Nyheter

Bygdebeleiring

«Politikerforakt» er et trist ord. Men når politikere tvinger folk til en «hygge» de ikke vil ha, sitter det løst.

Byen har sine bygder, egentlig er den bygd opp av det. Byen og bygda anno 2014 er bygd opp rundt bilen, den er limet.

En av Oslo-bygdene, den som utfolder sitt liv på begge sider av Thereses gate nord i hovedstaden, strekker seg fra Bislett («bi så litt», som det betyr – et sted for ro og fred) til Adamstuen noen steinkast lenger nord. Bygdene­ er som vi alle vet nedleggingstruet her i landet. Noen har allerede smakt det.

Nå skjer det noe merkelig i en av Oslo-bygdene: Bygda Thereses­ gate er så hjemsøkt av «godviljens» maktpolitikere som vil jage bilen fra bygdesamfunnet at den er i ferd med å visne, den også. Tross rop og skrik, fakkeldemonstrasjoner, sindige innspill og stor støtte fra nærliggende bygder.

Taus gate

For en god del år siden­ var Thereses gate en av de «tause» gatene, det skjedde ikke så mye der. Men så, gradvis, kom det til en og annen ny forretning litt godt brød og kaffe, blomsterbutikker, frisører, en bokhandel som for et par år siden ble kåret som Norges beste, et antikvariat deiligere enn de fleste, elektriker, rammemaker, låssmed, et kunstgalleri, apotek og dagligvare ... det har lagt på seg. Bygda lever – med nydelig, sprukken asfalt og ustanselige fotgjengeroverganger så syklister og biler ikke fristes til fri fart.

Så skjedde det. Kommunens samferdselsbyråd Guri Melby (V) & råd hadde fått en idé – og gjennomførte den: Thereses gate skulle bli parkeringsfri. Dermed rykket de kommunale ut og sperret parkeringsplasser med granittblokker. Det skjedde for et år siden. Beboerparkering ble nærmest «over natta» skiftet ut med granittblokker (anslagsvis 60 x 60 x 60), deretter plastikkbaljer med vekster i raskt visnende flor, bygda så en tid ut som en krigssone.

Avhengig av bilen

Bygdene er avhengig av bilen – bybygdene med småbarnsforeldre og andre i alle aldre, handel og håndverkere synes det er vanskelig å forholde seg til at parkering forsvinner, det vil si en fottur på et kvarter for å finne bilen når barn skal i barnehage eller verktøyet lastes opp. Handlende som trenger brød og en femminutters plass for å nå det, drar til nabobygda, de som er ute etter en blomst og kanskje ei bok likeså. Byråd Melby har gjort det så vanskelig for bilen i bygda at grunnlaget for bygda dør.

Følg oss på Facebook og Twitter!

S­ykdom, barn og flytting

Det forunderlige er at trikken får skylda: Folk feilparkerer, den kommer ikke fram. Som byråd Melby svarer i Aftenposten når bygdefolket engster seg for stedet sitt: «Det er ikke bilistene som står øverst på min prioriteringsliste». Gjentatte ganger uttaler hun at hun vil gjøre Thereses­ ­gate «hyggelig». Men Thereses gate er hyggelig – selv med biler. Parkering gjør at folk stanser og handler og holder bygdesamfunnet levende. Liv og røre er hygge nok. Dessuten: Ikke er det plass til sykebil eller flyttebil, heller – om en ikke lurer seg innenfor sperringene og blokkerer fortauet. Og hvor gjør fotgjengerne av seg? Selv naturvernerne protesterer, for nå kjører bygdefolket rundt i halv­timesvis for å finne parkering. Det produseres det «uhygge» av.

Alle sliter

Den andre siden av saken – den slett ikke hyggelige – er at butikkene sliter, noen så ikke livsgrunnlag der og flyttet, noen klarte det ikke i det hele tatt. Trikken dundrer gjennom bygda i god og høyere fart (flere har målt 50 km/t og over på kveldstid) enn før. Den gode trikken er plutselig blitt faren, og – uten biler til å ta lyden – den store støykilden. Det er målt, byrådet innrømmer at sånn er det. Men hun står på sitt.

Bot – og bedring

«Vi ønsker rett og slett å gjøre det bedre for dem som bor der», er Venstre-byråd Guri Melbys svar på tiltale i en artikkel i Aftenposten. Hun henviser til spørreunder­søkelse, som angivelig delte bygda i to. Men da var også deler av nabobygdene spurt. Det har låst seg for byråden.

Med utredninger, pynt og alt har det kostet kommunen flere millioner.

Vi noterer: Nettsiden til aksjonsgruppen for den lille vegstumpen som binder dette lille bygdesamfunnet sammen, har 3.432 «likere» (fra store områder som gjenkjenner noe her), mens Oslo Venstre har 1.011.

Gi feilparkererne 5.000 kroner i bot og gi bygdefolket bygda tilbake!

Les mer om mer disse temaene:

Olav Egil Aune

Olav Egil Aune

Olav Egil Aune har vært ansatt i Vårt Land i en årrekke, blant annet som kulturredaktør. Han er nå tilknyttet redaksjonen som kommentator og anmelder.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter