Nyheter

Frykter digital underklasse

– Det handler om internett som sosial arena, sier medieforsker.

Nordmenns digitale kompetanse er ujevnt fordelt i befolkningen, sier Elisabeth Staksrud ved Universitetet i Oslo. Medieforskeren frykter nye, digitale klasseskiller.

– De som er fra familier med lav sosio-økonomisk status har ofte dårligere tilgang på digitale verktøy. Foreldre fra ressurssvake familier uttrykker også oftere at de opplever at de ikke har kompetanse til å hjelpe egne barn når det gjelder nettbruk, men at de veldig gjerne vil lære det, sier medieviteren.

LES OGSÅ: Sexhistorier kan være verre enn bilder

Digitale evner

Det er den sosiale, digitale kompetansen som bekymrer Staksrud mest.

– I skolen har vi fokusert mye på læringsverdi. Men digital kompetanse handler i stor grad om alt det andre vi gjør: Internett som sosial arena, sier medieforskeren.

Hun påpeker at mye av barn og unges nettaktivitet handler om nettopp underholdning og lek – på Facebook og andre sosiale medier, gjennom spill og lek med andre.

Det øker betydningen av det Staksrud kaller «håndteringskompetanse»; evnen til å vite hvordan man skal oppføre seg på nett og hvordan man skal beskytte seg selv.

– Digital kompetanse handler om å vite hvordan man navigerer og kommuniserer best mulig på nettet. Hvordan skal man vite hva man skal gjøre om noen er slemme med en på nett, eller hvordan personverninnstillinger skal håndteres? Den kompetansen må man lære seg et sted, sier hun.

LES OGSÅ: Ungdommer avslører venners sexliv for ukjente

Underklasse

Medieviteren er usikker på om skolen er god nok på å bygge digital, sosial kompetanse i dag.

– Jeg er bekymret for at det kan oppstå en digital underklasse. Når norske barn begynner på skolen har noen allerede fem års kompetanse med digitale verktøy, andre ikke i det hele tatt, påpeker hun.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter