– Dette var den beste nyheten vi kunne få!
Jubelropet fra Espen Lynne Amundsen, leder i Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn (STL), kom rett etter at kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) presenterte endringene i RLE-faget og lærerutdanningen onsdag formiddag.
LES MER: Lærere får tro på timeplanen
Tar gjerne mer
Kari G. Repstad, leder i Religionslærerforeningen i Norge, og Anne Sender fra Det mosaiske trossamfunn slutter seg til.
LES MER: Skolen rives og slites om trosfag
– Vi har et stadig mer flerkulturelt og flerreligiøst samfunn. Da er det viktig med kunnskap om hvordan man møter hverandre, sier Repstad, som selv er universitetslektor i religion ved Universitetet i Agder.
LES MER: KrF-Hareide åpner for å droppe K i «KRLE»
Sender er glad for religionsløftet, men kunne tenke seg at regjeringen går enda lenger.
– Du vil styrke utdanningen enda mer enn regjeringen gjør nå?
– Ja, og egentlig så tror jeg alle skjønner at vi trenger det. Det er bare å se rundt oss i verden.
LES MER: Biskoper avviser KrFs religionsfag
Kan svare om engler
Det er nettopp religionskunnskap som kan hjelpe norske lærere i å håndtere mangfoldet og konfliktene de møter til daglig, sier Sender.
LES MER: Ønsker helt nytt religionsfag
Hun tror det kan hjelpe lærere i å gjenkjenne «sludder, tull og vås», og illustrerer med et eksempel hun hørte fra en lærer nylig:
– En elev fortalte at moren hennes hadde sagt at det vokste en engel ut av ryggen hennes dagen før. I slike situasjoner må læreren vite hvordan han eller hun kan møte disse historiene, og gjøre det på en måte som fremmer forståelse for hva som er faktisk kunnskap, sier Sender.
LES MER: Mer kristendomsundervisning i skolen tidligst i 2015
Vil sikre foreldresamarbeid
Religionslektor Repstad understreker at religionskunnskap også er viktig for å sikre godt foreldresamarbeid.
– For foreldre som er vokst opp i andre land, kan religion og kultur være ganske grunnfestet i livene deres. Det kan komme til uttrykk i for eksempel annerledes måter å oppdra barn på, sier religionslærer-lederen.
LES MER: Lærarane stussar over meir kristendom i skulen
Utfordres av mat og bønn
STL-leder Amundsen påpeker at religionskunnskap er viktig, fordi alle lærere, uavhengig av om de er RLE-lærere eller ikke, treffer elever med ulik religiøs bakgrunn:
– Vi trenger mer respekt for at religion er noe som preger hverdagen for mange av oss. Lærere må forstå at religion ikke er noe man tar på seg på søndagen, og tar av seg resten av uken, mener Amundsen.
LES MER: Biskop advarer KrF mot ny livssynskamp
Han trekker fram ulike regler for mat, og muslimers bønnetider som områder som skaper utfordringer for lærerne:
– I Oslo har det ved noen skoler oppstått problemer rundt ønsket om å tilrettelegge for rom der muslimske elever kan be i løpet av skoledagen. Mens noen skoler fint klarer dette, er det andre skoler som ikke klarer å skjønne behovet, sier Amundsen.