det har blitt enklere å få kjøpt magasinet. Vi når nok en del yngre kjøpere ved å ha SMS-betaling, sier Svingen.

Men selv SMS-løsningen har sine utfordringer. Selgerne trenger ofte pengene med en gang, og penger fra SMS-salg kan kun uthentes så lenge =Oslos kontorer er oppe.

– Vi er stadig ute etter nye løsninger, men vi har ikke fått et tilbud som fullt ut dekker behovet. Vi kan jo ikke gi alle selgerne kortterminalene heller, det er altfor dyrt. Så dette er absolutt en utfordring, sier Svingen.

– Viktig problemstilling

TV-aksjonen på sin side har ikke fått merke resultatene av at stadig færre bruker kontanter.

De siste fem årene har ca. 50 prosent av totalbeløpet som er innsamlet til TV-aksjonen vært samlet inn på bøssene. Og prosenttallet er stabilt.

LES OGSÅ: Kritiserer nordmenn for liten gjevarglede

Men de har allikevel tatt sine forholdsregler.

– De siste årene har vi den siste helgen før TV-aksjonen vridd fokus fra å rekruttere bøssebærere, til å be folk ta godt i mot de som kommer rundt på dørene. Det har fi rett og slett gjort fordi folk ikke har kontanter. Så minner vi dem på at bøssebærerne kommer på søndag, sånn at de blir tatt godt i mot og får litt klirrende mynt i bøssen, sier Kaja Haldorsen, kommunikasjonsansvarlig for TV-aksjonen.

– Så dere er obs på problemstillingen?

– Ja, det er en viktig problemstilling, bekrefter Haldorsen.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter