Nyheter

Høyt og lavt

Det kristne menneskesynet forteller oss at vi er skapt i Guds bilde, lite ringere enn Gud, unike og elsket, skriver Sunniva Gylver.

I Finn Skårderuds innledning til Matteusevangeliet får fortelleren - jeg-personen - et anfall av troslyst, der han ligger ved Dødehavet og leser nettopp Matteusevangeliet. Men det går fort over. «De kristne er de ydmykes elite,» sier han, «så liten orket jeg ikke bli.»

Jeg skjønner hva han mener. Men jeg tror ikke han skjønner hva Gud mener.

Dagens bibeltekst bør leses med en bruksanvisning. Faren for feil bruk er stor. «Den som setter seg selv høyt, skal settes lavt, og den som setter seg selv lavt, skal settes høyt,» sier Jesus. Jeg har møtt så mange sårete mennesker, som i Guds navn har satt seg selv kronisk og selvutslettende lavt. Som fordømmer og forakter seg selv, og opplever at Gud og andre mennesker gjør det samme. Et tap, både for dem og for menneskene rundt dem. Bibel og kirkelig tradisjon har elementer som kan bygge opp om slikt. Men Jesus maner ikke hvemsomhelst til ydmykhet. Målgruppen er angitt i starten: «Til noen som stolte på at de selv var rettferdige, og så ned på alle andre.» Her handler det om en holdning som er ødeleggende på flere plan: Den som stoler på at hun selv er rettferdig, trenger jo ikke nåden; trenger egentlig ikke Gud, til annet enn heiagjeng. Det går på troen løs. Og den som ser ned på alle andre, bryter det Jesus sier er det største budet - kjærlighetsbudet - og forårsaker fort at det går på troen løs for andre.

Selvinnsikt er undervurdert. Vi har ofte så altfor lett for å ta til oss de budskap som bekrefter våre forutinntatte holdninger; de vi minst trenger. Det som kunne overrasket oss, korrigert oss og åpnet opp for noe nytt, går oss hus forbi. Det gjelder i aller høyeste grad også ydmykheten.

Sunn kristen ydmykhet handler ikke om Janteloven guddommelig sanksjonert: Du skal ikke tro du er noe - det er Gud som er noe! Det kristne menneskesynet forteller oss at vi er skapt i Guds bilde, lite ringere enn Gud, unike og elsket. At Gud så på alt det skapte ved tidenes begynnelse, og så at alt var godt.

Samtidig er vi syndere. Vi rommer både godt og ondt. Vi kommer stadig til kort. Jesus sier vi skal elske Gud av hele vårt hjerte, av all vår kraft og forstand, og elske vår neste som oss selv. At vi skal søke Guds rike først, gå den annen mil, vende det andre kinnet til, selge alt vi eier for å gi pengene til de fattige, tilgi i det uendelige, gjengjelde ondt med godt. Noen ganger får vi til noe av det. Altfor ofte har vi i praksis andre guder enn Gud i våre liv. Altfor ofte søker vi Guds rike ikke først, men etter at vi har jaget rundt etter en del andre ting. Altfor ofte tar egoismen, likegyldigheten, misunnelsen eller hovmotet tak i oss.

Sunn kristen ydmykhet handler om å erkjenne at Gud både bekrefter og utfordrer oss, alltid. «Knelende blir allting større. Også jeg selv,» skriver danske Helle Søtrup. God tirsdag.

Presentasjon: Sunniva Gylver er prest, for tiden stipendiat på Menighetsfakultetet.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter